Vad skiljer S-ATA från ATA? Har hört att det är ATA som gäller till min powerbook, men på t.ex. prisjakt.se finns inga ATA diskar, bara S-ATA?
btw, har hört att samsung för de tystaste diskarna, sant?
Kablarna och signalerna (Sata är ju seriellt medans ATA är parallellt)
Samsungs diskar till stationära är väldigt tysta och svala iaf.
Nu står det mellan 2st diskar:
Seagate Momentus 7200.1 ST910021A 8MB 100GB
Cachestorlek: 8MB
Gränssnitt: ATA-100
Rotationshastighet: 7200 RPM
Hårddiskstorlek: 100GB
Pris: ca 920kr
Länk: http://prisjakt.se/produkt.php?p=34683
Samsung SpinPoint M80 HM160JC 8MB 160GB
Cachestorlek: 8MB
Gränssnitt: ATA-100
Rotationshastighet: 5400 RPM
Hårddiskstorlek: 160GB
Pris: ca 870kr
Länk: http://prisjakt.se/produkt.php?p=121849
Frågan är, kommer jag märka nån skillnad på 5400rpm & 7200rpm??
Beror ju på ditt användningsområde, jag vill ju hellre ha en snabb dator än mycket lagring eftersom den primärt kommer användas som desktopmaskin ändå och jag därför kan ha lagring via firewire eller nätverk när jag är hemma, men om din användning ser annorlunda ut så kan ju mer lagringsutrymme vara viktigare.
Jag har bara 5400 rpm 120GB nu men den är ju rätt snabb ändå, writedelen av xbench var den lika snabb i som min 7200 rpm 3.5" 200GB Maxtor DiamondMax 10 av någon anledning.
Det är ju svårt att säga något om hastigheten på de där utan att veta hur de är konstruerade, om 5400rpm disken har högre täthet på skivorna så är det ju möjligt att den i MB/s presterar likvärdigt. Nu tvivlar jag på att de får in 160GB på en skiva så det lär ju vara minst 2. Om det då är 2st 80GB-skivor i 5400 rpm disken och 1st 100GB skiva i 7200 rpm disken så kommer ju den senare kunna lagra mer data på ett varv. Å andra sidan så TROR jag att diskarna kan läsa med båda huvudena/från båda skivorna samtidigt och då skulle ju den med två armar kunna bli lite snabbare i vissa situationer då det behövs data från båda skivorna.
Så det är ju svårt att säga något om MB/s utan att ha testat dem / veta hur de är konstruerade. I accesstid kommer däremot 7200 rpm disken alltid att vara snabbare, den roterar ju snabbare så det går ju snabbare att ta sig till vilket ställe som helst på disken.
Jag skulle gissa på att 5400rpm är 2 skivor á 80GB och att 7200 rpm därför har både lägre accesstid och läser och skriver snabbare i MB/s räknat. Ljudnivå tror jag inte är någon som helst fara och möjligen att den drar någon watt mer eller så i energiförbrukning men det lär ju inte vara några enorma skillnader.
Så det är väl bara att bestämma sig för om hastighet eller lagringsutrymme är viktigast.
Men en 160GB 5400 rpm disk kommer ju vara snabbare än den du har pga högre lagringstäthet och mer cacheminne redan ifrån början.