Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synthställ, ett praktiskt exemplar

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-21 20:17

Har sökt lite på Jaspers, Quiklok, Proel samt König & Meyer, men verkar inte riktigt finna vad jag söker. Nämligen ett robust trevånings synthstativ för fullsize-synthar, där man dessutom kan ha ett sidohyllplan t.ex. till höger för laptopen, och ett hyllplan till vänster för t.ex. mixern e.dyl.

Nån som sett något sådant nån gång?

  • Medlem
  • 2007-04-22 17:14

Kolla Ultimate Support. De har alla möjliga lösningar. De har haft lite problem med att leverera sista tiden. Sist jag skulle beställa ett Deltex II via 4sound så rekomenderade de mig att inte beställa från dem. Men det var ett bra tag sen nu, så du kan alltid kolla iaf...
Jag vet att de har laptopställ iaf...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-04-22 23:00

Hmmm grejen med Jaspers är väll att man kan special bygga sitt eget ställ ? Jag har beställt två st 230 Cm långa keyboard rack med plats för sex stycken 61-tangenters synthar i vardera. Jag frågade även om det gick att få recordingstation 150 i 160 Cm variant och det var inga problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 12:42

Tackar för tips!

Nu har jag beställt en specialutrustad sån här i silver från Jaspers:

Keyboard Rack 170-4-145 with a 19" inset 12 U

2 shelves 140 x 38 cm for 2 tiers instead of holders
2 laptop holders
2 microboom arms with holders
1 extra pair of holders 40 cm
1 x pair of lower holders 60 cm length
2 computer shelves

Så inom två veckor räknar jag med att få den.
818 Euro gick det på inkl. frakt

Trevligt...några bra länkar?

Mvh

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 13:35

http://www.jaspers-alu.de/

Välj english (om du föredrar det framför tyska) och sen under "Studio Systems / 19"Racks", så hittar du den i grundutförande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 13:37

Observera att jag lagt till en hel del i min konfiguration dock...

Trevligt, tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-01 04:45

Fick synthstället nu för ett par dagar sen. Tyvärr så hade jag antagligen missuppfattat deras terminologi, så jag fick ett extrapar plastringar per våning istället för hållare per våning. Jag vill nämligen kunna placera t.ex. en trummaskin bredvid en synth som inte tar upp en hel våning.

Så jag vill tyvärr inte montera klart stället förrän jag fått de extra hållarna. (Annars kommer jag bli tvungen att demontera/montera allt om igen)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-04 20:17
Ursprungligen av T11:

Fick synthstället nu för ett par dagar sen. Tyvärr så hade jag antagligen missuppfattat deras terminologi, så jag fick ett extrapar plastringar per våning istället för hållare per våning. Jag vill nämligen kunna placera t.ex. en trummaskin bredvid en synth som inte tar upp en hel våning. Så jag vill tyvärr inte montera klart stället förrän jag fått de extra hållarna. (Annars kommer jag bli tvungen att demontera/montera allt om igen)

Vet inte om du sett dena lista (Den kan vara lite svår att hitta på jaspers sida):

http://www.jaspers-alu.de/jaspers-alu/images/teileliste.jpg

Kan vara till nytta om du vill veta vad delarna heter, beställnings nummer osv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-05 10:37
Ursprungligen av SynthX:

Vet inte om du sett dena lista (Den kan vara lite svår att hitta på jaspers sida):

http://www.jaspers-alu.de/jaspers-alu/images/teileliste.jpg

Kan vara till nytta om du vill veta vad delarna heter, beställnings nummer osv.

Jo, jag hade sett den. Men jag kunde aldrig föreställa mig att "halterpaare" inte skulle översättas till holders. Ej heller att "rohrschelle" ologiskt nog skulle översättas till holders.....:tveksam:

Kanske tyskarna har en annan logik;)

(Nästa gång så ska jag givetvis följa ditt tips o skriva med art.nr)

Mailade till Jaspers om mina problem i söndags, men de har märkligt nog inte svarat ännu. Hoppas att de inte drar sig för att svara bara för att det rör sig om problem med redan levererade produkter....

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-06 07:34
Ursprungligen av T11:

Jo, jag hade sett den. Men jag kunde aldrig föreställa mig att "halterpaare" inte skulle översättas till holders. Ej heller att "rohrschelle" ologiskt nog skulle översättas till holders.....:tveksam:
Kanske tyskarna har en annan logik;)
(Nästa gång så ska jag givetvis följa ditt tips o skriva med art.nr)
Mailade till Jaspers om mina problem i söndags, men de har märkligt nog inte svarat ännu. Hoppas att de inte drar sig för att svara bara för att det rör sig om problem med redan levererade produkter....

Jag tror han bara har fullt upp, det tog ett par dagar innan Hermann svarade på mitt mail då jag skulle beställa mer ställ från honom, han var desutom skyldig mig lite pengar från förra överföringen. Men han mailade åter efter ett par dagar. Annars tror jag han har mycket att göra kan jag tänka mig ...

  • Medlem
  • 2007-09-01 19:15

Jag har också beställt från Jaspers och är toknöjd. För min del blev det sådana här: http://www.jaspers-alu.de/images/KeybRack170-145-4.jpg, fast med 6 våningar istället för 4. Själv så gjorde jag dock så att jag snickrade ihop bordsytor och monterade upp på ställen. På så vis kan jag distribuera över utrymmet som jag behagar och behöver inte ha hållare för varje enhet jag vill sätta upp på stället.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-02 14:18

Har också köpt Keyboard Rack av Jaspers, men ville ha dem 230 höga och med 6 tiers istället. Är tok nöjd. Slipper borra massa hål i vägarna för mitt gamla ställsystem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 17:30

I.o.m. att jag kommer att få beställa fler delar från Jaspers till mitt ställ, så har jag inte monterat klart det ännu, men så här ser det ut just nu - med lite felmontage, omonterade delar o allt:

Här är ett par saker som jag vill förbättra på mitt ställ:

1. Armarna är bara fastspända så här, se nedan, vilket kan föranleda att synthen tippar fram.
(Potentiell lösning: om man sätter ett långt rör, precis ett sådant som plastringen redan sitter på, där fram så blir det omöjligt för synten att tippa fram då röret kommer att stoppa den)

2. En skruv till ett utav hyllplanen går bara runt o runt, så jag kan inte spänna den fullständigt - så den måste jag reklamera:

3. På nedanstående bild så ser man ena nedre sidan utav synthstället, och bredvid den så ligger en datorhylla på golvet. Röret som ni ser längst ner på bilden, ska alltså ersättas med datorhyllans rör. Denna lösning tycker inte jag är bra, eftersom att jag inte känner mig bekväm med idén att något ska bäras upp från sidan - dvs utan stöd underfrån. Speciellt med tanke på att ringarna ä gjorda av plast. Plast kommer alltid förr eller senare att ge med sig, det är oundvikligt. På denna hylla så sätter man ju en väldigt tung PC (ca 10 kg) som med hävstångsprincipen kommer att vilja pressa ner hyllan mot golvet. Inte bra.

Visst har du monterat de långa rören med själva synthållarna bak och fram? Jämför med bilderna på Jaspers. Rätt monterat får du centrum av de övre synthållarna mitt över fästet i det långa röret, dvs bättre balans och mindre risk att något ramlar. De nedre synthållarna ska i bakkant vila på det bakre långa röret, vilket de inte ser ut att göra hos dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 21:09
Ursprungligen av FlowerP:

Visst har du monterat de långa rören med själva synthållarna bak och fram? Jämför med bilderna på Jaspers. Rätt monterat får du centrum av de övre synthållarna mitt över fästet i det långa röret, dvs bättre balans och mindre risk att något ramlar. De nedre synthållarna ska i bakkant vila på det bakre långa röret, vilket de inte ser ut att göra hos dig.

"I.o.m. att jag kommer att få beställa fler delar från Jaspers till mitt ställ, så har jag inte monterat klart det ännu, men så här ser det ut just nu - med lite felmontage, omonterade delar o allt:"
O:-)

Ursprungligen av T11:

Armarna är bara fastspända så här, se nedan, vilket kan föranleda att synthen tippar fram.

Ursäkta, menade inget illa. Jag har också ett stativ från Jaspers, så tanken var att bidra med lite egen erfarenhet. Det du skrev lät som att du anser synthållarnas stabilitet vara bristfällig. Och eftersom bilden visar en felmontering som troligen kan ge just det problem du nämnde, ville jag uppmärksamma dig på det. Jag ska inte besvära dig igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-03 00:47
Ursprungligen av FlowerP:

Ursäkta, menade inget illa. Jag har också ett stativ från Jaspers, så tanken var att bidra med lite egen erfarenhet. Det du skrev lät som att du anser synthållarnas stabilitet vara bristfällig. Och eftersom bilden visar en felmontering som troligen kan ge just det problem du nämnde, ville jag uppmärksamma dig på det. Jag ska inte besvära dig igen.

Np, Du behöver absolut inte ursäkta dig - jag menade heller inget snorkigt med mitt inlägg:)

Jag tycker nog att hållarnas koncept dock är lite undermåligt, eftersom att plast alltid förr eller senare tenderar att ge med sig eller spricka. Sätter man en nästan 20 kg tung synth på en sådan konstruktion och sedan dessutom spelar på dess keyboard ofta och/eller livligt, så känns det bara som en tidsfråga innan man är ett par dyrgripar/ögonstenar fattigare och börjar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 20:30

Men... alla svarta detaljer är alltså plast? Jag har alltid trott att det var aluminium genomgående. Märkligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-10 15:31

Jag hoppas du har rätt för han har inte svarat ännu:(
Jag skickade om mailet inatt, får se om det händer nåt nu...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-11 21:42

Så, nu har herr Hermann på Jaspers äntligen svarat, men det är ett par saker som jag är osäker på. :"> Jag fetmarkerar dessa oklarheter och skriver mina funderingar kursiverat direkt efter. Hoppas att ni kan hjälpa mig bena ut vad han menar och hur jag bör svara honom (se nedan)

===========================

Hi Thomas,

Regarding the pictures, the holders must be turned around to be in the right position.

-- Det skrev jag ju till honom att jag visste att jag hade gjort fel, så det förstår jag inte varför han upprepar

The plastic rings (clamps) have to stick in the t-fittings on the end of the tubes.

-- Exakt hur menar han att dom ska passas in? Antar att han menar att den lilla utstickande plastploppen (bild1) ska in i hålet (bild2), det är ju isf förvisso bra men det lämnar ju ändock fortfarande hyllhållarnas plastringar osäkrade...

With weights up to 17 kg you will have no problems, like other people in the last
20 years didn't have.

-- Mina grejer ligger ju strax däromkring i vikt, och lägger man till en trummaskin per våning så kommer man lätt över 17 kg

The lower tier is strengthened, the holders of 60 cm must be on the rear tube too.

-- Nu säger han ju själv holders istället för clamps, och sen på det bakre röret, *riktigt förvirrad*?? Hur ska jag kunna fästa nåt på det bakre röret så att det ändå blir ergonomiskt användbart???

If you have heavier instruments on the upper tiers, you can strengthen these tiers.
All you need is a second tube and 2 t-fittings and, maybe, holders of 50 cm length.

-- Menar han ett extra rör per våning eller totalt? Jag vill ju att alla fyra våningarna ska förstärkas, men också att de två lägre våningarna ska få sina extra hållare vardera så att jag kan placera trummaskiner eller nåt annat litet bredvid syntarna.

But this is something you have to find out yourself.

It seems to me the screw of the shelf was overtightened, what easily can happen.
To get it better without a special work, please put a little wooden peace into the insert
and screw again.

-- Låter som en nödlösning, han lär knappast ta ansvar för om mina grejer åker i golvet

If you need more pairs of holders, please give us the length (30, 40, 50 or 60 cm).
The clamps (plastic rings) are part of the upper tiers (bild 1 nedan) .

-- Ja? Hållarna på de två undre våningarna (bild 2 nedan) har ju också plastringar, så jag förstår inte hans poäng..?

Kind regards,
Hermann

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-13 21:40
Ursprungligen av T11:

Hi Thomas,
Regarding the pictures, the holders must be turned around to be in the right position.
-- Det skrev jag ju till honom att jag visste att jag hade gjort fel, så det förstår jag inte varför han upprepar

Sorry att jag också skriver detta, men längden blir fel om skruven är mot dig på det understa planet. Ska vara tvärtom så att själva hållarna tar i mot bakre rör.

Citat:

The plastic rings (clamps) have to stick in the t-fittings on the end of the tubes.
-- Exakt hur menar han att dom ska passas in? Antar att han menar att den lilla utstickande plastploppen (bild1) ska in i hålet (bild2), det är ju isf förvisso bra men det lämnar ju ändock fortfarande hyllhållarnas plastringar osäkrade...

Japp de små pluttarna på plastringen runt rören skall in i hålen, Jag tog an flat mejsel och töjde lite. Du behöver också skruva upp den skruven som håller det horizontella röret så att hålet blir så stort som möjligt. Klapra på med mejsel och hammare så att ringen med pluppen åker in sedan fixerar du hur du vill ha dem för att slutligen dra åt. Pröva med att försöka vrida röret med hand kraft om det inte rör sig är det stabilt nog.

Citat:

With weights up to 17 kg you will have no problems, like other people in the last
20 years didn't have.

-- Mina grejer ligger ju strax däromkring i vikt, och lägger man till en trummaskin per våning så kommer man lätt över 17 kg

The lower tier is strengthened, the holders of 60 cm must be on the rear tube too.

-- Nu säger han ju själv holders istället för clamps, och sen på det bakre röret, *riktigt förvirrad*?? Hur ska jag kunna fästa nåt på det bakre röret så att det ändå blir ergonomiskt användbart???

Han menar nog som jag, att själva hållarna "armarna" skall vila på det bakre röret, vänd på första röret (det längst ned som är mot dig) så att skruvarna hamnar mot väggen istället för mot dig.

Citat:

-- Menar han ett extra rör per våning eller totalt? Jag vill ju att alla fyra våningarna ska förstärkas, men också att de två lägre våningarna ska få sina extra hållare vardera så att jag kan placera trummaskiner eller nåt annat litet bredvid syntarna.

Han menar att varje plan måste ha ett rör vardera för att vara förstärkta som det första planet.
Om du inte fått med extra "armar" för att hålla trummaskiner så behöver du väll bara beställa dessa om du inte redan betalt för dem dvs ...

Citat:

It seems to me the screw of the shelf was overtightened, what easily can happen.
To get it better without a special work, please put a little wooden peace into the insert
and screw again.
-- Låter som en nödlösning, han lär knappast ta ansvar för om mina grejer åker i golvet

Hmm, här är även jag lite förvirrad ... Fick du med även det vita trähyllorna från honom eller
är det något som du lagt till själv ?

Vad är det för synthar du tänkt lägga upp på hyllorna ? kan säga att jag har :

Yamaha CS30
Roland VP330+
Casio CZ5000
Korg Polysix
Yamaha CS70M
Oberheim OB-X

I det andra har jag:

Roland RS202
SCI Prophet VS
Oberheim OB-Xa
Elka Synthex
Waldorf Wave

Detta är inga lätta synthar, speciellt inte Oberheimarna, synthexen, Waven eller Yamaha cs70M
Så du kan nog vara lugn att Jaspers keyb.rack klarar höga vikter. Kan även tillägga att jag endast har standard stöd dvs nedersta hyllan förstärkt och de andra standard utan någon förstärkning.

/Mvh
Syn

  • Medlem
  • 2007-09-13 22:20
Ursprungligen av T11:

The plastic rings (clamps) have to stick in the t-fittings on the end of the tubes.

-- Exakt hur menar han att dom ska passas in? Antar att han menar att den lilla utstickande plastploppen (bild1) ska in i hålet (bild2), det är ju isf förvisso bra men det lämnar ju ändock fortfarande hyllhållarnas plastringar osäkrade...

Jag vet inte exakt vad som menas med att den utstickande plastploppen ska in i hålet. Som jag ser det så har du ett T-fäste som har ett hål där ett sidogående rör ska in (det rör där dina armar/holders sitter på). Vad du gör är att du ser till att skruva upp spännskruven på T-fästet så att plastringen på T-fästet är löst och flexibelt. Sedan så vinklar du upp både röret som ska in i T-fästet samt T-fästet (så att båda typ tittar snett uppåt) så att de möts i en slags "v"-form. Sedan trycker du ner "V":et (så att båda inte längre tittar snett uppåt utan tittar på varandra om du förstår) så att det rätar ut sig och röret glider in i hålet (läs: sliter och trycker och meckar in det - plast är bra för sånt här eftersom det är rätt så flexibelt - du får iallafall ta i lite). Fan, detta är svårt att förklara i ord, men ta i bara så ordnar det sig. Det finns säkert många sätt att göra det på och du ser ju på bilden hur de ska sitta ihop.

Vad gäller säkring av armarna som håller dina klaviaturer så är det en sak som gäller. Dra åt spännskruvarna ORDENTLIGT så blir det stadigt. Det är klart, det kommer ju inte vara omöjligt att rubba dem (tanken är ju att man ska kunna vinkla armarna, då blir det inte mer stabilt än att man kan rubba dem om man vill), men det ska kännas stabilt iallafall. Mina tyngre saker lät jag inte sitta på vinklade armar utan de ställde jag på armar som jag ställt in helt vågrätt och la sedan på ett hyllplan på armarna. Hyllplanet fick sedan vila på armarna+det bakre röret så att vikten fördelas på två rör samt att armarna inte får någon hävstångskraft på sig som vill rotera armarna och därmed belasta spännskruvarna (vilket e.v kan leda till sönderfall med tiden). Använd sunt förnuft bara. Alla vet att man inte ska ställa en 17kg tung synth på armar som är vinklade 45 grader, det håller ju inte.

Ursprungligen av T11:

With weights up to 17 kg you will have no problems, like other people in the last
20 years didn't have.

-- Mina grejer ligger ju strax däromkring i vikt, och lägger man till en trummaskin per våning så kommer man lätt över 17 kg

Jag tror han menar 17kg per hållare eller våning. Inte totalt över hela klavstället. Hade så varit fallet så hade man varit begränsad till i genomsnitt 17/4 ~ 4,25 kg/våning vilket duger till exakt ingenting ;). Dessutom har jag ställt upp en massa synthar (däribland en Jupiter-8 som väger ton) på mitt ställ och det står stadigt och fint, så jag tror inte det ska vara några problem.

Ursprungligen av T11:

The lower tier is strengthened, the holders of 60 cm must be on the rear tube too.

-- Nu säger han ju själv holders istället för clamps, och sen på det bakre röret, *riktigt förvirrad*?? Hur ska jag kunna fästa nåt på det bakre röret så att det ändå blir ergonomiskt användbart???

Jag kan ha missat det men jag ser inga ställen där han är inkonsekvent. Holders är alltså armar (som är fästa till de sidogående rören) som håller dina klaviaturer. Clamps torde vara plastringarna som omsluter det sidogående röret och som fäster armarna till röret.

Du fäster inte armarna på det bakre röret, de är fortfarande fästa i det främre röret. Har du armarna i vågrät position så vilar armarna på - och fördelar vikten mellan - båda rören, men i och med att du bara fäster armarna på det främre röret så kan du fortfarande vinkla dem om du vill. Dock får du ju då inget stöd från det undre röret så klart (såvida inte du hemmasnickrar en lösning som t.ex två ben eller något som stöttar från det bakre röret och upp på armarnas undersida - som styltor eller något - då får du vinkling och samtidigt stöd från båda rören).

Jag har själv dock inte försökt få de nedersta, 60cm:s, armarna att vila på det bakre röret eftersom de inte når ända dit i normalläge, men det kanske går om du lossar lite på skruven som håller armarna på det främre röret och sedan försöker förskjuta armarna bakåt så de når det bakre röret. Då kommer synthen som du har på de armarna att förskjutas längre in också så klart, men det är ju oundvikligt. Dock har jag löst det på ett annat sätt. Jag har i vanlig ordning ett hyllplan som vilar på det bakre röret och på armarna, så på så vis kan jag få stabiliteten från det bakre röret samtidigt som armarna sticker långt ut där fram och jag kommer åt allt som finns på hyllplanet. Dessutom kan jag ju vinkla armarna en smula även om det kanske inte är så smart om det är riktigt tunga saker man har på det.

Ursprungligen av T11:

If you have heavier instruments on the upper tiers, you can strengthen these tiers.
All you need is a second tube and 2 t-fittings and, maybe, holders of 50 cm length.

-- Menar han ett extra rör per våning eller totalt? Jag vill ju att alla fyra våningarna ska förstärkas, men också att de två lägre våningarna ska få sina extra hållare vardera så att jag kan placera trummaskiner eller nåt annat litet bredvid syntarna.

Den nedersta våningen är ju konstruerad på ett speciellt sätt som skiljer sig från de övriga våningarna som du ser. På de övre våningarna så sitter det på varje sida ett djupgående rör som har ett T-fäste på sig. I detta T-fäste sitter ett sidogående rör som löper till andra sidan klavstället. Den nedersta våningen har inga djupgående rör med T-fästen på sig. Istället har den nedersta våningen två sidogående rör där vardera rör sitter i ett T-fäste som sitter direkt i klavställets ram. På de övriga våningarna sitter det ju djupgående rör som sitter fast i ramen, men på den nedersta våningen så sitter de sidogående rören direkt i ramen, vilket ökar stabiliteten.

Om du vill så kan du ju se till så att alla våningar är konstruerade på det viset. Klavstället är ju helt modulärt så du kan ju göra din egen konstruktion så att det blir som du vill. Säg bara åt honom att du vill att alla våningar ska se ut som nedervåningen med två sidogående rör som sitter direkt i ramen.

Frågan rörande förstärkning av våningarna är dock helt frikopplad från frågan rörande hållare/armar. Du kan sätta armar precis var du vill, på vilka sidogående rör som helst, i vilka längder du vill på vilka ställen du vill. Det är modulärt. Det spelar ingen roll hur du har konstruerat ditt ställ, om våningen där en arm ska sitta är förstärkt eller inte. Så, ja, du kan få dina armar oavsett hur du förstärker dina våningar.

Ursprungligen av T11:

But this is something you have to find out yourself.

It seems to me the screw of the shelf was overtightened, what easily can happen.
To get it better without a special work, please put a little wooden peace into the insert
and screw again.

-- Låter som en nödlösning, han lär knappast ta ansvar för om mina grejer åker i golvet

Du måste ju inte göra så. Säg åt honom att du vill ha en ny del om det känns bättre.

Ursprungligen av T11:

If you need more pairs of holders, please give us the length (30, 40, 50 or 60 cm).
The clamps (plastic rings) are part of the upper tiers (bild 1 nedan) .

-- Ja? Hållarna på de två undre våningarna (bild 2 nedan) har ju också plastringar, så jag förstår inte hans poäng..?

Hans poäng är att om du vill ha fler armar/holders så säg bara till ;). Du ville väl ha det eller? Till trummaskiner och så? Anledningen till att han nämnde "clamp":arna är för att du ska veta vilka delar som sitter ihop med vilka andra delar så att du ska veta vad du ska be om. "Clamp":arna sitter alltså ihop med "tier":sarna och inte med armarna. Du kan alltså inte räkna med att få "clamp":ar om du beställer armar. Hade jag varit du så hade jag dock inte gått in på sådan detaljnivå om jag skulle velat få klavstället modifierat. Jag skulle bara så noggrannt som möjligt beskrivit vad jag vill ha och bett honom skicka alla delar jag behöver för modifikationen.

Detta var svårt att beskriva i ord, men jag gjorde ett försök iallafall :).

//Tomas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-13 00:48

Btw: ingen som har telefonnumret till Jaspers?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-13 19:12

Besvarar tråden snart ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-13 20:19

Har man tid, energi och behov kan man ju bygga ett modulärt transportsystem som häämtar syntharna då de behövs. Kolla in länken nedan...

http://www.carryline.se/product.php?_task=product_group_list&product_group_id=67

/Odd Bob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 12:22

Stort supertack till SynthX och Elfan!!
Jag har nu knåpat ihop följande svar till Hermann...fortsättning följer...

Hi Thomas,

regarding the pictures, the holders must be turned around to be in the right position.

- Yes, I know :"> My plan is to fix this in the next mounting, saving my strength for that:)

The plastic rings (clamps) have to stick in the t-fittings on the end of the tubes.

- Yup, I figured that out too after a while (the little plug goes into the hole in the T-fitting)

The lower tier is strengthened, the holders of 60 cm must be on the rear tube too.

- Yes, I know I have mounted this one backwards too :"> My plan is to fix this in the next mounting, saving my strength for that

If you have heavier instruments on the upper tiers, you can strengthen these tiers.
All you need is a second tube and 2 t-fittings and, maybe, holders of 50 cm length.
But this is something you have to find out yourself.

- Yes, I will specify down below what I want to order

It seems to me the screw of the shelf was overtightened, what easily can happen.
To get it better without a special work, please put a little wooden peace into the insert
and screw again.

- Here I’m not willing to follow your tips, because I’m very anxious about my synths, and I’m the one who’s going to have pay for damages in case of an accident. So I want a new shelf, see down below in my new order specification

What I am asking you for is a foto of the computer shelf. We now offer new shelves,
but I don't know if yours is new.

If you need more pairs of holders, please give us the length (30, 40, 50 or 60 cm).
The clamps (plastic rings) are part of the upper tiers.

First thing though: In my initial order I said, and already paid for:

1 extra pair of holders 40 cm,

1 extra pair of holders 60 cm,

These I did not get. I got the ones which are included in the initial stand, but not the extra ones.

So I expect to get those sent for free, plus to RMA the shelf where the screw was overtightened.

And above that I would like to order:

3 tubes (the long ones, 140-145 cm) with T-fittings plus clamps for those

Please specify how you want me to send you the RMA-shelf, and also if my computers shelves are of the “old kind” and how you wanna replace them.

Kind Regards,

Thomas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-11 15:07

Sådär ja, nästan en månad senare så är alla reservdelar anlända och monterade - nedan ser Ni resultatet:

http://t1.se/synthar/

Tack alla som har hjälpt till!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-11 16:55

En fråga angående plastkopplingarna.

Jag hade ett A-Frame förut (var nog inte Jaspers) som hade kopplingar i hårdplast. DOm hade en benägenhet att spricka särskilt om man råkade dra åt skruven lite för hårt. Jag trodde dom var i aluminium... hur är det med Jaspers plast?

Hur mycket golvyta tar ovanstående ställ?

Mvh
Demokid

Bevaka tråden