- rhesus
- Medlem ●
- International user
Jag lider också av domänsjuka. Jag har jobbar just nu med att sätta upp en ny organisation, en stiftelse som jobbar med vatten och sanitetsfrågor för utvecklingsländer. Men det är ett elände att försöka hitta ett domännamn som går att använda som inte en "squatter" sitter på. Det irriterar mig så jag blir sjuk, jag får "domänsjuka".
Jag har två domäner! Woho! Min egen, privata, sida och ett projekt som jag håller på att starta. Går lite knökigt eftersom jag inte har så mycket pengar, men förhoppningsvis så öppnar jag snart!
Jag har fått en konstig hobby - jag samlar på internetdomäner!8
Var det denna saftiga prislapp som fick dig att se potentialen?
Vad var det för domän?
Har haft ett 20tal domännamn. Fick lite sammlingsmani ett tag, men det är så gott som över nu. Ge bort ett domännamn i födelsedagspresent hade jag som standard ett tag. En kul & annorlunda present. Rekommenderas!
Idag finns bara 3 kvar. juj.se, som jag enbart använder som mail/ftp/lekstuga. Bra & kort adress. Sen har jag plutten.com, som ska bli en blogg om och med min pojk och stylefx.se som är en portfolio, som ft ligger helt på is.
Har haft ett 20tal domännamn. Fick lite sammlingsmani ett tag, men det är så gott som över nu.
Jag exprimenterade lite med att regga lite namn och se om de kunde gå plusminusnoll på sajter som Sedo, men jag har låtit många gå ut, de bar sig inte.
Ge bort ett domännamn i födelsedagspresent hade jag som standard ett tag. En kul & annorlunda present. Rekommenderas!
Och jag som trodde jag var konstig som gjorde sådant! Jag köpte ett namn som gick ut på auktion hos SnapNames som jag sedan gav till min syster i julklapp.
Jag får mail från NIC-SE lite då och då med påminnelse om förnyelse och jag blir alldeles förvånad: "Har jag den domänen?".
Senast www.abba-museum.com
Jag får mail från NIC-SE lite då och då med påminnelse om förnyelse och jag blir alldeles förvånad: "Har jag den domänen?".
Senast www.abba-museum.com
Vad har IIS med .com att göra?
Hur köper man en domän utan att bli blåst?
Har aldrig handlat en begagnad domän förut.
Vart genomför man bytet för .se och .com?
Du kan antingen använda en renodlad välkänd betalningsförmedlare såsom Internetgirot eller via siter som MissDomain och Sedo. De sistnämnda två tar ca 10% från och med en viss minimikostnad. Säljaren ombesörjer överföringen. Spara dig själv lite oro genom att från början acceptera att det kan ta lång tid innan pengarna sitter på deras konto och domänen formellt är överförd till dig.
Jag tänker flytta innehållet fr en site till en annan och vill sälja domänen (www.pda.se)
Ngn som kan tipsa hur man annonserar/auktionerar ut domäner!?
Jag tänker flytta innehållet fr en site till en annan och vill sälja domänen (www.pda.se)
Ngn som kan tipsa hur man annonserar/auktionerar ut domäner!?
Bäst pris får du troligtvis genom att sälja den direkt gentemot företag som arbetar med mobilitet, i andra hand på www.wn.se. Men ha inte bråttom eftersom det är en så pass attraktiv domän. Jag föreslår att du ger den ett halvår. På kort sikt får du kanske några tusenlappar, på längre sikt kanske ett lågt femsiffrigt belopp utan att du gör något åt innehållet.
Börja med att förbereda den för försäljning, eventuellt kan du lägga ut den på www.sedo.se. Eftersom pda = handdator så föreslår jag att du lägger upp relevanta länkar på din sida, lite adwords-annonser samt ett meddelande att domänen är till salu. Domänen är perfekt för t.ex. en tidning, ett forum, en leverantör osv. Avvakta lite som sagt och ge det lite tid tills du får ett riktigt bra bud. Vill du inte betala hosting under tiden så lägg upp den som sagt på www.sedo.se.
Tack för bra tips!
Kan webbsidan ligga kvar som vanligt, även om man lägger ut den på sedo.se - förstod inte riktigt deras info.
Tack för bra tips!
Kan webbsidan ligga kvar som vanligt, även om man lägger ut den på sedo.se - förstod inte riktigt deras info.
Absolut, men då säljer du webbplatsen (domänen med innehåll), vilket kanske inte är tanken? Jag skulle som sagt dra iväg ett mail till några tidningar som skriver om mobilitet samt t.ex. alla mobiloperatörer. Telenor köpte t.ex. mobilstart.se för ett ok belopp. Ha is i magen. Vänta, vänta så blir det bra.
Tack för bra tips!
Såg ditt inlägg på wn.se. Att avsluta budgivningen på nyårsafton är kanske inte optimalt om du har seriösa företagsintressenter som budar.
Såg ditt inlägg på wn.se. Att avsluta budgivningen på nyårsafton är kanske inte optimalt om du har seriösa företagsintressenter som budar.
Du har rätt. Jag ska ändra det när jag uppdaterar budgivningen. Dumt nog kan man inte ändra skrivna inlägg i forumet på wn (men det har förstås sina skäl)
Har också gjort en lista med kontakt jag ska ta (Mobil, M3, IDG, telebolag usw), det var ett bra tips!
Jag reviderade villkoren precis - nu blir det sluten budgivning, inte helt optimalt heller, men bättre än med en lång öppen budgivningsprocess.
129 domäner aktiva just nu!
Jösses, det var många ! Jag har väl ingen domänsjuka direkt men kanske lite domänsnuva.
Har tre domäner som jag är mycket nöjd med. En är till den enskilda firman jag har bredvid min anställning. Det är en nu-domän. Namnet beskriver precis vilka arbetsuppgifter jag utför. Skulle nog kunna säljas.Den andra är för min hobbyverksamhet att tillverka silversmycken (säljer i en affär i centrala Gbg). Den behöver uppdateras. Den tredje är vilande men den ska jag ha som en personlig bloggliknande sida med bl a akvareller jag målat. Köpte också en med hela mitt namn men avslutade den.
Aha!
Så det var därför det inte gick att registrera domänen jag ville ha
Har numera hela tre domäner. Det ni!
2x.com, 1x.se.
Ska dock snart bli en till .se.
Har nu växt till fem domäner. 3x.com och 2x.se.
Det är kanske dig dom skriver om på IDG:
http://www.idg.se/2.1085/1.203080/koprad-mot-se-domanen---nu-ar-de-korta-namnen-slut
Ser nu hur mina inlägg kunde misstolkas. Det som står där, är inte mina domäner, utan 3x.com och 2x.se står helt enkelt för 3 .com-domäner och 2.se-domäner.
De domäner som jag har är (fast det kanske klassas som omotiverad reklam?):
jonatanstaaf.com
sniknet.com
fubolag.com
papperskatt.se
isterenge.se