Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera program

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-08-24 22:19

Jag vet hur jag ska installera program, men när jag har installerat dom och klickar för att öppna programmet så studsar dom 1 sekund i dockan och sen försvinner den och ingenting händer. likadant med fler program jag försökt ladda ner.. exempelvis MSN.. vad kan felet vara? och hur ska jag göra?:D

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-24 22:29

Ligger programfilerna för respektive program i mappen Program? Om de inte ligger där, så flytta programfiler dit.

Prova att dra programikonen i Program-mappen via Finder till Docken och släpp den där. Och sedan klicka på den i Docken. Startar programmet normalt då?

eller
ta bort ikonen i docken (dra bara upp den)
Se till att programmet ligger i program-mappen
Starta programmet från ikonen i programmappen
Markera ikonen i docken och välj "Behåll i dock" från popup-fönstret

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-24 22:49

Har du rätt OSX-version för dessa program? Testa även att reparera skivbehörigheterna för din startskiva med programmet Skivverktyg (program/verktyg). Starta om datorn. Hjälper det inte, kan man slänga plist-filerna (inställningsfiler) till de aktuella program (finns under Bibliotek/Preferences i din hemmamapp).

Ett annat knep är att skapa ett helt nytt användarkonto på datorn och testa att starta programmen därifrån. funkar det, är det ett tecken på att något är korrupt eller krockar i ditt gamla konto.

• Medlem
  • 2007-08-24 23:17

funkar inte..
Testade att reparea skivbehörigheterna, den reparerade, men det fungerade fortfarande inte med programmen. Sen kollade jag i biblioteket, fanns ingenting med exempel VLC.

Förstår inte vad som är fel...

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-24 23:46

Kanske som pichia antydde om, kanske behöver du kolla om alla uppdateringar av OS X är gjorda. Har du kollat med Programuppdateraren i OS X?

• Medlem
  • 2007-08-25 00:44

Jag köpte datorn begangnad och nu ominstallerade jag hela Mac OS X, och gjorde programuppdatering, så det borde fungera nu.

Men det fungerade ändå inte, jag förstår inte vad jag gör för fel.

Jag gick in på www.msn.se
Laddade ned Messenger 6.0.3 för mac.
Klickade på .dmg filen som jag fick ned.
Drog msn till program mappen
Klickade på den som kom dit, och den studsade till nere i dockan och sen försvann igen och ingenting hände..

jag förstår absolut inte varför det inte går.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-25 01:11

Åh, så störigt att behöva ominstallera, uppdatera och sedan funkar det inte. Ja, detta var mycket märkligt. Jag gick nyss in och ladda själv ner samma version och den funka utmärkt efter installation. Hm... Hoppas någon här som upplevt samma problem, kan svara här...

Prova gärna med aMSN som är en variant av MSN Messenger om det inte löser sig.

• Medlem
  • 2007-08-25 10:08

Nu har jag testat med en rad olika program det blir samma sak med ALLA. Det spelar ingenroll om jag sparar dom på skrivbordet eller i program. Dom bara blinkar till nere i dockan och sen försvinner.

• Medlem
  • 2007-08-25 10:29

Nu mörkte jag att jag använder Mac os X 10.3 Panther och inte nyaster tiger.
Sen testade jag att ladda ner en gammal msn verision, (5.5), den gick att installera.

Kan det då vara för att jag har 10.3 iställer för 10.4?

Och kan man uppdatera det eller måste man köpa en ny dyr Mac OS X, och var gör man det?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-25 14:10
Ursprungligen av Fikee:

Nu mörkte jag att jag använder Mac os X 10.3 Panther och inte nyaster tiger.
Sen testade jag att ladda ner en gammal msn verision, (5.5), den gick att installera.

Kan det då vara för att jag har 10.3 iställer för 10.4?

Och kan man uppdatera det eller måste man köpa en ny dyr Mac OS X, och var gör man det?

Kan ha att göra med versionen av OS X. Verkar ju så eftersom det inte funkar att installera och använda senaste MSN i din Panther-version.

Ja, för att uppgradera från 10.3 till 10.4 behöver du en ny installationsskiva med OS X, tyvärr...

System requirements

To use Microsoft Messenger for Mac 6.0.3, your computer must meet the following minimum requirements:

Operating system: Mac OS X version 10.3.9 or later

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-25 14:11
Ursprungligen av Rickard A:

System requirements

To use Microsoft Messenger for Mac 6.0.3, your computer must meet the following minimum requirements:

Operating system: Mac OS X version 10.3.9 or later

Hm, verkar ju som att den senaste MSN kan fungera i Panther. Har du installerat alla uppdateringar till Panther 10.3?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-26 19:35

Jag kör själv OS X 10.3. Den version av Microsoft Messenger jag har just nu är 6.0.2 och den funkar att starta, oberoende om jag har den i programmappen eller ej.

PS din webbläsare verkar dessutom ha fått fnatt på teckenkodningen.

1
Bevaka tråden