Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eposttjänst på MacOS X Server

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker titta närmare på eposttjänsten som medföljer MacOS X Server och har lite frågor:

- Finns det en plug-in för viruskontroll av inkommande mail? Helst en modul som självuppdaterar med dom senaste virusdefinitionerna ifrån t ex McAfee eller Symantec.

- Vilka snygga webgränssnitt rekommenderar ni? Squirrelmail har jag sett - finns det fler?

- Vilka administrationsgränssnitt finns det för konton etc? Vi talar om ca 1000-2000 konton.

- Hantering av mailinglistor, finns det inbyggt?

Tror inte att det finns automatisk viruskontroll, så det blir nog in och hacka lite själv. Virex skall ha en CLI baserad version har jag hört men jag har inte testat själv. Virex ingår i .Mac så man kan ju testa "gratis"

IMP or Horde projektet har den helt klart snyggaste WebMailen Såhär ser det ut. Snygg och lätt att konfigurera så att den passar in i resten av siten. På www.horde.org hittar du andra användbara program i samma serie.

Återkommer när det gäller mailinglistor, det finns dock inget stöd inbyggt.

Mailinglisthanteraren mailman på http://mailman.sourceforge.net/ mar många trevliga funktioner och fungerar bra, vet inte om den finns för MacOS X men den borde gå att kompilera utan större problem

Apple själa kör med Mailman för sina mailinglistor så det borde gå att kompilera på Macen, dock finns det inte med bland Finks paket.

Jag gillar Communigate Pro - den är snabb och stabil och lättadministrerad tycker jag. Tyvärr finns det inte en anti-virus plugin för Mac såvitt jag har förstått. Någon som känner till ett alternativ till dom två plugins som Stalker har på sin sida?

• Medlem
  • 2002-11-11 09:42

Finns så vitt jag vet ingen plugin som stödjer mac för Communigate Pro. Virex är å andra sidan bara ett cocoa frontend till McAfee´s unix version så det bör gå att göra en hel del nytta den vägen. Men vidare enkelt och smidigt tvivlar jag på att det är.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag gillar Communigate Pro - den är snabb och stabil och lättadministrerad tycker jag. Tyvärr finns det inte en anti-virus plugin för Mac såvitt jag har förstått. Någon som känner till ett alternativ till dom två plugins som Stalker har på sin sida?

http://www.ravantivirus.com/pages/showproduct.php?p=119

?

• Medlem
  • 2002-11-11 11:33

Måste vara rätt ny har helt missat, tänk så trevligt, dags att testa.

Excellent. precis en sådan som vi letade efter.

Klockrent! Det avgjorde saken för mig! Vi kör Communigate Pro på OS X burk!

Coolness.

Communigate och Rav anti-virus installerat på OS X Server - fungerar fint än så länge!!

Hmm...
Ingen virusscanning på vår OSX/CGP-server har jag haft som argument för att använda OSX-klient och inte WXP-klient

Ja, ja, jag får väl installera RAVantivirus då...

Tack för infon Christopher!

/T

1
Bevaka tråden