- Björklund
- Medlem ●
- 2002-11-23 13:49
Såhär är det.
Jag har fått i uppdrag att ta fram olika alternativ för backuplösningar till en instutition på Lunds Universitet. Instutitionen har ca 250 anställda och ca 275 arbebtsstationer. I detta ingår två stora bildbehandlingssystem som genererar stora mängder data. Ett projekt på det ena av dessa systeg genererar ca 3 - 5 GB data och i genomsnitt görs 4 sådana i veckan. Klienterna är ca 150 stycken mac (50% MacOS X) och 125 Wintel av varierande slag. Ett fåtal Linuxburkar finns också. Problemet är hur man skall skapa ett ekonomiskt och inte tidskrävande system för detta.
Detta finns idag i systemet:
2 st xServe (1GHz o 1+1GHz) Retrospekt med 75 klientlicenser. Gammal AIT2 Bandstation med ett antal mand (50 GB/band packat)
Min tanke:
Bildbehandlingsbiten kräver inte såda säkerhet som t.ex. word dokument på datorn då materialet man fotograferat finns kvar. Till detta skulle man nöja sig med att köra enbart lagring på xServen och en xRAID där diskarna är speglade och med journalsystem. En gång i veckan skulle en av diskarna bytas ut mot en som ligger på extern ort. På detta sett har man en backup om hela systemet skulle brinna upp.
För klienterna kan man idag räkna med att det behövs ca 5 GB per person tror jag om man sorterar ut och bara tar backup på det som ligger i /Users mappen. Dessutom skulle man sortera bort .mp3. Detta ger ett primärt behov på ca 1,3 TB lagring. Låter man retrospekt köra detta och komptimerar kan man tänka sig att få ner volymen till ca 600 GB.
Kör man detta på band får man köra med Ultrium 1, LTO eller Super DLT som rymmer 100 GB okomprimerat alltså behövs 13 band per backup serie och man behöver minst 2 serier. För detta krävs en bandrobot. en sådan hamnar på ca 100 000 plus ca 20 000 för banden.
Alternativet är vär att köra en xRAID lösning även här. Den skulle se ut såhär: Retrospekt körs på xServen och samlar in allt från klienterna. Detta läggs komprimerat på xRAIDen. Varje disk på Raiden består egentligen av 4. Två som är en spegling och är isatta. Två som återvinns i brandsäkert skåp på annan ort. en gång i veckan skulle då servicepersonalen ta en av diskarna i skåpet och byta ut mot en av dem som sitter i speglingen. på detta sett skulle man ha två en och två veckor gamla versioner, om någon skulle ta bort något av misstag.
Detta blev riktigt långt men jag hade varit mycket tacksam för lite vettig input från er .
En liten fråga till: Är det någon som har en prisuppgift på xRAIDEN?
[ 23 November 2002, 13:50: Meddelandet ändrat av: Tomas Björklund ]