Jag tror tyvärr inte att du kommer få det fixat efter att garantitiden gått ut. Det är bara havererade batterier som omfattas av det förlängda garantiprogrammet.
I mitt fall har jag för länge sedan påtalat detta och blivit lovad att få det åtgärdat även efter 12 mån eftersom jag inte hade möjlighet att lämna ifrån mig datorn innan jag har en ersättningsmaskin medan den är inne på reparation.
Vad gäller andra så ska det ju ändå inte vara några problem eftersom det som sagt rör sig om ett fel som fanns redan vid köpet. Detta är upp till köparen att bevisa efter 6 månader men i detta fallet har ju Apple själva erkänt felet vilket gör det enkelt.
"Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125
(Pallar inte citera en massa lagtext)