Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor andel av din hårddisk används av bilder?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Pro 15" med 160GB disk vilket är relativt mycket jämfört med förr men den är ändå proppfull. Formaterad och Bootcamp borträknat har jag 124GB tillgängligt innan jag började installera Mac OS X och alla program.

Gick igenom innehållet och insåg snabbt att mina bilder tog mer än 50% av disken!

På min arbetsdator har jag 57GB med bilder i 494 mappar - säkert inte ovanligt mycket i dessa tider. Vore kul att veta hur stor andel av din tillgängliga diskyta som används av bilder?

Sidofråga:
- Hur förvarar du bilder kortsiktigt och långsiktigt?

I nuläget ligger det ca 25GB bilder på min Macbook och ytterligare några gig på cd-skivor i form av iPhotoarkiv. Alla bilder synkas upp mot en nätverksdisk gömd i lägenheten och datorn klonas någon gång i månaden.

Skulle ju gärna hitta en lösning för backup utanför huset.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 17:20

Jag har 16 GB med bilder och iPhoto-biblioteket växer stadigt. Bilder från början av 2006 har jag kontinuerligt laddat upp till Flickr som utgör min sekundära backup. Äldre bilder (sträcker sig bak till 2003) har jag backat upp på DVD-skivor. Jag håller även en kopia av hela biblioteket på en extern hårddisk.
Bilderna är utan tvekan det mest värdefulla jag har på datorn.

Ursprungligen av vanilj:

Bilderna är utan tvekan det mest värdefulla jag har på datorn.

Instämmer till fullo.

Nu när jag rensat mitt iPhoto-bibliotek är det på cirka 16 GB som jag dessutom backupat på extern disk.

Bilderna är något man har stor glädje av längre fram i livet.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-29 17:36

Ca 13% bilder har jag.

25% bilder (ständigt ökande) på min 80 GB i min MBP.

Bilderna ligger på min bärbara, på speglade diskar på min server och på min sambos dator. Har tyvärr bara ett fåtal bilder på någon plats utanför lägenheten, mest på grund av att min uppladdningshastighet är minst sagt långsam (1MBit/s). Men jag känner mig i alla fall skyddad mot hårddiskkrascher.

Jag har en massa PSD filer som tar en massa plats. Orkar inte ens gå igenom dem, fast jag borde.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 19:03

16gb bilder. Har en backup disk som ligger i kassaskåpet hemma. Samt en backup disk som är på en nåtverksdisk som skyddar mot stöld.

Även en disk som jag har hemma hos föräldrarna som jag backar upp 2ggr per år.

Favoritbilderna är även på cd skivor. Ca 10st

Har max 4,5 GB bilder på datorn.

För blir det mer bränner man ju undan dem på en arkiv-DVD.

Ordning!!!

Ursprungligen av TZW:

Har max 4,5 GB bilder på datorn.

För blir det mer bränner man ju undan dem på en arkiv-DVD.

Ordning!!!

Backup? :">

500Gb på diskar o dvd-skivor.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-29 20:55

DvD ett måste !!! för Privat bruk... samt 2 portabla Lacie HD (rätt nimt)

Senast redigerat 2007-08-29 21:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 23:15

Jag använder bl.a. Lacie two big raidade samt en jävla massa hårddiskar som jag kastar ur datorn och olika chassi när dom blir fulla och fyller på med nya diskar bara.

Detta är för att lagra för stunden så med andra ord har jag ingen bra långtidsförvaring. Tänkte köpa Drobo men man kan ju inte ha hur många som helst heller.
Dom viktiga sakerna ligger på två olika hdd, DVD eller en raidad enhet.

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-30 00:28

Runt 4 GB bilder, de är på runt 0,5 upp till 3 MB med två kameror som familjen haft. 3,1 respektive 7,1 MP. Så kommer öka mer nu när jag köpte mig min första systemkamera.

• Medlem
  • 2007-09-05 22:35

Hur många ägg äter du per vecka?

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-05 22:44
Ursprungligen av Jordi:

Hur många ägg äter du per vecka?

Ca. 25-35st.
Det blev 9 idag.

Yes!!

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-09-06 10:01

Ca 50 gig just nu (håller på att tagga och sortera för arkivering). Sen bränner jag löpande dvd som jag för in i CD-finder och så backup:ar jag mot en Freecom 1TB-disk med jämna mellanrum. Fast den fan måste jag installera om, nåt verkar ha hänt.

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-06 11:55

Ca 30% bilder. De backas upp varje natt mot en nätverksdisk som jag "gömt" i en byrå i sovrummet så jag är rätt lugn i fråga om hårddiskkrascher. Däremot känns det ju lite olustigt att vid ett inbrott eller en brand riskerar jag att bli av med allt. :/

Mer än 50%.

Ungefär 40Gb bilder. Backupas till extern LaCie samt iPod. På så sätt säkrar jag även för brand då de tillfällen jag inte har med mig min iPod är sällsynta. Backupar överlag efter varje större photoshoot, dvs ung. 1ggn/vecka.

• Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2007-10-03 18:31

På den stationära ligger senaste månadens bilder.

På en Lacie (250G) ligger de senaste 200 G för att vara snabbt åtkomliga.

Allt backuppas på DVD (med kopior som förvaras i annat rum).

Jag har runt 1,5 meter med DVD plus lika mycket kopior.

På den bärbara hamnar ofta dagens bilder som jag sedan för över till stationär - Lacie - DVD.

Min bärbara används inte som bildredigeringsdator utan som portabel hårddisk och presentationsdator. När det gäller bilder alltså, annars använder vi den vid TV-tittande för att kolla upp kvällens film på imdb...

Senast redigerat 2007-10-06 23:49
Ursprungligen av Björnström:

Sidofråga:
- Hur förvarar du bilder kortsiktigt och långsiktigt?

Kortsiktigt på hårddisken. Viktiga bilder backupas på Firewire-hårddisk. Långsiktigt: Arkiv-DVD. Två ex av varje.

När ni skriver "arkiv-DVD" menar ni då att ni bränner en DVD som ni arkiverar/bara förvarar och aldrig använder - eller har ni lagt pengar på någon särskild slags DVD som ska ha längre hållbarhet? Så vitt jag förstår är det lite lätt osäkert vad gäller hållbarheten på DVD-skivor.

Ursprungligen av zkirtap:

När ni skriver "arkiv-DVD" menar ni då att ni bränner en DVD som ni arkiverar/bara förvarar och aldrig använder - eller har ni lagt pengar på någon särskild slags DVD som ska ha längre hållbarhet? Så vitt jag förstår är det lite lätt osäkert vad gäller hållbarheten på DVD-skivor.

Jag menar DVD-R av bättre typ (dvs inte Princo eller Anwell). Nog kan man använda dem, "arkivering" är det när man lagrar och tar bort från hårddisken (till skillnad från säkerhetskopiering). Hållbarheten är osäker, därför gör jag två ex.

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 19:22

Jag har ca 25Gb bilder på MacBooken, och runt 30Gb på min externa. Har bränt ut en skiva med semesterbilder, thats it. Om jag ska vara ärlig är jag fortfarande för troende på min dators tysta hd för att ens tänka på lagringar utanför lägenheten.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-10-06 21:06

300GB x 2 (arbetsdisk, backup). Allt i RAW. Arkivet växer med ca 80GB om året. Har inte mycket annat på diskarna (2x250GB RAID0) + 2x500GB RAID1.

10-20% lär bli mer men då köper jag även mer hdd

70GB foto uppdelat i två Aperture-bibliotek.
8GB andra bilder (grafik, ritat, et.c.)
Säkerhetskopierar minst en gång per vecka till en MyBook. Då och då bränns det ut lite DVD-skivor också.

Drygt 60 % av diskinnehållet är foton

Bränner DVD när det finns tillräckligt med foton för att fylla en sådan
Alla foton även på extern disk
DVD är praktiskt men det känns inte riktigt säkert för längre tids förvaring
Fast vad är det?

... och så finns de senaste årets på backuperna

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-27 10:36

Jag blir lika kallsvettig varje gång jag läser om olika backuplösningar. Jag måste verkligen ta tag i det där..

Jag har ca 30 GB bilder uppdelat på tre diskar (min interna i min MBP, en Lacie 250 GB samt en 250 WD. Tanken var från början att jag skulle använda Lacie-disken som backup-disk, men jag har inget rutin för att skicka över alla bilder dit.. Dessutom kan man inte kalla det backup eftersom bilderna bara finns där. Så fort jag lagt över dom på Lacie:en så rensar jag bort dom från MBP:en för att komma åt utrymmet som man ständigt behöver... WD-disken litar jag inte på eftersom det är av den lilla smidiga varianten som jag har med mig överallt (och som har fallit i golvet ett par gånger)...

Skulle behöva en stor tung disk som inte kan välta (har två små nyfikna barn) och med en trådlös lösning - så man enkelt och smidigt har tillgång till den och så det verkligen blir av att man backup:ar också..

1
Bevaka tråden