Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook -> LG LC56

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Lite rookiefrågor här.

Jag har just fått mig en LCD-TV, en LG LC56 (tror den heter så). Denna vill jag förstås använda för att kolla på film via MacBooken. Tidigare har jag haft en tjock-tv, och då har jag anslutit en adapter till MacBooken, s-videokabel (?) från adaptern till ett sånt däringa scart-sak och så in i tjock-tv:ns ena scartuttag. Och så en ljudsnabel förstås. Har funkat prima.

Gjorde samma sak nu med exakt samma kablar och jag får bild (och ljud) men bilden är svartvit. Jag vet ju att min nuvarande TV klarar bättre överföring än förra, men hur fixar jag detta? Vilka kablar behövs?

Snälla hjälp mig innan jag stryper mig själv med nån av kablarna.

Ha det, och tack på förhand!

/J.M.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-24 01:00

Om din TV klarar HDMI ska du skaffa en Mini DVI -> DVI adapter till MacBooken och en DVI -> HDMI adapter till TVn. Då bör det funka.

Ursprungligen av boris91:

Om din TV klarar HDMI ska du skaffa en Mini DVI -> DVI adapter till MacBooken och en DVI -> HDMI adapter till TVn.
Då bör det funka.

Tack för ditt supersnabba svar!

Jo, den har visst både en och två HDMI-utgångar. Vad ska man ha för kabel mellan de två adaptrarna?

Och en sak till; det går inte att få det att funka med de grejer jag har? Tänkte så man har nåt tills man hinner få tag på de nya sakerna.

Ursprungligen av Natarjasana:

Tack för ditt supersnabba svar!

Jo, den har visst både en och två HDMI-utgångar. Vad ska man ha för kabel mellan de två adaptrarna?

Och en sak till; det går inte att få det att funka med de grejer jag har? Tänkte så man har nåt tills man hinner få tag på de nya sakerna.

Har bläddrat runt lite nu, och lyckats identifiera mini-DVI-till-DVI-adaptern, men sen blir jag förvirrad. Ska man bara ha en kabel sen, eller kabel + adapter?

Kör VGA istället

Ursprungligen av Natarjasana:

Har bläddrat runt lite nu, och lyckats identifiera mini-DVI-till-DVI-adaptern, men sen blir jag förvirrad. Ska man bara ha en kabel sen, eller kabel + adapter?

MacBook->Mini.DVi-DVI-adapter->DVI-HMDI-adapter->DYR HDMI-kabel->TV så har du digitalbild direkt i tvn om du har tur. Dessutom mäste du få med dig ljudet in i tvn, normalt ska det gå digtalt via HDMI men du får hitta en annan fungerande väg in i tvn där ljudet också kommer ut ut tv om du inte vill höra på MacBookens högtalare.

Troligen har tvn en VGA-ingång också för pc-anslutning, en säkrare och billigare väg att gå som jag använder till både PowerBooken och MacBooken.

Bildöverföring: MacBook->mini-DVI-VGA->billig VGA-kabel->tv
Ljudöverföring MacBook ljudutgång-> billig kabel med antingen 3.5mm-plug till 3.5mm eller 2xRCA

Om du huvudsakligen bara ska visa DVD-filmer fundera starkt på att köpa en DVD-spelare med HDMI-utgång. Med alla kablar och adaptrar till datorn blir det inte så stor skillnad i kronor och ören med bild och ljud blir troligen bättre.

Ursprungligen av larshelmin:

MacBook->Mini.DVi-DVI-adapter->DVI-HMDI-adapter->DYR HDMI-kabel->TV så har du digitalbild direkt i tvn om du har tur. Dessutom mäste du få med dig ljudet in i tvn, normalt ska det gå digtalt via HDMI men du får hitta en annan fungerande väg in i tvn där ljudet också kommer ut ut tv om du inte vill höra på MacBookens högtalare.

Troligen har tvn en VGA-ingång också för pc-anslutning, en säkrare och billigare väg att gå som jag använder till både PowerBooken och MacBooken.

Bildöverföring: MacBook->mini-DVI-VGA->billig VGA-kabel->tv
Ljudöverföring MacBook ljudutgång-> billig kabel med antingen 3.5mm-plug till 3.5mm eller 2xRCA

Om du huvudsakligen bara ska visa DVD-filmer fundera starkt på att köpa en DVD-spelare med HDMI-utgång. Med alla kablar och adaptrar till datorn blir det inte så stor skillnad i kronor och ören med bild och ljud blir troligen bättre.

Tack!!

Jag kommer inte spela så mycket DVD-filmer då jag har (laglig!) gratis tillgång till väldigt mycket filmer via bredbandet.

Vad är prisskillnaden om man väljer HDMI-lösningen framför VGA-lösningen, och vad förlorar man kvalitetsmässigt om man tar den billigare varianten?

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-24 15:45

Jag har faktist en likadann tv (LG 32LC56) och kör med VGA-kabel från min mac mini. Enda problemet var att det inte gick att få högre upplösning än 1024x768, så jag testade med DVI-kabel -> dvi-hdmi adapter, men då kom det inte alls någon signal! funderade om det är för att plasten på hdmi ändan på adaptern är för stor så den inte går in helt eller om det är något som datorn inte stöder?

Ursprungligen av Rasmus86:

Jag har faktist en likadann tv (LG 32LC56) och kör med VGA-kabel från min mac mini. Enda problemet var att det inte gick att få högre upplösning än 1024x768, så jag testade med DVI-kabel -> dvi-hdmi adapter, men då kom det inte alls någon signal! funderade om det är för att plasten på hdmi ändan på adaptern är för stor så den inte går in helt eller om det är något som datorn inte stöder?

Hej!

Jag har hittat vilken adapter jag ska ha, men vad är det för kabel? Är det en sån där VGA-kabel som menas?

http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=989319&product_id=1467

Jag är så värdelös på sånt här...

När det gäller VGA-kabel, är det en sån här jag ska ha?

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010037133

Eller?

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-01 20:11

nej, detdär är en förlängningssladd, det är en sånhär du ska ha -> http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010037133

Tackar!

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-01 20:14

oj, ursäkta, en sånhär menade jag -> http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010077167

Tänkte bara uppdatera!

Efter många om och men beställde jag en mini-dvi-till-hdmi-adapter och tillhörande kabel för det svindlande priset av 400 kr inkl frakt. Bilden är KLOCKREN! Trodde aldrig den skulle bli så bra!

Ljudet kör jag dock via stereon av ren bekvämlighet då jag spelar musik genom den mest jämt. Jobbigt med fler kablar...

1
Bevaka tråden