Det finns en enkel anledning att det inte finns några såna guider. Man ska inte öppna kapslade starkströmskomponenter, särskilt inte nätadaptrar med kondensatorer eftersom de kan skicka folk till det hinsides även långt efter att de kopplats ur. Laddaren är dessutom inte gjord för att repareras, så det är tyvärr tveksamt om man kan få ihop den på ett säkert sätt efter att man brutit isär den. Jag skulle nog bita i det sura äpplet och köpa en ny i stället...
Det kanske var att ta i. Människan är inte heller designad för att öppnas, men kirugerna gör det ändå. Det vet vad de gör, för det mesta... hoppas jag. Likaså så kanske vi skall ge farbror frazze lite erkännande och tro att han inte öppnar den med sladden i väggen. Restenergin i kondensatorerna i ett primärswitchat nätaggregat är inte tillräcklig för att skada dig om du är frisk, men kan kännas en del.
Däremot kan det vara omöjligt att få isär den så att den går att sätta ihop igen. Man reparerar inte idag eftersom teknikerkostnaden i förhållande till komponentkostnader och arbetskostnaden i Kina och andra låglöneläder gör att det blir lika billgt attt köpa en ny. På gott och ont.
Jag har ingen sådan själv men det enda rådet jag kan ge dig är att klämma på den och se om den sviktar i någon skarv. Då kanske det går att försiktigt dela den med lite våld. Det är pröva och se som gäller. Sedan skall du också tänka på att kabeln säkerligen är inlödd så att du måste ha utrustning och kunskaper för att byta den.
/Göran
Som är bättre elektronikingenjör än kirurg........