Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lågt inspelningsljud

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 17:52

Tjena!

Jag har stött på ett väldigt irriterande problem.

Först mina saker:
Macbook med Core2 Duo 2GHz, 1 GB DDR2, 80 GB disk. Line6 PodXT. Logic Express 7.2.3.

Nu till problemet:
Inspelningsljudet med MIKROFON blir väldigt lågt.
Detta oavsett hur mycket jag vrider upp alla rattar och sådant.
Det ger knappt utslag alls...

Med gitarrerna är inspelningsljudet högt och bra.

Detta är både med Poden och med det inbyggda ljudkortet.

Kan tilläggas att jag inte hade detta problem med Windows och ett Soundblaster Live-kort och Cubase SX.

Jag tycker att jag borde kunna få ett högt inspelningsljud med mikrofon utan att behöva köpa värsta preampen eller ett mixerbord.
Är det någon som har några heta tips och kan hjälpa mig i detta då det är sång jag är bäst på.

Tack så mycket i förhand.

en liten fråga: HAR du en preamp överhuvudtaget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 18:27
Ursprungligen av Mannys bone:

en liten fråga: HAR du en preamp överhuvudtaget?

Det tror jag inte, vet inte ens vad det är egentligen.

Men jag tycker att om Windows+Soundblaster+Cubase fixar högt och bra inspelningsljud så borde ju banne mig OS X+Logic+Podxt eller inbyggda ljudet fixa det också!

Köp en mikrofonförstärkare (aka preamp).

En linjesignal, som tex din pod (eller en synth), behöver sällan förstärkas. En mikrofonsignal däremot är väldigt svag och behöver ALLTID förstärkas på ett eller annat sätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-11 17:35

Ett tipps kolla in joe meek THREEQ det är en riktigt bra jfet micförstärkare samt ett riktigt
bra skulpteringsverktyg med eq delen och som ett bonus en riktigt FET kompressor så
att man kan få ordentlig volym och tyngd på rösten eller vad det nu är man kör genom den.
Och det bästa är priset så hög kvalitet kostade en snygg summa pengar för bara 10 år sedan.

joemeek.com

thomann.de

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-25 21:18

Lånade ett mixerbord av en polare som tydligen har preamp och då blev det lite bättre. Lite väl stort bara. Finns det några SMÅ preamps? Behöver inte vara avancerade som fan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-30 02:10

Köpte mixerbordet av polaren för 200:- i stället

Ursprungligen av Dinos:

Lånade ett mixerbord av en polare som tydligen har preamp och då blev det lite bättre. Lite väl stort bara. Finns det några SMÅ preamps? Behöver inte vara avancerade som fan.

  • Medlem
  • Laholm
  • 2007-09-02 23:57

Har mixern du använder inbyggd stärkare eller? Har själv ingen pod, men går det inte att förstärka micken genom den?:cool:

1
Bevaka tråden