Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skön uptime

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

69 dagar på vår fil/användar server..

Stått sen uppdatering till 10.1
(inte gjort någon 10.1.1 el dyl, känns inte nödvändigt)

Kanske när jag breakat 100 dagar uptime..

Hur gör man för att visa sin uptime på www (om man vill skryta lite)? Det bör ju gå att automatiskt visa denna via något script.

• Medlem
  • 2001-12-28 00:49

Intressant nog är uptime kommandot inte riktigt förtjust i sleepmode på portabla... man kan få duktigt urballade siffror. Ligger på 72 dar på min iBook nu

Citat:

Skapades ursprungligen av: Hampus:
Hur gör man för att visa sin uptime på www (om man vill skryta lite)? Det bör ju gå att automatiskt visa denna via något script.

Du kan köra ut uptime genom att använda php:

<?php
$hej = passthru ("uptime");
?>

//Mikael

heh, i macvärlden kanske man inte är så bortskämd med uptime eller?
jag har 37 dagar på min OS X workstation just nu. Irriterande att man ska behöva boota om för att uppgradera oset. det borde de lösa tycker jag, speciellt när uppdateringarna är så pass frekventa som de är. tillgänglighet kanske inte är prio 1 för apple just nu iofs.

/Andreas

Jo, det är mycket märkligt att något så futtigt som en installation ska kräva att maskinen bootas om. Det ska bara behövas när kerneln påverkas av installationerna, annars ska det räcka med att köra initskripten igen. Skärpning Apple, vi vill ha lika bra uptime som alla andra!

om inte jag minns fel har kerneln uppdaterats varje gång jag installerat en uppgradering... brukar köra uname -a efter får att se vilken darwin version man har effter uppdateringen och versionen har ändrats vaje gång...

Inte alla gånger... ibland vill installeraren få det till att man måste starta om bara för ordnings skull. Fast jag kan ju ha fel - kerneln kanske också uppdaterats varje gång hittills. Men i såna fall Apple: Sluta pilla i min kernel!!!

91 dagar uptime nu

Nu kommer jag inte ihåg exakt.. Men en kund till mig har haft B/W G3 server med OS X server 1 (webb) som har haft en makalös uptime.. Den har kört OS X server ungefär 2 veckor efter den kom till Sverige.. Leverar runt 20 000 unika besök per dag. Det ni!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Christopher:
Nu kommer jag inte ihåg exakt.. Men en kund till mig har haft B/W G3 server med OS X server 1 (webb) som har haft en makalös uptime.. Den har kört OS X server ungefär 2 veckor efter den kom till Sverige.. Leverar runt 20 000 unika besök per dag. Det ni!

Dvs uptime sedan mars/april 1999? Dvs nästan 3 år?

Jepp. Stämmer nog bra in..

Säg till då den spöar vår kunds UNIX-burk som varit igång i 18 år

PS. Den blev nedtagen för någon månad sedan för första gången på 18 år, det var så jag menade.

[ 10 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Den ska faktiskt uppgarderas till en G4 800 MP i veckan
Lite synd.. *snyft*

1
Bevaka tråden