Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webmin VS. iTools

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-09 10:33

Vi har förespråkare av både Webmin och iTools.

Har vi någon här som har prövat på båda? Vad gör dom olika? Hur fungerar det tycker ni? Varför använder ni det ena framför det andra?

Vore kul att veta hur folk administrerar sina servrar när dom inte gör som jag och hackar i terminalen.

/glemme

Lite off topic kanske, men hur smart är det av Tenon att kalla en produkt iTools, när jag hör iTools i sammband med Mac tänkar iaf jag direkt på http://itools.mac.com

Tenon iTools var före Apple

iTools kan du adminstrera via ett program likt OS X Server.. Plus då webbgränsitt. Dom har egna distros av alla paket. Som MYSQL, iASP, PHP o.s.v
Även support ingår i det hela.

Skillnaden ligger dels i att WebMin är mer "systemwide" och inte bara sköter nätrelaterade saker. Sen att den inte installerar någonting själv. Utan bara är ett GUI för redan installerade tjänster.

Fast i filer räknat installerar den väl en bunt, har för mig att det var 10-15 tusen filer.

Jo givetvis
Men den installerar inte MYSQl, iASP, WebMail o.s.v och ger ett Admin program i Aqua

Så sant så..
Sitter som bäst o pillar lite på 10.2´s nya admin verktyg.. mycket trevliga (men ack så buggiga än så länge - debuggern ligger tom kvar)

Det får man nog räkna med om man kör en mycket tidig utvecklarversion...

Tell me more

Webmin är ett fantastiskt bra server adminverktyg. Perfekt om man t.ex. vill lägga till NFS shares, se system status eller vad som helst och inte orkar ssh´a in till burken.

Ciryon

[ 25 Juli 2002, 09:02: Meddelandet ändrat av: ciryon ]

Jepp, webmin är ett underbart verktyg!

Håhå.. En DSS modul till Webmin är pågång! (Darwin Streaming Server)

1
Bevaka tråden