Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två jobbiga problem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-03 13:47

Filborttagningar
1. När jag tar bort filer från en Client på vår MacOSX-server så säger den att "Är du säker på att du vill PERMANENT ta bort filen "....."? Oftast vill man ju det, men ibland så trycker man fel å då åker fel sak åt skogen.

Finns det någon lösning till detta?

Jag skulle helst vilja att filer man tar bort via clienter på servern hamnar i en DELATED mapp… Där får saker ligga i en månad. Då flyttas de till PAPPERSKORGEN på servern. Denna måste manuellt tömmas.

Går det?

Rättigheter
2. Rättigheter och återigen… Rättigheter… Hur fungerar dessa? Skapar jag som anävndare ERIK en mapp så kan inte alltid användare PETER flytta den… Jag vill att ALLA på kontoret ska ha EXAKT SAMMA rättigheter på ALLA mappar på servern som har skapats av dem. Hur gör man det? Ska man gruppera användarna på nått sätt?

[ 03 Oktober 2002, 13:49: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-03 17:32

svar på fråga två:

skriv i terminalen "umask 002"

så skall det funka..

/glemme

Hmmmm... klart intressant tanke. Men som det är nu: Nej.
Men jag undrar om det går att ändra så att det händer som du vill. Någon som vet?

Vad det gäller rättigheter.
Ja du kan gruppera användare i grupper.
I UNIX har du Användare (U) Grupper (G) och Alla andra (O).

För filer och mappar kan du sätta olika rättigheter för alla dessa. Där av de tre grupper du hittar om du skriver ls -l i terminalen.
tex.
-rwxr-x--x erik kontoret

r = läsa
w = skriva
x = köra

De tre första (rwx) är för användaren. de tre efterföljande är för gruppen och således de tre sista för alla andra.

Du kan på servern lägga till folk i grupper. Så du kan ha en grupp som heter "kontoret". Denna grupper får då göra t.ex. samma sak som ägaren.
Det ser du i mitt exempel. Det är erik som är skapare och ägare av filen/mappen och gruppen som äger filen/mappen är kontoret.

Men det som glemme gjorde var att han satt en default iställning för när nu skapar saker på server. När du skapar något får det dessa värden. Min hjärna är trött men jag tror att den ger alla andra (O) rätten att köra innehållet i mappen men inte att titta i den.

Ändra ägare och grupp på en befintlig mapp/fil gör du så här:
chown ägare:grupp filnamn

Vill så kan du lägga till ett såkalat wildcard istället för filnamn. I en mapp kan du ändra på alla filer: chown erik:kontoret *

Som sagt hjärnan är trött efter allt för mycket skit idag - så UNIX delen ligger och sover... jag kan ha skrivit fel förklarat för luddigt men Samuel K eller glemme eller nån annan kan säkert rätta mig.

[ 03 Oktober 2002, 18:26: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-03 20:55

huga… måste man verkligen in och hack unix för att göra allting?

Användarvänligt gränssnitt tack…

[ 03 Oktober 2002, 21:01: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Det finns GUI för detta också. Men inte från Apple. (Kommer inte ihåg vad det heter...)
Jag tror det kommer ta ett tag för Apple att fixa allt man kan göra i UNIX som GUI.

Men detta med konto hantering finns med i GUIt för OS X Server.

Däremot inte umask... men rättighetsändring av filer och mappar kan du göra med äpple-I.

Det är bara det att det går fortare via terminalen ibland.

Köp O´Reillys "UNIX for Mac OS X". En tunn liten historia men en riktigt bra introduktion.

Det finns tydligen en rättighetsbugg i Jaguar, enligt Macintouch :

Citat:

quote:Date: Thu, 10 Oct 2002 19:35:25 -0400
From: "Benfer, Eric A."
Subject: Mac OS X Server client permissions followup

Mac OS 10.2 clients of OS X Server set any file they write to as "read only" for all other server clients. * There is lots of discussion about this bug on the Apple discussion forums, and apparently Apple has "escalated" this problem with its engineers. * But meanwhile this bug has rendered our Xserve useless, as it has for many other users of Mac OS Server.

All Byron Sharp or anyone else with this problem has to do is setup a cron job to run every 5 minutes that sets the permissions the way they want. I set this up an my OS X Server right after I deployed it. My cron jobs set various permissions on various shares. The shareware utility Cronix makes it very easy. Hopefully anyone who administers an OS X server knows enough command line to set permissions. If not try "chmod -R 777" or man chmod.

CronniX gör det enklare att ändra i crontabs, och är ganska lätt att förstå. Proceduren funkade finfint på vår server, i väntan på en Jaguarfix från Apple.

1
Bevaka tråden