Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte starta classic längre

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått ett problem som jag inte kan lösa. Kör OS X 10.1.1 Server och MacOS 9.2.2 US i classic.

Nu har följande dialogruta dykt upp varje gång jag försöker starta classic. Följden av detta blir att classic bara lägger ner efter att man klickar OK.

Någon som stött på problemet tidigare?

Glömde nämna det att loggar jag in som root så fungerar classic.

Pröva detta i Terminalen. (Kopiera och klistra in)

1.
sudo chown root "/System/Library/CoreServices/Classic Startup.app/Contents/Resources/TruBlueEnvironment"

Nu kommer root att äga filen

2.
sudo chmod a+x "/System/Library/CoreServices/Classic Startup.app/Contents/Resources/TruBlueEnvironment"

Nu kommer alla att ha körrättigheter

Nej, det funkade inte ändå. Har visserligen redan varit inne och pillat på rättigheterna för "trublueenviroment"-filen men inget hjälper tyvärr.

Nåt mer tips?

• Medlem
  • International user
  • 2001-12-13 23:14

Japp, haft samma problem. Lösningen är enkel, boota i OS 9, sen så funkar classic i OS X. I alla fall för mig.

Jag tror problemet ligger i setuid. Om du tittar på rättigheterna i terminalen på en frisk TruBlueEnvironment så ska det se ut så här

-rwsr-xr-x

notera det lilla s där det normalt är x för ägaren, det är setuid-biten. Du sätter den genom chmod 4755 i det aktuella fallet. Den gör att alla som kör classic gör det som root (även om dom inte loggat in som root)

Jag vill bara påminna er om att APple själva inte rekommenderar att Classic överhuvudtaget ska vara installerat i Mac OS X server, men det kanske ni vet redan.

1
Bevaka tråden