Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag till backuplösning

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såhär är det.

Jag har fått i uppdrag att ta fram olika alternativ för backuplösningar till en instutition på Lunds Universitet. Instutitionen har ca 250 anställda och ca 275 arbebtsstationer. I detta ingår två stora bildbehandlingssystem som genererar stora mängder data. Ett projekt på det ena av dessa systeg genererar ca 3 - 5 GB data och i genomsnitt görs 4 sådana i veckan. Klienterna är ca 150 stycken mac (50% MacOS X) och 125 Wintel av varierande slag. Ett fåtal Linuxburkar finns också. Problemet är hur man skall skapa ett ekonomiskt och inte tidskrävande system för detta.

Detta finns idag i systemet:
2 st xServe (1GHz o 1+1GHz) Retrospekt med 75 klientlicenser. Gammal AIT2 Bandstation med ett antal mand (50 GB/band packat)

Min tanke:

Bildbehandlingsbiten kräver inte såda säkerhet som t.ex. word dokument på datorn då materialet man fotograferat finns kvar. Till detta skulle man nöja sig med att köra enbart lagring på xServen och en xRAID där diskarna är speglade och med journalsystem. En gång i veckan skulle en av diskarna bytas ut mot en som ligger på extern ort. På detta sett har man en backup om hela systemet skulle brinna upp.

För klienterna kan man idag räkna med att det behövs ca 5 GB per person tror jag om man sorterar ut och bara tar backup på det som ligger i /Users mappen. Dessutom skulle man sortera bort .mp3. Detta ger ett primärt behov på ca 1,3 TB lagring. Låter man retrospekt köra detta och komptimerar kan man tänka sig att få ner volymen till ca 600 GB.

Kör man detta på band får man köra med Ultrium 1, LTO eller Super DLT som rymmer 100 GB okomprimerat alltså behövs 13 band per backup serie och man behöver minst 2 serier. För detta krävs en bandrobot. en sådan hamnar på ca 100 000 plus ca 20 000 för banden.

Alternativet är vär att köra en xRAID lösning även här. Den skulle se ut såhär: Retrospekt körs på xServen och samlar in allt från klienterna. Detta läggs komprimerat på xRAIDen. Varje disk på Raiden består egentligen av 4. Två som är en spegling och är isatta. Två som återvinns i brandsäkert skåp på annan ort. en gång i veckan skulle då servicepersonalen ta en av diskarna i skåpet och byta ut mot en av dem som sitter i speglingen. på detta sett skulle man ha två en och två veckor gamla versioner, om någon skulle ta bort något av misstag.

Detta blev riktigt långt men jag hade varit mycket tacksam för lite vettig input från er .

En liten fråga till: Är det någon som har en prisuppgift på xRAIDEN?

[ 23 November 2002, 13:50: Meddelandet ändrat av: Tomas Björklund ]

• Oregistrerad
  • 2002-11-23 20:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Såhär är det.

Jag har fått i uppdrag att ta fram olika alternativ för backuplösningar till en instutition på Lunds Universitet. Instutitionen har ca 250 anställda och ca 275 arbebtsstationer. I detta ingår två stora bildbehandlingssystem som genererar stora mängder data. Ett projekt på det ena av dessa systeg genererar ca 3 - 5 GB data och i genomsnitt görs 4 sådana i veckan. Klienterna är ca 150 stycken mac (50% MacOS X) och 125 Wintel av varierande slag. Ett fåtal Linuxburkar finns också. Problemet är hur man skall skapa ett ekonomiskt och inte tidskrävande system för detta.

Detta finns idag i systemet:
2 st xServe (1GHz o 1+1GHz) Retrospekt med 75 klientlicenser. Gammal AIT2 Bandstation med ett antal mand (50 GB/band packat)

Min tanke:

Bildbehandlingsbiten kräver inte såda säkerhet som t.ex. word dokument på datorn då materialet man fotograferat finns kvar. Till detta skulle man nöja sig med att köra enbart lagring på xServen och en xRAID där diskarna är speglade och med journalsystem. En gång i veckan skulle en av diskarna bytas ut mot en som ligger på extern ort. På detta sett har man en backup om hela systemet skulle brinna upp.

För klienterna kan man idag räkna med att det behövs ca 5 GB per person tror jag om man sorterar ut och bara tar backup på det som ligger i /Users mappen. Dessutom skulle man sortera bort .mp3. Detta ger ett primärt behov på ca 1,3 TB lagring. Låter man retrospekt köra detta och komptimerar kan man tänka sig att få ner volymen till ca 600 GB.

Kör man detta på band får man köra med Ultrium 1, LTO eller Super DLT som rymmer 100 GB okomprimerat alltså behövs 13 band per backup serie och man behöver minst 2 serier. För detta krävs en bandrobot. en sådan hamnar på ca 100 000 plus ca 20 000 för banden.

Alternativet är vär att köra en xRAID lösning även här. Den skulle se ut såhär: Retrospekt körs på xServen och samlar in allt från klienterna. Detta läggs komprimerat på xRAIDen. Varje disk på Raiden består egentligen av 4. Två som är en spegling och är isatta. Två som återvinns i brandsäkert skåp på annan ort. en gång i veckan skulle då servicepersonalen ta en av diskarna i skåpet och byta ut mot en av dem som sitter i speglingen. på detta sett skulle man ha två en och två veckor gamla versioner, om någon skulle ta bort något av misstag.

Detta blev riktigt långt men jag hade varit mycket tacksam för lite vettig input från er .

En liten fråga till: Är det någon som har en prisuppgift på xRAIDEN?

Snabba svar:

- Titta på alternativ till XRAID. Det finns ett antal aktörer med svenska distributörer. Infortrend, Fibrenetix/Zero-D och Nexsan har jag själv erfarenhat av. Den första servas dessutom i Sverige av NI. En 12-diskars Infortrend fylld med 120GB diskar (+ reserv)ligger på i runda slängar 130.000.

- Att sätta i och ta ur diskar ur ett diskrack för att skapa säkerhetskopior är ingen bra idé. De skall sitta i sitt fack tills de går sönder och behöver bytas ut.

- Separera bandstationer och server fysiskt. Att ha backuphårdvaran i närheten av sin arbetsplats ger många fördelar. Både ur fysisk säkerhets- och administrativ synpunkt. Flytta färdiga band till en annan lokal.

- Välj bandstandard med förnuft. Du skriver att du har en AIT2-bandare stående. Varför inte skaffa en AIT2-jukebox med minst 20 band (1TB native), så har du en backup på backup:en? Sony/LaCie har prisvärda kvalitetsalternativ. "Compaq" har SSL2020 för 90.000. Spectralogic har osannolika highend-lösningar. Det viktiga är ha en bandstandard som du inte är ensam om. Hur hämtar du ner/återskapar filer när det är bråttom?
Vad händer när backupenheten går ner?

- Genererar verkligen klienterna 5GB om dagen. Troligtvis inte. Kör inkrementbackup, så räcker lagringsmediat långt. Laborera med Transferfunktionen i Retrospect. Först snabbt ner på disk och sedan (under dagtid) flyttas detta med automatik över till band. Den andra säkerhetsbackupen går ju på natten.

- Alla företag har en backupstrategi, men väldigt få vet hur de skall lösa en situation när allt skall återskapas. Vem skaffar en ny server, vem gör jobbet, hur lång tid tar det? Lägg mest tid och funderingar på detta.
Det spelar ingen roll hur j-la bra hårdvaran är som backar upp om man inte vet hur datat skall återstälas och i vilken ordning det skall göras.
I en fläskig datorhall skryter sysadm med hur jäkla fet redundans saker och ting har, sedan har man missat att hur faserna och säkringspanelerna fungerar. En kortslutning och en tredjedel av hallen skulle dö.

Bla bla bla..

Jag har en DLT Jukebox för 10 band med dubbla DLT 35/70 enheter stående i mitt lager. Den kostade ca 150.000kr ny och vi begär 50.000 för den nu.

Martin -> Låter mycket intressant faktiskt. Kan du informera lite mer om modellbeteckning, hur mycket använd den är m.m.

Priset är ex moms gissar jag?

Nu har jag tänkt vidare och har följande upplägg:

Retrospect baserad lösning. RAIDlösning som hanterar den senaste inkrementella backupen och en ultrium robot som tar hand om de tidigare. EN ultriumrobot som tar 8 mand 1.6 TB kostar "bara" 69 000 om man köper en 2U hög HP.

Inte så blodigt och då har man råd med en bra UPS och bra lösning för de band man plockat ut för arkivering.

Det är en Overland LoaderXpress med dubbla DLT 35/70 drivar och magasin för 10 band. Samma maskin säljs i beige färg och kallas då för Compaq TL891 DLX och säljs på t ex Dustin. (i det här fallet med 1 drive installerad)

Data transfer rate: 43.2GB/timme
Fast/Wide SCSI LVD anslutning

Läs mer här:
http://www.overlanddata.com/products.nsf/files/LoaderXpress

Angående priset så är det diskuterbart (och du får med en 800VA UPS som matchar i svart också)

[ 26 November 2002, 17:46: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-27 11:21

DANGER:
Retrospect blir oerhört slött när volymen och antalet klient stiger vid backup till disklösningar.
Vi har på statsvet i Lund en lösning med RAID-diskar på totalt 360GB som backar upp ca 50 klienter. Problemet är att Retrospect hanterar backup till disk dåligt, katalogen sparas inte separat (kan ha ändrats i 6:an) vilket medför sanslösa tider innan en inkrementell backup startar (det tar tid att tröska igenom katalogen). Bandlösning är nog bättre. Lär dem spara på en RAID-disk på en server som du sedan tar band-backup på.

• Oregistrerad
  • 2002-11-27 11:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
DANGER:
Retrospect blir oerhört slött när volymen och antalet klient stiger vid backup till disklösningar.
Vi har på statsvet i Lund en lösning med RAID-diskar på totalt 360GB som backar upp ca 50 klienter. Problemet är att Retrospect hanterar backup till disk dåligt, katalogen sparas inte separat (kan ha ändrats i 6:an) vilket medför sanslösa tider innan en inkrementell backup startar (det tar tid att tröska igenom katalogen). Bandlösning är nog bättre. Lär dem spara på en RAID-disk på en server som du sedan tar band-backup på.

Märkte du av vid hur stort antal användare det blev slött? Jag har bara kört upp till 42 användare totalt och det var inga problem. Detta är i och för sig i Backup Server-läget mot laptop-användare (Mac/PC)
Hårdvaran är en gammal G3 Desktop med en 120GB disk och en AIT-2 med Adaptec 2940U2B.
Vi har ett antal installationer hos kunder av den här typen och de har än så länge inte strulat. Ingen RAID-lösning installerad än så länge. Kan felet ligga där?
Jag skall kolla med en annan kille som kör drygt hundra klienter mot disk.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-27 11:55

Nu ska jag väl säga att vi kör Retrospect på PC *host*.
Problemen kommer väl vid runt 50-70 klienter någonstans. Inte så att det inte fungerar men det kan ta 2 timmar att få igång en backup av en klient. Det kan vara så att vi kör för många inkrementella så katalogen blir sketstor, men faktum kvarstår att Retrospect inte delar på katalog och själva backuppen vid disk-backup som den gör vid band-backup.

Detta måste jag kontrollera. Kan ju bli ett problem här också. Gruppen som skall använda backupservern är 80 % PC så tanken var att köra en Dell server till det hela. Denna är en snabb sådan (2 x 1,8 xeon) men jag vet inte om det påverkar. Vilken version av Retrospect 5 kör du?

Menar du verkligen 2h per klient i starttid? I detta fall med 240 klienter skulle det innebära 10 dygn i starttid!

När det gäller filserver så använder klienterna en filserver mycket flitigt redan nu och den kommer naturligtvis också att inkluderas i backupen.

Tomas - om du är seriöst intresserad av vår taperobot så kan jag faxa specifikationer osv till dig imorgon. Jag har ursprungsfakturan också (144.000kr ifrån Scribona) osv.

bollman - Retrospect (5.0.238) på OSX Server 10.2.2 kan definitivt separera katalog och backup i ett "file backup set" sparat på disk.

T

Martin Jag inser nu när jag räknat på det att den blir för liten för systemet. Kommer i stället att föreslå en LTO (Ultrium) Robot från Dell som stödjer upp till 72 band (15 TB) fullt utbyggd. Grunkonfigurationen som har stöd för 3 TB kostar 120 000. Inte gratis men då har de rum att växa i vilket de kommer att behöva. Annars hade det varit mycket intressant.

• Oregistrerad
  • 2002-11-28 17:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Nu ska jag väl säga att vi kör Retrospect på PC *host*.
Problemen kommer väl vid runt 50-70 klienter någonstans.

Nu kollade jag med killen som hade drygt 100 klienter, 112 rättare sagt. Blandat OS9/OS X/ Win2k/WinXP Backup Server rullade också på en PC, Windows 2000 klient närmare bestämt. Det fungerar tydligen alldeles utmärkt. Retrospect är av version 5.6 och idiotinstallerat enligt snubben själv. Så blir det när man tipsar andra om idiotsäkra programvaror.
Vid tillfälle skall jag titta närmare på installationen.

Kan det vara en FAT32-partition som är med och bråkar i ditt fall?

[ 28 November 2002, 17:39: Meddelandet ändrat av: Schuckert ]

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-28 22:00

Nix den kör NTFS på XP, 330GB FAT32? njaä

Ja, vi kör nog 5.6 men vi har saftiga problem med j-vulska starttider, visserligen bara på vissa maskiner men dock. Ett annat problem vi har är att eftersom det inte går att separera katalog och filer (jag har för mig att vi frågade Dantz om det) så blir diskarna så fragmenterade av alla access att vi kör defragmentering hela dagarna och backup hela nätterna. Undras just hur länge diskarna ska hålla...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-28 22:02

Retrospect på OSX antar jag är bättre med tanke på Dantz "track record" men 5.5 som vi köpte från början kunde bara backa upp flera 2000-servrar om den själv kördes på 2000 eller bättre (enligt Dantz själva).

Jag kör ca 200 datorer på 2tb, ( Sony AIT Library ), På en Xserve ( Dual 1ghz ) med SCSI kort i mac os x Server 10.2, Retrospect 5.0 blandade klienter... ( Mac OS X, Mac Os 8-9, och Win 98,2000,XP ) Fungerar rätt så bra.

/Jhonny

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-03 21:26

He!
Köpte uppgradering till 6.0 multi server igår.
På inwarehouse tar de 9125:- +moms
Jag gav 4600:- ink moms på Dantz hemsida.
Enligt MacSupport kunde de inte ordna bättre pris än inwarehouse utan hänvisade till Dantz hemsida... Schysst återförsäljarpolicy...

Kan någon rekommendera en LTO robot (Ultrium) med plats för ca 40 band som stöds av Retrospect Server under Windows? Jag hittade en mycket bra Dell PowerVault 136T men den stöds inte i Retrospect. Det stämmer väl att det inte finns någon mac klient till veritas.

1
Bevaka tråden