Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konfigurera e-postserver

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att sätta upp OS X Server (10.2.2) som web- och e-postserver. Har reggat domän, och även lagt in mail.domän.com (för pop-konton, senare också imap) och smtp.domän.com i en extern DNS (alltså inte på min server).

Problemet är e-postinställningarna på servern. Hur ställer man in smtp-inställningarna. Just nu går det bra att kolla (via klient) om det kommit in någon post, dvs mail.domän.com funkar och svarar, men att skicka post från domänen går inte (smtp.domän.com svarar men "doesn´t understand the request"). Att skicka till domänen funkar inte heller, de studsar.

Tydligen är det något fel i inställningarna, men vad? I epostinställningarna finns det Configure host settings. Vad ska man tänka på där? På första fliken (incoming mail) finns det "Allow smtp relay for". Här har jag lagt in det interna nätet (192.168.0.1-25). Under Configure mail settings/Protocols kan man göra inställningar för smtp och pop (m.m.). På smtp finns det incoming response name och outgoing response name. Vad ska det stå där? Nu har jag angett smtp.domän.com på båda.
Tacksam för tips om annat som kan vara fel...

Tack för länken, men om man använder Apple Mail Service SMTP ska man väl inte behöva röja med sendmails konfigurationsfiler?

Jag tänkte sendmail var ett bättre alternativ

Jag tror du ska skriva in hostnamnet överallt, förslagsvis mail.domän.com (eller vad nu din maskin heter) Jag tror Apples mail program bakar ihop allt (pop, smtp ,hostnamn) till ett.

Jag antar att du slagit på Allow outgoing mail, i fliken Outgoing mail (default Limit to local).

Sedan skulle jag slå på allt, open relay mm. bara för att testa, sedan skruva ner previlegierna som du vill ha det. (Jag antar att många föredrar det omvända, sakta skruva upp till det funkar, men det är lättare åt andra hållet)

Allow outgoing mail är på, ja.
Jag testar med att köra mail.domän.com på allt.
Tack!

Den här raden i loggen (Server Status) gillar jag inte:
"Nov 26 2002 13:29:50 The IP address 192.168.0.5 with the DNS name "- Unresolved DNS name -" is not configured for local delivery."

192.168.0.5 är servern...

[ 26 November 2002, 14:25: Meddelandet ändrat av: Michael Nord ]

Kan det verkligen vara så att ingen använder Apple Mail Server, utan istället kör ner skallen i conf-filerna för att få igång Sendmail, eller helt enkelt köper annan mjukvara som Communigate Pro?

• Oregistrerad
  • 2002-12-02 08:06

Hej Michael, jag tror att du har ett fel i IP- och DNS-instaällningar. Är inte 192.168.0.5 ett IP-nummer som används i interna/lokala nätverk? För att det skall fungera med en extern dns måste du ha ett rikigt IP-nummer. Om du kör följande i terminalen så ser du att det inte stämmer riktigt.
dig 192.168.0.5
dig smtp.domän.se
dig mail.domän.se

När det gäller konfiguration av mailservern tror jag inte du skall ange smtp.domän.se och mail.domän.se. Servern skall väl hantenra mail för domän.se och inget annat.

Jo tack, jag vet. Det finns ett externt IP också. DNS:en pekar på den externa och routern skickar vidare.

1
Bevaka tråden