Hmmmm... klart intressant tanke. Men som det är nu: Nej.
Men jag undrar om det går att ändra så att det händer som du vill. Någon som vet?
Vad det gäller rättigheter.
Ja du kan gruppera användare i grupper.
I UNIX har du Användare (U) Grupper (G) och Alla andra (O).
För filer och mappar kan du sätta olika rättigheter för alla dessa. Där av de tre grupper du hittar om du skriver ls -l i terminalen.
tex.
-rwxr-x--x erik kontoret
r = läsa
w = skriva
x = köra
De tre första (rwx) är för användaren. de tre efterföljande är för gruppen och således de tre sista för alla andra.
Du kan på servern lägga till folk i grupper. Så du kan ha en grupp som heter "kontoret". Denna grupper får då göra t.ex. samma sak som ägaren.
Det ser du i mitt exempel. Det är erik som är skapare och ägare av filen/mappen och gruppen som äger filen/mappen är kontoret.
Men det som glemme gjorde var att han satt en default iställning för när nu skapar saker på server. När du skapar något får det dessa värden. Min hjärna är trött men jag tror att den ger alla andra (O) rätten att köra innehållet i mappen men inte att titta i den.
Ändra ägare och grupp på en befintlig mapp/fil gör du så här:
chown ägare:grupp filnamn
Vill så kan du lägga till ett såkalat wildcard istället för filnamn. I en mapp kan du ändra på alla filer: chown erik:kontoret *
Som sagt hjärnan är trött efter allt för mycket skit idag - så UNIX delen ligger och sover... jag kan ha skrivit fel förklarat för luddigt men Samuel K eller glemme eller nån annan kan säkert rätta mig.
[ 03 Oktober 2002, 18:26: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]