Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reklamtexten för nya iMac - hur länge får den vara kvar tro?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-08-08 19:08

You can't be too thin? Snacka om att be om en gratis pungspark från alla feta där ute... Jag kanske formulerar mig lite oseriöst, men min poäng gäller ändå. Jag tror inte att Apple kommer få ha kvar den texten. Världen är ju så förbannat mjäkig och man letar ständigt efter sensationer att röra upp sig över.

Vad tror ni andra? Själv stör det mig så klart inget.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 19:12

Antagligen kommer ingenting att hända. Bilden kommer bara att försvinna (bytas ut) när Leopard släpps, eller så tänker Apple om och skriver någonting som helt enkelt låter bättre. Det har hänt förut.

Jag tänkte inte alls i sammanhanger "människor". Det stämmer ju att "[A computer] can't be too thin".

De kanske ändrar till deras backupslogan – "All-in-Wonderful"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-23 17:50
Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag tänkte inte alls i sammanhanger "människor". Det stämmer ju att "[A computer] can't be too thin".

De kanske ändrar till deras backupslogan – "All-in-Wonderful"

Precis så blev det!

Den kanske skulle fått nytt namn?

GiMac

Med reservation för att jag inte har engelska som förstaspråk så tycker jag nog kopplingen till människa finns där och formuleringen är inte bra. Jag ser dock inga problem för feta människor utan mer för anorektiker. Man kan faktiskt vara för smal... så man dör.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-22 07:17
Ursprungligen av Snooze:

You can't be too thin? Snacka om att be om en gratis pungspark från alla feta där ute... Jag kanske formulerar mig lite oseriöst, men min poäng gäller ändå. Jag tror inte att Apple kommer få ha kvar den texten. Världen är ju så förbannat mjäkig och man letar ständigt efter sensationer att röra upp sig över.

Vad tror ni andra? Själv stör det mig så klart inget.

Allsmäktige snooze som förutspår framtiden, när kommer egentligen iPhone nano

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-08-23 09:07

Herregud! Vad är det för larvig värld vi lever i egentligen? Jag skrev verkligen denna tråden för att skämta lite, men samtidigt beklaga all moralpanik som samhället ständigt utsätter sig själv för. Jag tyckte att detta skulle vara ett exempel som var lite för överdrivet för att vara gällande men samtidigt skulle det visa min poäng. Och det gjorde det verkligen. Mer än vad jag ville.

Då höjer jag ribban och förutspår att inom tio år kommer man inte längre använda svart puck i hockey, eftersom det skulle vara rasistiskt att slå något svart. <- smileyn är tveksam...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-23 09:29

Herregud vilka känsliga människor det finns — tar illa upp för att de jämför sig själva med en dator?

Nu handlade det inte om vad vi som är friska kan tänkas tycka om texten utan om vad människor med ätstörningar kan tänkas tycka. Visa lite respekt kanske?

Snooze säger han skrev tråden för att skämta men han har ändå direkt snappat upp sambandet "inte för smal" och "feta människor". Om nu Snooze direkt såg kopplingen så kanske ni kan försöka sätta er in i hur en person med ätstörning i sitt liv kan reagera.

När det gäller reklamtexter av den här typen så finns det inga täta skott mot mänskliga beteenden eller fenomen. Det är snarare bättre att med lite humor sätta en text som lever på flera plan. Där brukar Apple alltid få till fyndiga texter men det här var ett lågvattenmärke. Sätter man resonemanget i tråden åt sidan så ställer jag mig även frågan om det inte fanns något viktigare att nämna? Vem köper ny dator för att den blivit lite tunnare?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-23 17:48
Ursprungligen av Anders Täpp:

Nu handlade det inte om vad vi som är friska kan tänkas tycka om texten utan om vad människor med ätstörningar kan tänkas tycka. Visa lite respekt kanske?

Nej, det är verkligen ingenting jag respekterar.

Ursprungligen av Jogin:

Nej, det är verkligen ingenting jag respekterar.

Vad påstår du här egentligen? Om något tycker annorlunda än dig själv så kan det inte respekteras? Skön inställning inför livets alla möten.

Jag har f ö det inlägg du tog bort i min mail så jag vet att det här bara är den försnällade versionen av vad du egentligen tycker. Beklämmande inlägg det du tog bort...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-23 20:36
Ursprungligen av Anders Täpp:

Vad påstår du här egentligen? Om något tycker annorlunda än dig själv så kan det inte respekteras? Skön inställning inför livets alla möten.

Jag har f ö det inlägg du tog bort i min mail så jag vet att det här bara är den försnällade versionen av vad du egentligen tycker. Beklämmande inlägg det du tog bort...

Jag tog inte bort inlägget, smartskalle. Det bedömdes av moderatorerna att vara alldeles för skadligt för själen för 99s medlemmar så det togs bort. Ungefär som när man skiter ner sig fullständigt bara för att man ser en reklamslogan... typ samma grej.

Att beskriva exakt hur och varför jag inte respekterar det vi pratar om här är alldeles för hemskt för att det ska få beskrivas på denna webbplats, så tvyärr kan vi inte gå in på det vidare, men så enkelt som du gissar är det inte.

Ursprungligen av Jogin:

Jag tog inte bort inlägget, smartskalle. Det bedömdes av moderatorerna att vara alldeles för skadligt för själen på 99s medlemmar så det togs bort. Ungefär som när man skiter ner sig fullständigt bara för att man ser en reklamslogan... typ samma grej.

Förakta de sjukas åsikter? Efter att ha läst ditt borttagna inlägg blev jag tveksam över vilken sida som var frisk och vilken som var sjuk i den här debatten.

Alla har full rätt att tycka att det här är jättelarvigt, men man måste kunna respektera att människor med en dödlig sjukdom tycker tvärtom. Du visar upp en totalt oförmåga till empati med dina inlägg här.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-23 21:30

Hahah, dödlig sjukdom? Du får det att låta som om att en ätstörning är samma sak som cancer. Jag har gott om empati för sånt som jag tycker det är värt att ha medkänsla för; att bli förnärmad för att ett datorföretag stoltserar med sin nya tunnare modell är INTE en av de sakerna, hur svåra ätstörningar man än har.

Men som sagt, jag kan inte gå in på det ytterligare, det är för farligt för att beskrivas på den här webbplatsen. Du kan bli förnärmad, och det vill vi ju inte. Hemska tanke.

Ursprungligen av Jogin:

Hahah, dödlig sjukdom?

En hel del anorektiker svälter ihjäl sig. Skratta på du, men så är det.

Ursprungligen av Jogin:

Hahah, dödlig sjukdom? Du får det att låta som om att en ätstörning är samma sak som cancer. Jag har gott om empati för sånt som jag tycker det är värt att ha medkänsla för; att bli förnärmad för att ett datorföretag stoltserar med sin nya tunnare modell är INTE en av de sakerna, hur svåra ätstörningar man än har.

Men som sagt, jag kan inte gå in på det ytterligare, det är för farligt för att beskrivas på den här webbplatsen. Du kan bli förnärmad, och det vill vi ju inte. Hemska tanke.

Hur många anorektiker lever tills de fyllt 30? 40% av de som drar på sig anorexia klarar sig aldrig ur det säger statistiken.
Hur många med kraftig fetma lever hela sina liv?

Eftersom forskarna hela tiden hittar nya gener som styr hur feta vi blir så börjar det bli dags att sluta se ner på fetma. Samhällstrenden för anorexi ser ut så här.

Det är inte fel att ge sin nya dator cred för att den blivit tunnare, men användandet av ordet You i annonsen gör att man lämnar datorns universum och flyttar över läsaren till sitt eget universum där Du så klart kan bli lite smalare...

Jag tror ämnet är rätt så uttömt i denna tråd. Låser här

1
Bevaka tråden