Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färg inst. på skärmen

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

sitter med en macbook med extern skärm inkopplad och undrar bara lite enkelt vilka inställningar ni kör med på skärmen när ni redigerar bilder.

Har ni kalibrerat skärmen med sån där riktig kalibrerings mackapär eller kör ni med någon av de förinställda skärmprofilerna typ adobe RGB eller sRGB?

Och sedan ytterligare en fråga vad har ni för inställning i photoshop? Antar att man ska köra samma som på skärmen, eller?

Har testat och kalibrera med de inbyggda programmet men ja tycker inte jag får fram något bra.

Väldigt tacksam för lite hjälp

/Matti

Ooops, denna kanske jag borde postat i "Bildskärmar och grafikkort". Flytta gärna om ni tycker den hamnat fel.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-28 23:47

ColerMatch RGB samt så hög uppl som möjligt inkl färger
Sen skall gietvis skämen kalibreras mot den profilen

Ursprungligen av Trisen:

ColerMatch RGB samt så hög uppl som möjligt inkl färger
Sen skall gietvis skämen kalibreras mot den profilen

kalibrera med de inbyggda programmet i mac osx? Jag har ju bara fotograferingen som hobby och jobbar inte med det så jag har inga höga krav på att de sak vara exakt rätt färger för tryck osv.
Vill bara ha en schysst färginställning som är någorlunda "rätt"

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-28 23:55

du har givetvis ColerMatch RGB i Färginstälningar på Pshopen också som skall vara på

• Medlem
  • Lund
  • 2007-08-29 15:45
Ursprungligen av Trisen:

du har givetvis ColerMatch RGB i Färginstälningar på Pshopen också som skall vara på

Du har nog missupptattat en hel del saker, Color- match, s-rgb, adobe rgb är arbetsfärgrymder som man kan välja att arbeta i Photoshop.
Vanligtvis väljer man Adobe rgb den något större arbetsfärgrymden om man arbetar med bilder som innehåller intensiva färger och är till för utskrift/tryck, enklast är dock för den fotointresserade att välja s-rgb arbetsfärgrymd om man tänker "framkalla" bilderna i ett Frontier Lab eller liknande hos fotohandlaren, eftersom de saknar färghantering i sina maskiner och där stämmer s-rgb bättre med deras profiler som är snarlika. S-rgb är et bra alternativ också för att de flesta kameror har denna profil som standard tillsammans med Adobe RGB

Se sedan Stefans svar angående vad det inebär med att profilera skärmen.
Mikael

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-29 00:30

Kör sRGB prova dig fram med upp lösningen ,, i Pshopen har du den i färginstälningar
också sRGB passar bra till Standard utan för höga krav (har nu CS III) vet ej vad du har..

Om du har en platt skärm ska du alltid använda den maximala upplösningen som skärmen kan visa. Allt annat blir suddigt. Att kalibrera skärmen med Macens inbyggda kalibreringsprogram är något bättre än ingenting, men bara något. Det är svårare att kalibrera platta skärmar med sådana verktyg än det var med de gamla CRT-skärmarna. Så en kalibrator är en vettig investering om du är intresserad av fotografi. De är ju nere i priser runt 1000 kr för en OK kalibrator.
Blanda sedan inte ihop dina färginställningar i Photoshop med dina inställningar för skärmen. Du ska skapa en färgprofil som beskriver färgegenskaperna hos din skärm och ska inte använda sådana arbetsfärgrymder som sRGB, ColorMatch RGB eller Adobe RGB i bildskärmsinställningar.
Om du skaffar dig en kalibrator är det vettigt att kalibrera den till en färgtemperatur till 6500K och ett gamma på 2,2 om du inte har en skärm som är speciellt anpassat för grafiskt arbete. Sådana skärmar, som brukar kosta över 10.000 kr, kan du kalibrera till 5000K eller strax över.

Vet inte riktigt vad jag gör för fel men när man ska dra i reglagen så äpplet försvinner och blir samma färg som bakrunden får jag kisa helt galet mycket för att det ska bli möjligt.
Sen när jag väl är klar blir färgen helt fel, verkligen heeelt fel.

Hur gör man i kalibrerings programmet (det i mac osx)? får helt enkelt inte till det:(
Får se om man kanske kan låna en sån där kalibrator av någon har inte ekonomin att lägga pengar på det nu...

Ursprungligen av pappersflygplan:

Hur gör man i kalibrerings programmet (det i mac osx)? får helt enkelt inte till det:(
Får se om man kanske kan låna en sån där kalibrator av någon har inte ekonomin att lägga pengar på det nu...

Det är svårt att få till en visuell kalibrering. Jag rekommenderar att du lånar en riktigt kalibrator.

Stefan

Ursprungligen av stefanprofiler:

Det är svårt att få till en visuell kalibrering. Jag rekommenderar att du lånar en riktigt kalibrator.

Stefan

Får försöka fixa det, ska kolla runt om man kan fixa fram en sån, tack för hjälpen allihop:)

1
Bevaka tråden