Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får ej kontakt med min AP Express

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-29 01:47

Hej!

Har letat efter liknande trådar på forumet, men ej hittat någon där mitt problem har löst sig.

Gjorde en "factory reset" på min Express, men nu kan jag inte hitta den från datorn. Följande instruktioner finns att tillgå från Apples sida:

Citat:

What happens during a hard reset?

The light flashes green a few times, then AirPort Express restarts. For a short time, AirPort Express will not be visible in the AirPort menu or AirPort Admin Utility. The whole process takes approximately 45 seconds to complete. You may then use AirPort Express in its default state, reload a saved profile, or reconfigure it using either the AirPort Express Assistant or AirPort Admin Utility. During reset, AirPort Express loads the following default settings:

* Set to request IP address by DHCP.
* Base station password is "public".
* Base station name reverts to "Base Station XXXXXX", where XXXXXX is the last six digits of the wireless MAC address.
* Network name is "Apple Network XXXXXX", where XXXXXX is the last six digits of the wireless MAC address.

A MAC (media access control) address is a unique hardware identification number for a network port. AirPort Express has two MAC addresses: one for the wired Ethernet port and one for the wireless Ethernet port. The wireless MAC address is also known as the AirPort ID.

Så här gick jag till väga:

1) Gjorde en reset enligt instruktionerna (höll inne reset, satte in i uttaget o fortsatte hålla reset intryckt tills dess att lampan blinkade grönt fyra gånger).

2) Väntar i minst fem minuter.

3) Trycker på AirPort-statusikonen och väljer "Annan". Enligt instruktionerna ska jag skriva Apple Network följt av de sex sista siffrorna i AppleID som står på min Express. Den sjätte från slutet är dock en bokstav. Den sjunde sista är dock en siffra. Testar således att både skriva "Apple Network E13363" och "Apple Network 213363" samt "Base Station E13363" och "Base Station 213363".

4) Skriver in WEP-lösenordet "public" både med och utan citationstecken. Testar även utan lösenord med samtliga kombinationer i punkt tre.

JAG BLIR GALEN!!!!!

Tack på förhand för hjälpen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 12:19

Du skall inte behöva skriva in nätverksnamnet, det skall Macen hitta själv (och visa i airport menyn) om APEn sänder alls, ser du den ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-29 13:23
Ursprungligen av ntity:

Du skall inte behöva skriva in nätverksnamnet, det skall Macen hitta själv (och visa i airport menyn) om APEn sänder alls, ser du den ?

Nej

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 13:29
Ursprungligen av rowmell:

Nej

Ser du andra trådlösa nätverk eller kan du se APEn med en annan dator?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-29 14:54
Ursprungligen av ntity:

Ser du andra trådlösa nätverk eller kan du se APEn med en annan dator?

Inga problem att se andra nätverk, och APEn syns ej på andra datorer.

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-29 15:05

Den kanske är paj. Många APE har pajat, iaf om det är de äldsta. Min pajade.

• Medlem
  • 2007-08-30 07:10

AP Express ihop med AP Extreme

Hittar inte heller min APE. Efter att jag uppgraderat AP Snow till AP Extreme kan jag inte upptäcka APEn. Inledningsvis kom den upp i AP verktyget, visserligen med en gul markering men nu syns den inte alls.

Tips, någon ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-30 17:36
Ursprungligen av erikm:

Hittar inte heller min APE. Efter att jag uppgraderat AP Snow till AP Extreme kan jag inte upptäcka APEn. Inledningsvis kom den upp i AP verktyget, visserligen med en gul markering men nu syns den inte alls.

Tips, någon ?

Om du använder Airport utility for snow eller vad de nu kallar den då ? (gammla AP utility omdöpt bara)

• Medlem
  • 2007-08-30 20:09
Ursprungligen av ntity:

Om du använder Airport utility for snow eller vad de nu kallar den då ? (gammla AP utility omdöpt bara)

Nop, syns inte där heller!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-30 21:31

i så fall är den nog död, framförallt eftersom du inte ser den alls på någon dator..

1
Bevaka tråden