- DanAbnormal
- Medlem ●
- Helsingborg
Någon som vet något mer om när Nord Wave väntas dyka upp? Clavia sa vl "efter sommaren" i samband med Frankfurtmässan, men det verkar inte finnas någon mer info. Någon som har info?
Frågan är ju om man helst vill ha en Prophet '08 eller en Nord Wave?
Innan man testat båda blir det svårt att avgöra, därför vore det ju bra om Clavia kunde klämma ur sig ett leveransbesked så att man inte förhastar sig och köper den andra burken, som känns lockande...
Visst, det är ju rätt olika typer av burkar, men det blir väl ungefär samma pris och då konkurrerar de i alla fall om min uppmärksamhet.
Samplingar + helanalog signalväg känns svårt att få ihop.
Men vill man ha något liknande får man skaffa någon gammal sampler med analogfilter eller en Waldoft Q+ (den har en del wavetablebitar inbyggda).
Samplingar + helanalog signalväg känns svårt att få ihop.
Men vill man ha något liknande får man skaffa någon gammal sampler med analogfilter eller en Waldoft Q+ (den har en del wavetablebitar inbyggda).
Eller vilken sampler som helst och en analogsynth med audio in? Typ MS-20, MS-10, Pro-One, Minimoog, ARP Odyssey, alla moderna modulsystem, Pulse Plus. Billiga små 303-kloner typ Control Synthesis DB-9 eller MAM 383.
Eller ett externt filter med envelopefunktioner och modulatorer, typ Sherman Filterbank eller MoogerFooger MF-101?
Fast det blir ju lite mer integrerat i en Sequential Prophet 2000 eller Emulator II. Båda två låter dessutom väldigt bra, på sitt eget sätt. Inte ett dugg naturligt men det är väl knappast poängen om man fikar efter analoga signalvägar...
Mja, jag tror nog att false messiahs poäng mer var riktad åt polyfoniska ljud än monofoniska. Köp en 16 MS-20 och häkta på 16 separata utgångar på din sampler?
För övrigt så borde någon samplertillverkare (finns det sådana kvar som inte gör grooveboxar?) se till att använda samma filter som Dave Smith har i sina prylar, då slipper man utveckla eget sådant.
Mja, jag tror nog att false messiahs poäng mer var riktad åt polyfoniska ljud än monofoniska. Köp en 16 MS-20 och häkta på 16 separata utgångar på din sampler?
Finns väl vissa på 99musik som är på väg åt det hållet? Fast det brukar vara de som är mest hätskt inställda till samplers och annat digitalt.
För övrigt så borde någon samplertillverkare (finns det sådana kvar som inte gör grooveboxar?) se till att använda samma filter som Dave Smith har i sina prylar, då slipper man utveckla eget sådant.
Men polyfoni behöver väl inte ha något att göra med antalet utgångar? Det går utmärkt att spela 64 röster i mono om man vill.
Min Emulator II och min Prophet 2000 kan skicka saker på olika utgångar, men man kan bara ställa de analoga parametrarna i ett läge per ljud. Såvitt jag vet funkar Q+ (och de få andra multitimbrala synthar med analoga filter som finns) på samma sätt.
Och då spelar det ingen roll hur många röster som används. Ju. Så i de flesta normalfall klarar man sig fint med en signalkedja i mono (eller helst stereo kanske, ibland) efter den obehandlade utgången på sin sampler.
Fast om man tvunget vill ha olika analoga filterinställningar på varje röst så blir det såklart lite besvärligt. Och dyrt. Det låter troligen lite märkligt också, men det kanske är bra?
Fast om man tvunget vill ha olika analoga filterinställningar på varje röst så blir det såklart lite besvärligt. Och dyrt. Det låter troligen lite märkligt också, men det kanske är bra?
E-mu Emulator III? 16 röster, VCF...
Den stora grejen är ju anslagskänslighet (som redan påpekats) och envelopes per röst, men att använda keytracking och separata LFO:er är ju också omöjligt att göra om man bara tutar på ett enda filter sist i kedjan. (Filtermodulation med oscillatorerna är ju rätt kul också, men kanske inte någon jättenödvändighet.)
Så ska man spela ljuden och inte bara värma upp eller karaktärisera (eller hur nu den korrekta svenska Studio-studio-termen lyder) så vill man ha ett separat filter per röst. Men det finns ju som påpekats en del gamla digitala trotjänare som har det, om man nu står ut med samplingsspecifikationer som blir slagna av en genomsnittlig mobiltelefon när det gäller minne och upplösning.
Alla polyfona analogsynthar har väl ett filter (eller fler beroende på filterkonfiguration) per röst? Eller? Jag har dock aldrig stött på någon (icke-modular) som kan ha individuella inställningar för varje filter. Fast det kanske finns?
Rätt enkelt att ha olika filterinställningar på varje röst, i alla fall om man spelar med anslagskänsligt klaviatur och mappar anslaget till t.ex. hur mycket filtret öppnar sig. Inte så konstigt direkt.
Det är sant. Det blir såklart knepigt om man inte har ett filter per röst.
Vad jag menar är att vill man skapa en analog signalkedja efter själva samplingen så är det inte så komplicerat. Såvida man inte vill att det ska vara det. Och då får man betala vad det kostar. Som vanligt.
103.900:- om jag minns ungefär rätt.
Men på den tiden var väl samplers framför allt dyra pga de digitala grejerna, typ minne, hårddisk osv? Har för mig att extern hårddisk till EIII'an gick på sisådär 60.000:- t ex.
Galna priser. Helt otroligt att folk betalade så mycket. Dagens kids fattar inte hur lyckligt lottade de är med sina monsterdatorer och billig mjukvara...
Men visst, du har rätt, det var dyrt med digitalteknik på den tiden. Men analoga polyfoner har alltid varit dyra. Analoga kretsar kostar också mycket pengar.
sawtooth: Definitivt. Finns många sätt att få lite mer analog på även de mest digitala ljuden. Själv tycker jag det låter bättre att ta ett ackord och köra genom ett ända filter än att ta ett ackord där varje ton har eget filter. Perfekt om man kör samplade ackord.
Tack och lov så verkar faktiskt rätt många (de flesta jag har i alla fall) analogsyntar ha ingång för externt ljud.
Varför är det ingen som har målat om en EIII? Det borde ju bara hagla av EIII
nu när samplers inte kostar nått osh är allmänt ute?
Kanske för att EIII aldrig sålde särskilt mycket? Kröjtz sitter säkert och tjyvhåller på en stor procent av alla landets EIII:or.
Rackmodellerna finns det såklart fler av.