Ingemar har såklart rätt som vanligt, AI är ett otroligt komplext ämne som inbegriper programmering, psykologi, kognitionsvetenskap. Många spel som har fått bra kritik när de har släppts för att de har bra fiende-AI är t.ex:
* Halo
* Black & White
* F.E.A.R.
* Half-Life
* Fable
Alla spel av helt olika anledningar. Men alla har varit bra på en eller två saker; Halos fiender förstod att retirera när det gick dåligt, ditt husdjur i Black & White lärde sig av dina handlingar (som Ingemar noterat här ovan), fiendena i F.E.A.R. är ibland hopplöst svåra då de beter sig som om de var riktiga människor som spelar - de retirerar, går runt dig, m.m., fiendena i Half Life sprang undan eller varnade varandra om du kastade en granat mot dom (revolutionerande på den tiden), bybor i Fable kunde bli less på att vänta på dina hjältedåd och gick själva och bankade på troll i närheten som hotade deras by.
AI är ett väldigt vitt begrepp och ämne, vi kanske har några kognitionsvetare/programmerare som kan förklara närmare varför det är så svårt att göra en bra AI?
Under tiden kan man läsa om AI hos Gamasutra (den stora spelutvecklarsidan).