Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åsikter om mailservern i OSXServer?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag bestämde mig att pröva apples mailserver med främsta skälet att slippa lägga upp användare i två system parallellt. Jag har läst en del negativt om apples mailserver, och nu har även jag upplevt en hel del krångel; plötsligt tar den inte emot anslutningar längre. Igår rotade jag runt i olika inställningar i flera timmar och nu går den igen, fast hur länge..? Tidigare har jag kört SIMS (Stalker internet mail server), som jag tycker har varit en utmärkt mailserver. Tyvärr verkar den inte finnas för OSX. I OSX mailserver är det irriterande att man har så dålig koll på enskilda mailkonton, tex hur mycket mail en visst konto fn innehåller. I Stalker lagras mail i en fil per användare. I OSXmail ligger rubbet i en bamsefil som åtminstone jag inte får ut något vettigt ur ifall jag tittar i den. Det finns en inställning som heter "Allow IMAP administrator access". Det låter som något där jag kan manipulera med enskilda kontons post, men hur drar jag nytta av det? Finns det ngt särskilt program som jag kan använda för det?
Mina frågor:
- Rekommendation om annan mailserver till OSXServer, helst som drar nytta av samma användaruppgifter?
- Allmänna åsikter och tankar om OSXmailserver vs andra alternativ?

(Visst kan jag sätta upp Stalker på en gammal burk, fast jag vill inte riktigt ge upp så lätt..!)

Tacksam för synpunkter!

Pratar du OS X eller OS X Server (som posten ligger i)

Om du kör OSXS så skall du ha 10.1.4 då SMTP servern har fått sig några uppdateringar där. Jag tycker den fungerar rätt bra, men som du säger så är allt buntat.

Man kan hoppas att med 10.2 Server så är detta fixat då Jaguar skall erbjuda mailquotas och då fungerar det ju inte längre med om allt ligger buntat.

Det är OSXServer 10.1.4.
Nu kan jag svara på en grej själv: med hjälp av dessa anvisningar http://discussions.info.apple.com/[email protected]^[email protected]/5 lyckades jag admin-kontrollera alla användares post via IMAP admin port 626 i Apples vanliga Mail.app.
Mina andra frågor kvarstår, ifall ngn vill tycka nåt.

[ 24 Maj 2002, 11:42: Meddelandet ändrat av: Åke Zimmermann ]

1
Bevaka tråden