- Gäst
- Oregistrerad ●
Har precis reggat en domän (som pekar på mitt publika IP). Har en burk med OS X Server 10.2 på ett NATat nätverk. Kör forward på port 80 på mitt publika IP till 192.168.0.2, som är OS X Servern. Och vill få igång en WebServer på den.
Hur konfigurerar jag "Web" i "Server Settings"?
- Om jag sätter "IP Adress" till mitt externa IP-nummer och "DNS Name" till www.mindomän.net, så får jag ett felmeddelande från Apache när jag försöker starta om webservern:
"One or more site was disabled due to invalid IP"
- Om jag sätter DNS Name till www.mindomän.net och IP Adress till 192.168.0.2 funkar det inte heller:
I Internet Explorer får jag då följande felmeddelande:
The attempt to load ´Accessing URL: http://www.mindomän.net/´ failed.
I Netscape 6 händer följande:
Först växlar Netscape mellan "Connecting to www.mindomän.net" och "Sending request to www.mindomän.net..." 10 gånger.
Sen dyker ett meddelande upp som säger "The document contains no data."
Jag har fått det att funka genom att skita i Server Settings och mecka runt i httpd.conf manuellt istället. Men det har blivit en riktigt krystad lösning (och inte alls 100-procentig) som jag inte vill dra här just nu. Det är en tillsvidarelösning.
Och eftersom jag reggat en riktig domän vill jag lägga ner lite tid på att få det att funka "på riktigt", som det egentligen ska.
Nån som har nån idé om vad som inte står rätt till?
Har du satt upp en DNS innanför din NAT? Om inte DNS:en pekar ut din domän till din webserver blir det svårt att få det att funka.
Dessutom måste du ändra nätverksinställningarna i din webserver så att den använder den interna DNS:en, annars kommer den att fråga den server som finns utanför ditt nätverk som ju pekar på ditt publika ip.
Du kan med fördel köra Bind och Apache på samma maskin och ställa in antingen 127.0.0.1 eller ditt ip-nummer som DNS i nätverksinställningarna.
Jag är lat så jag låter iTools från Tenon sköta alla inställningar av Bind och Apache. Funkar finfint med de två domäner jag satt upp på servern. Men eftersom du varit inne i httpd.conf och fixat så behöver du förmodligen inte detta hjälpprogram.
Lite beroende på vilken router du har kan det här kanske se lite olika ut.
Men, på min router (IPNetRouter) så måste man skryssa i "Enable local NAT" i Gateway-inställningarna. På det sättet kan du, även innanför routern, göra ett anrop på ditt publika IP och få en portforward till en lokal adress.
Då kan du också ställa in din publika adress i Apache och du kommer inte att få några DNS-problem när den startar upp. (Det går att ha ett annat IP i Apache än det som burken rent fysiskt har.)
Ytterligare en variant vore att du ställde in Apache på din domänadress istället för IP. Om du har local NAT, vill säga.
[ 15 Oktober 2002, 13:16: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]
quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Har du satt upp en DNS innanför din NAT? Om inte DNS:en pekar ut din domän till din webserver blir det svårt att få det att funka.
Dessutom måste du ändra nätverksinställningarna i din webserver så att den använder den interna DNS:en, annars kommer den att fråga den server som finns utanför ditt nätverk som ju pekar på ditt publika ip.
Du kan med fördel köra Bind och Apache på samma maskin och ställa in antingen 127.0.0.1 eller ditt ip-nummer som DNS i nätverksinställningarna.
Kör ingen DNS internt, men det är väl bara att kicka igång OS X Serverns DNS? Ska man lägga in i den DNSen, att "mindomän.net" pekar på 192.168.0.2 då? Hur gör man det, via terminalen?
Vad är kvar när DNSen är igång? Jag sätter 192.168.0.2 som DNS hos klienterna på mitt nätverk och 127.0.0.1 hos OS X Servern?
Bind, är inget jag känner till. Känner igen namnet men vet inte vad det är.
Men, på min router (IPNetRouter) så måste man skryssa i "Enable local NAT" i Gateway-inställningarna. På det sättet kan du, även innanför routern, göra ett anrop på ditt publika IP och få en portforward till en lokal adress.
Det vore as-skönt! Men det stöds inte av min router (Netgear MR314). Jag har pratat med Netgears support, och de sa att det blir nåt som kallas back-routing, och då funkar det inte (tydligen funkar det inte med deras iallafall). Får hoppas att de bygger in något sådant stöd i en framtida firmware-uppdatering.
Ytterligare en variant vore att du ställde in Apache på din domänadress istället för IP.
Jag tror att det är nåt liknande sånt jag lyckats göra manuellt i httpd.conf med hjälp av ServerName. För i det grafisk användargränssnittet måste man skriva in IP-nummer, och om man inte gör det så letar den reda på det IP som DNS Name pekar på.
[ 15 Oktober 2002, 21:34: Meddelandet ändrat av: Stephan H ]
quote:Skapades ursprungligen av: Stephan H:
- Om jag sätter DNS Name till www.mindomän.net och IP Adress till 192.168.0.2 funkar det inte heller:
Först växlar Netscape mellan "Connecting to www.mindomän.net" och "Sending request to www.mindomän.net..." 10 gånger.
Detta är alltså utifrån. Jag kopplade upp med modem för att testa det här.
Vad som händer är att när Apache får ett anrop är att den läser i httpd.conf och skickar en request till sig själv (om rätt IP eller webbadress är inställd där).
Om du har ställt in Apache på ditt interna IP, så kommer den inte att få något svar från DNS om vilken reversadress som servern har.
Två sätt att lösa det (förutom local NAT):
Sätt upp en egen intern DNS där ditt domännamn kopplas till serverns lokala IP. Se till att DNSen bara hämtar från din ISPs DNS och inte skickar.
Gör en hosts-fil till servern. Egentligen samma som en DNS, men man ställer in en fast koppling mellan ett IP och en webbadress. Jag har aldrig gjort det i X, men i os9 var det superenkelt.
Sök på Apples supportsidor.
Här är en länk till TCP/IP-inställningarna och OT i os9.
Här är en som är mer för OSXServer.
Finns säkert mer därute.
[ 16 Oktober 2002, 09:58: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]
Sätt upp en egen intern DNS där ditt domännamn kopplas till serverns lokala IP. Se till att DNSen bara hämtar från din ISPs DNS och inte skickar.
Detta verkar som en bra lösning. För om jag använder den som DNS på clientdatorerna på mitt LAN så kan jag väl surfa på www.mindomän.net internt?
Eftersom jag aldrig har hållt på med DNSer och sånt, behöver jag lite assistans. Jag börjar väl med att starta DNS-servern i "Server Settings"?
Men sen då? Hur kopplar jag mitt domännamn till serverns lokala IP? Hur ser jag till att DNSen bara hämtar från min ISPs DNS och inte skickar?
För "Server Settings" ger inte mycket konfigurationsmöjligheter.
Jag känner mig "hemma" i terminalen, men inte i DNS-config-filerna.
DNS-servern är igång, och går som tåget. På servern har jag ställt in 127.0.0.1 som DNS och på klienterna i nätverket 192.168.0.2.
Hur kopplar jag mitt domännamn till serverns lokala IP (192.168.0.2)?
Hur ser jag till att DNSen bara hämtar från min ISPs DNS och inte skickar?
Jag har läst på lite i "Admin guide" men fattar ändå inte riktigt hur jag ska göra (mycket som är nytt).
Är det /etc/named.conf som man ska in och rota i? Admin guide nämner även nåt om /var/named/db.192.168.0.2, men jag hittar ingen sån fil i /var/named/.
Har fått DNSen att funka perfekt nu. Det jag gjorde var att jag konfigurerade DNSen så att den tror att den vet allt om "mindomän.net" och inte frågar någon annan DNS om var nånting.mindomän.net finns, utan om det inte ligger i DNSens config-filer så finns det inte.
Hur:
I /etc/named.conf la jag till:
code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">zone "mindomän.net" IN {
type master;
file "mindomän.zone";
allow-update { none; };
};</pre>
Sen skapar jag en fil i /var/named/ som heter "mindomän.zone":
code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">$TTL 86400
$ORIGIN mindomän.net.
@ 1D IN SOA @ root (
42 ; serial (d. adams)
3H ; refresh
15M ; retry
1W ; expiry
1D ) ; minimum
1D IN NS @
mindomän.net. IN A 192.168.0.2
www.mindomän.net. IN A 192.168.0.2</pre>
På OS X Servern använder jag 127.0.0.1 som DNS och på klienterna på nätverket kör jag 192.168.0.2.
Och när jag pingar www.mindomän.net eller mindomän.net, svarar 192.168.0.2.
men om man är utanför mitt LAN så använder man en annan DNS, och då svarar 217.x.x.x, som är mitt publika IP.
Det var det roliga, men nu till det tråkiga:
Det funkar iallafall inte!
Det känns absolut inte som om jag gjort DNS konfigurationen i onödan, för det är klockrent att kunna använda mitt domännamn på LANet, men det uppstår samma symtom som jag nämnde tidigare, när jag skapar en site i "Server Settings".
Jag har testat med en helt default httpd.conf, samt med en default httpd.conf med ServerName mindomän.net, samt med en default httpd.conf med ServerName www.mindomän.net,
och konfat "SeverSettings-sajten" med www.mindomän.net och 192.168.0.2, men samma fel kvarstår.
Fattar inte riktigt vad det är som inte stämmer nu. Nån annan som vet?
Nu kör jag fortfarande genom att konfa allt manuellt i httpd.conf. Funderar på att installera en clean Apache-installation som inte har något som helst grafiskt användargränssnitt kopplat till sig, så att man har full kontroll över allt. Kanske den enklaste lösningen...
För det som är största dilemmat nu är att OS X Server installationen av apache som kommer med automatiskt använder sig av en annan mimetype-fil än en standardinstallationen, och den funkar bara om man satt upp en sajt i det grafiska användargränssnittet. Det kanske inte är det enda, men det som jag märker av just nu, och det komme rkanske dyka upp nya grejer om jag inte får ordning på den på nåt sätt.
Jag tror att du snart har allt färdigt.
Du behöver också en reverse zone förutom din "mindomänd.zone" Den du nu har satt upp översätter www.mindomän.com till rätt ip-nummer. Servern vill också veta vad den heter d v s översättning av 192.168.0.2 till rätt host.
I named-mappen ligger exempelfiler för både reverse och "forward" zoner.
Lägg märke till att det blir lite baklänges när du fixar till dina reverse lookups.
Ang host names: Du kan ge din dator vilket a record som helst och sedan knyta hur många cnames som helst till den, men det kan vara praktiskt att ge din server ett namn som inte blandas ihop med alla tjänster du ska köra på den, och sedan via cnames (alias) ge den vettiga andra namn. Det är t e x lite svårt för dina användare att begripa varför de ska ange www.dindomän.com som smtp-server när det hade kännts naturligast att ange smtp.dindomän.com.
Jag brukar ge datorn ett namn som bara jag vet och som användarna ska strunta i typ drevil.mindomän.com
sedan lägger jag i dns:en in ftp, www, smtp, pop mm och pekar dessa till de datorer som sköter detta. Om det är samma dator blir det alias till en och samma, men de har då olika namn och är lättare att peka om ifall jag skulle vilja sprida tjänsterna på flera datorer senare. Det är också praktiskt att ha olika namn och jag vill göra en nslookup för att kolla att allt står rätt till.
När du startar om dns:en så gör du en tail -f på din system.log för att kolla efter eventuella felmeddelanden. Named är ganska duktig på att förklara vad som är fel.
Gör också allehanda nslookups för att kolla alla domäner och hostnames.
Därefter är det dags att lägga upp din sajt. Om rätt uppgifter finns i dns:en så hittar Apache rätt också när du lägger upp dina olika sajter.
Jag skulle radera den sajt du redan lagt upp, och fixa en ny när du har ställt in allt i dns:en.
Jag kämpade ganska länge med att konfigurera Bind manuellt, men övergick efter att ha krånglat med mx-records i evigheter till att låta iTools sköta det. Jag kan starkt rekommendera det programmet. Även om det inte gör något annat än ger mig ett grafiskt gränssnitt till det jag kan göra i terminalen har det sparat in tid som motsvarar licenskostnaden flera gånger om. Framför allt tycker jag att ftp-hanteringen blivit mycket smidigare med hjälp av iTools. Nu kör jag bara 10.1.5 versionen av servern så jag vet inte om 10.2:an har underlättat detta redan.
Lycka till!
[ 21 Oktober 2002, 21:30: Meddelandet ändrat av: Hampus ]
Det låter märkligt det där. Om du reggat ett domännamn www.dindomän.com som pekar på ditt publika ip och har gjort en port redirect på port 80 i din router som skickar på 192.168.0.2 port 80 så borde det rimligen funka om du i server settings angav 192.168.0.2 och domännamnet.
Eller är det nåt jag missuppfattat?
Det ni diskuterar låter vansinnigt krångligt, ska det verkligen behöva vara det?
Min server är konfad precis som ovan fast med förbehållet att jag ännu inte reggat nån domän. Det fungerar dock, och om det fungerar nu när jag skickar http request på min publika ip så borde det väl funka när jag såsmåningom skickar requests på mitt domännamn? Domännamnet pekar väl ändå bara på ip adressen?
Eller har jag fel?
Men jag ger det ett par försök till först, eftersom jag verkar vara ganska nära en lösning.
Har suttit och pillat med configfilerna ett tag nu. Känns som jag börjar få koll på hur det här funkar, men en sak är jag lite fundersam över.
> Du måste också ange en reverse record för varje alias du lägger upp.
Antingen har jag misslyckats med att fundera ut hur man kofigurerar det, eller:
Hur funkar det egentligen om en dator med ett IP är flera hosts? 192.168.0.2 är i mitt fall www och mail. Om då datorn vill veta vilket DNS-namn den har så har den ju fler att välja på. Jag testade att ange flera i named.mindomän (som finns nedan), och då fick jag den som var angedd överst i filen av nslookup. Varför ska man då ange flera
Så här ser det ut just nu i mina filer
named.conf
code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">// Declares control channels to be used by the rndc utility.
//
// This must be enabled on Mac OS X Server for Server Status to provide valid
// information! (Remove the leading slashes to enable.)
//
// **** STUFF YOU MIGHT NEED TO ENABLE ****
//
// controls {
// unix "/var/run/ndc" perm 0600 owner 0 group 0;
// inet 127.0.0.1 port 54 allow {any; };
// };
// It is recommended that 127.0.0.1 be the only address used.
// This also allows non-privileged users on the local host to manage
// your name server.
options {
directory "/var/named";
/*
* If there is a firewall between you and nameservers you want
* to talk to, you might need to uncomment the query-source
* directive below. Previous versions of BIND always asked
* questions using port 53, but BIND 8.1 uses an unprivileged
* port by default.
*/
// query-source address * port 53;
};
//
// a caching only nameserver config
//
zone "." IN {
type hint;
file "named.ca";
};
zone "localhost" IN {
type master;
file "localhost.zone";
allow-update { none; };
};
zone "0.0.127.in-addr.arpa" IN {
type master;
file "named.local";
allow-update { none; };
};
zone "mindomän.net" IN {
type master;
file "mindomän.zone";
allow-update { none; };
};
zone "0.168.192.in-addr.arpa" IN {
type master;
file "named.mindomän";
allow-update { none; };
};</pre>
mindomän.zone
$ORIGIN mindomän.net.
@ 1D IN SOA @ root (
44 ; serial (d. adams)
3H ; refresh
15M ; retry
1W ; expiry
1D ) ; minimum
1D IN NS @
mindomän.net. IN A 192.168.0.2
minserver.mindomän.net. IN A 192.168.0.2
www.mindomän.net. IN CNAME minserver.mindomän.net.
mail.mindomän.net. IN CNAME minserver.mindomän.net.
mindomän.net. IN MX 10 mail.mindomän.net.</pre>
named.mindomän
@ IN SOA mindomän.net. root.mindomän.net. (
1997022700 ; Serial
28800 ; Refresh
14400 ; Retry
3600000 ; Expire
86400 ) ; Minimum
IN NS mindomän.net.
2 IN PTR minserver.mindomän.net.</pre>
i nslookup:
mindomän.net:
Name: mindomän.net
Address: 192.168.0.2
www.mindomän.net:
Name: minserver.mindomän.net
Aliases: www.mindomän.net
192.168.0.2:
Name: minserver.mindomän.net
Verkar det vara rätt? Jag tycker det verkar som om nslookup ger mig rätt svar iallafall, men Apache vill fortfarande inte funka
Är det nåt annat som ställer till det för Apache eller?
quote:Skapades ursprungligen av: RenderBender:
Det låter märkligt det där. Om du reggat ett domännamn www.dindomän.com som pekar på ditt publika ip och har gjort en port redirect på port 80 i din router som skickar på 192.168.0.2 port 80 så borde det rimligen funka om du i server settings angav 192.168.0.2 och domännamnet.
Det tycker jag också det borde göra. Kan ju iofs va nåt i mitt system som inte står rätt till, men jag tror inte det. Det är bara när man sätter upp en sajt med det grafisk gränssnittet som problemet uppstår.
Problemet:
quote:Det ni diskuterar låter vansinnigt krångligt, ska det verkligen behöva vara det?
Jag trodde inte heller DNSer var så krångligt, men det visar sig va en hel vetenskap.
quote:Min server är konfa precis som ovan fast med förbehållet att jag ännu inte reggat nån domän. Det fungerar dock, och om det fungerar nu när jag skickar http request på min publika ip så borde det väl funka när jag såsmåningom skickar requests på mitt domännamn? Domännamnet pekar väl ändå bara på ip adressen?
Kör du Mac OS X Server, och har satt upp en sajt med "Server Settings"?
Ja, det stämmer...konfad helt med server admin. Inget hackande i terminalfönster eller så, bortsett från det man behöver göra för att apache skall ladda php modulen samt uppstart av mysql. Och som sagt...det verkar fungera som det skall.
Är du helt säker på att www.dindomän.com verkligen pekar på din publika ip adress? Har du nån logg i din router eller nåt annat verktyg så du kan bekräfta träffar på port 80 om du skickar http requests utifrån?
Ja, den pekar på den adressen.
Webservern funkar alltså. Men det är för att jag konfat httpd.conf manuellt. Det är när jag använder mig av Apples grafiska gränssnitt som det inte funkar.
[ 19 Oktober 2002, 12:19: Meddelandet ändrat av: Stephan H ]
Jaha...då vet jag inte vad det kan vara. Men i mina öron låter det som om det är ngt knas på din installation. Jag hade nog bemödat mig att installera om hela klabbet, för det ska fungera att konfigurera allt med server admin. Jag blev själv väldigt förvånad över hur otroligt enkelt det var att dra igång en web server med php och mysql inkluderat.
Seså...det är bara att sätta igång, det tar en bra stund att installera om.
Att ominstallera har jag funderat på en hel del, men helst slipper jag det eftersom jag har gjort så jäkla mycket grejer med servern. Jag kommer knappt ihåg vad jag gjort, så det kommer ta ett bra tag att ställa in och installera allt igen. Men jag ska köpa större disk snart, och tänkte nog göra en ominstallation då. Får nog köra som det är nu tills dess :-/
Men DNS-servern funkar nu klockrent
Så jäkla skönt att slippa använda olika adresser beroende på om man sitter innanför eller utanför brandväggen
Ett stort tack till alla som engagerat sig!
Ja DNS är en hel vetenskap. Det finns en bra bok som heter
DNS & Bind från O´Reilly som förklara det hela på ett bra sätt. Har inte orkat igenom hela ännu, men de bitar jag läst är riktigt informativa.
Jag ser två möjliga orsaker till att det inte fungerar riktigt:
Du kan dels ha en inställning i hostconfig filen som "motarbetar" dina DNS inställningar. Om det efter host name står ett hostnamn kan du prova att ändra det till AUTOMATIC.
Det kan också vara några fel i dina Bind-conf filer. Jag är inte tillräckligt hemma inom detta för att kunna lusläsa dem, men jag vet av egna erfarenheter att Bind är petnoga med detaljer. Ett enda litet fel och inget fungerar som det ska. Det kan räcka med att själva serienumret som anger när filen ändrades inte stämmer för att det ska bli fel.
Vad står det i din System.log när du laddar om Bind?
Ang iTools och halvkonfigurerade filer:
iTools lägger sina conffiler för Bind i en annan katalog så de krockar inte alls med varandra. Det du skrivit in i exempelvis httpd.conf ligger kvar även efter att du installerat iTools.
Glömde en sak. Du frågade vilket reverse record servern väljer om man givit den flera. Jag skrev fel i mitt inlägg tidigare (har rättat det nu så att det inte ska stå felaktigheter som vilseleder).
Du ska bara ange ett reverse record för varje host du lägger upp. Aliasen ska inte ha reverse records. Varje maskin kan bara ha ett a record. Alla andra namn du ger den ska vara cnames (alias). På så vis pekar bara ip-adressen till ett enda host namn. (Fast eftersom alla andra namn är alias fattar maskinen att de hör ihop med det ip-numret.)
En dum fråga; jag har hela tiden antagit att adressen "mindomän.net" bara har varit fake för du skall kuna vara anonym. Gott så. Bara för att vara på den säkra siden, den domän som du har registreat innehåller bara ASCII-tecken väl? Och inga konstiga tecken av typen ÅÄÖ? För att det skall fungera med åäö-domäner måste man ha vissa versioner av BIND om jag inte missminner mig.
quote:Skapades ursprungligen av: Hampus:
Du kan dels ha en inställning i hostconfig filen som "motarbetar" dina DNS inställningar. Om det efter host name står ett hostnamn kan du prova att ändra det till AUTOMATIC.
Kan mycket väl vara nåt sånt. Där stog tidigare powermacg4, men jag ändrade till "-AUTOMATIC-".
Det är det enda jag ändrat manuellt i filen. Nu ser hostconfig-filen ut så här:
code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">##
# /etc/hostconfig
##
# This file is maintained by the system control panels
##
# Network configuration
HOSTNAME=-AUTOMATIC-
ROUTER=-AUTOMATIC-
# Services
AFPSERVER=-NO-
APPLETALK=-NO-
AUTHSERVER=-NO-
AUTOMOUNT=-YES-
CONFIGSERVER=-NO-
CUPS=-YES-
IPFORWARDING=-NO-
IPV6=-YES-
MAILSERVER=-YES-
NETBOOTSERVER=-NO-
NETINFOSERVER=-AUTOMATIC-
NISDOMAIN=-NO-
RPCSERVER=-AUTOMATIC-
TIMESYNC=-YES-
QTSSERVER=-YES-
SSHSERVER=-YES-
SMBSERVER=-NO-
SERVERMANAGERSERVER=-YES-
WATCHDOGTIMER=-YES-
MANAGEMENTSERVER=-NO-
MYSQL3DBSERVER=-YES-
DNSSERVER=-NO-
WEBSERVER=-YES-
APPLETALK_HOSTNAME=powermacg4</pre>
Dock står det fortarande "[powermacg4:~] admin%" när jag loggar in i terminalen. Borde det inte stå nåt annat?
Jag har iofs satt A-record på servern i DNSen till "powermacg4.mindomän.net".
quote:Vad står det i din System.log när du laddar om Bind?
Hur kollar jag det?
quote:Ang iTools och halvkonfigurerade filer:
iTools lägger sina conffiler för Bind i en annan katalog så de krockar inte alls med varandra. Det du skrivit in i exempelvis httpd.conf ligger kvar även efter att du installerat iTools.
Jag testade iTools. Men efter installationen så uppstog några andra småfel som jag inte fick ordning på. Säkert nåt jag bara ska konfigurera för att det ska funka. Men jag avinstallerade och gick tillbaka till som de var innan. Jag får installera iTools på en clean installation, och lära mig hur inställningarna funkar.
quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
den domän som du har registreat innehåller bara ASCII-tecken väl?
Jepp
[ 23 Oktober 2002, 16:02: Meddelandet ändrat av: Stephan H ]
quote:Vad står det i din System.log när du laddar om Bind?
------------------------------------------------------------------------
Hur kollar jag det?
skriv "tail -f /var/log/System.log"
Därefter laddar du om Bind och läser sedan vad som händer i loggen. Där bör du få alla eventuella märkligheter presenterade.
Dessa rader skrivs i loggen:
Nov 7 21:49:53 powermacg4 sudo: admin : TTY=ttyp1 ; PWD=/Users/admin ; USER=root ; COMMAND=/bin/kill -HUP 372
Nov 7 21:49:53 powermacg4 named[372]: reloading nameserver
Nov 7 21:49:53 powermacg4 named[372]: Forwarding source address is [0.0.0.0].51342
Nov 7 21:49:53 powermacg4 named[372]: Ready to answer queries.
Nja, det sa ju inte så mycket.
Det ska dock inte stå 0.0.0.0 . Den ska räkna upp dina zoner innan den säger "ready to answer queries".
Det är så djäkla petigt med conf-filerna. En enda bokstav fel och allt kan gå åt skogen.
Så här skulle jag göra om jag vore som du:
Installera iTools igen. Skapa helt nya zoner med hjälp av programmet. Se till att allt fungerar som det ska. Kopiera sedan innehållet i de zonfiler du skapat och ersätt dina handkodade med dem.
Tänk dock på att iTools ligger på ett annat ställe än standard. de ligger i /etc/named tillsammans med named.conf