Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[gammal tråd] Efter prissänkningen: Nu blir det iPhone!

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-06 09:39
Ursprungligen av acke:

Nej men ett vuxet forum.

...säger Axl Rose - supervuxen och moralens väktare nr. 1

Borde inte de språken tillgängliga i iPod touch ge en fingervisning på vilka länder som kommer få ta del av iPhone i nästa steg av lanseringen?

iPhone 399 USD
iPod Touch 399 USD

varför köpa en iPod Touch? (jo - 16 GB istället för 8 men ändå...)

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-09-06 09:24
Ursprungligen av el gringo:

iPhone 399 USD
iPod Touch 399 USD

varför köpa en iPod Touch?

iPhone 399 USD = 8Gb
iPod Touch 399 USD = 16Gb

Annars finns det väll ingen...

Ursprungligen av el gringo:

iPhone 399 USD
iPod Touch 399 USD

varför köpa en iPod Touch?

Rent spontant känner jag samma sak, men det är väl de 8gb extra som finns i touchen.

Ursprungligen av el gringo:

iPhone 399 USD
iPod Touch 399 USD

varför köpa en iPod Touch? (jo - 16 GB istället för 8 men ändå...)

Nu kan/vill inte alla skaffa AT&T's abonnemang som kostar ganska mycket per månad. Visst finns det hack som fixar sånt men långt ifrån alla vet hur man gör, vill inte förstöra garantin eller tror att det är olagligt (om det nu är det eller inte behöver vi kanske inte diskutera här..).

Ursprungligen av el gringo:

iPhone 399 USD
iPod Touch 399 USD

varför köpa en iPod Touch? (jo - 16 GB istället för 8 men ändå...)

Om man av någon anledning inte vill ha en telefon också. Man kanske redan har en telefon man gillar, man kanske har en telefon från jobbet osv. Man kanske inte bor i USA och därmed inte kan köpa en iPhone (visst, man kan importera och hacka den, men det är bara några få som orkar/kan göra).

Tänk också på iPhone kommer med en månadskostnad. Billigaste abonnemangen är på 60 dollar och man binder sig på 2 år, dvs 24 månader x 60 dollar = 1440 dollar. Det är tre gånger så mycket som kostnaden för telefonen...

Ursprungligen av johan_fbg:

Nu kan/vill inte alla skaffa AT&T's abonnemang som kostar ganska mycket per månad. Visst finns det hack som fixar sånt men långt ifrån alla vet hur man gör, vill inte förstöra garantin eller tror att det är olagligt (om det nu är det eller inte behöver vi kanske inte diskutera här..).

Ursprungligen av Adrian B:

Om man av någon anledning inte vill ha en telefon också. Man kanske redan har en telefon man gillar, man kanske har en telefon från jobbet osv. Man kanske inte bor i USA och därmed inte kan köpa en iPhone (visst, man kan importera och hacka den, men det är bara några få som orkar/kan göra).

Tänk också på iPhone kommer med en månadskostnad. Billigaste abonnemangen är på 60 dollar och man binder sig på 2 år, dvs 24 månader x 60 dollar = 1440 dollar. Det är tre gånger så mycket som kostnaden för telefonen...

Tycker du brukar vara bra på att läsa alla inlägg i tråden innan du skriver något.. Grr.

Ursprungligen av johan_fbg:

Tycker du brukar vara bra på att läsa alla inlägg i tråden innan du skriver något.. Grr.

Heh, jag hade faktiskt läst ditt inlägg, skulle förstås ha nämnt det, sorry Jag ville fylla ut med lite räkneexempel, för den som inte visste hur mycket ett abonnemang kostar i USA.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-09-06 09:22
Ursprungligen av bastuman:

Borde inte de språken tillgängliga i iPod touch ge en fingervisning på vilka länder som kommer få ta del av iPhone i nästa steg av lanseringen?

Nej... iPod Touch släpps worldwide. Det gör inte iPhone. Det är lite mer än språket på gränsnittet som måste stämma i ett land för att de ska kunna släppa telefonen där.

Ursprungligen av Spooky:

Nej... iPod Touch släpps worldwide. Det gör inte iPhone. Det är lite mer än språket på gränsnittet som måste stämma i ett land för att de ska kunna släppa telefonen där.

Talar du om tekniska begränsnignar? Du får gärna komma med ett exempel.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-09-06 09:37
Ursprungligen av bastuman:

Tala du om tekniska begränsnignar? Du får gärna komma med ett exempel.

Nej utan mer avtal med operatörer osv. Operatören måste ju anpassa sina system efter iPhone. Visual Voicemail t ex.

Vi kan ju inte köpa film över iTunesStore i Sverige på grund av att Apple inte lyckas skriva avtal med bolagen. Har vi riktig otur är Apple lika dåliga på telefonsidan. (Det tror jag absolut inte iofs men först kommer vi inte vara.) Lilleputtlandet Sverige är ingen stor marknad i Apples värld. Det måste man komma ihåg.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-06 09:46
Ursprungligen av bastuman:

Talar du om tekniska begränsnignar? Du får gärna komma med ett exempel.

Jag tror att Apple kan ha svårigheter att sy ihop subventioneringen via operatörslåsning i olika länder. Den aktiveringsmodell som man har i USA kommer t.ex. inte att användas i Sverige - det går ingen operatör med på - det är snart en baggis att köpa en ny billig iPhone, hacka den och slippa delbetalningar på tusentals kronor...och den tilltänkta operatören kan bara hoppas att användaren kommer till dom frivilligt sedan.
En hårdare juridisk låsning vid köpet är kutym i vårt land. Smitare tillåts ej.
I andra länder är det juridiskt vanskligt med operaörslåsningar.

Den tekniska biten - som jag tror är löst för länge sedan - är nog inte den stora biten för Apple.

Apples aktie dök efter gårdagens presentation, marknaden var inte imponerad. Prissänkningen ses helt klart som ett svaghetstecken från Apple, dvs man klarar inte volymen till priset man begärt - trots Jobs försäkran om att så inte är fallet.

Ursprungligen av ejoakim:

Apples aktie dök efter gårdagens presentation, marknaden var inte imponerad. Prissänkningen ses helt klart som ett svaghetstecken från Apple, dvs man klarar inte volymen till priset man begärt - trots Jobs försäkran om att så inte är fallet.

Perfekt läge att köpa aktier alltså

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-09-06 11:48

Marknaden är inte lika långsiktig som herr Steve helt enkelt. Marknaden har ingen aning om Steves nästa steg. Det har och kommer alltid vara köpläge på apples aktie direkt efter ett Apple Event.

Finns det någon aktiekurva med Appleevent markerade på den? Skulle vara lite kul å se tror jag.

Vad det gäller prissänkningen på iPhone så är det bara en anpassning inför nästa toppmodell. Hur snyggt skulle det vara om 8Gb iPhone kosta 599$ så introducerar man en 16Gb med 3G. Vad ska den kosta då? 799$ Nej... jag tror inte apple gör förlust med det nya priset. Bara inte lika grym vinst längre.

  • Medlem
  • 2007-09-08 10:51

Apple Store

Om man ska till New York, är det bara i Apple Store man hittar apple produkter eller erbjuder typ vanliga tech butiker detta oxå? Planerar resa snart så vore lite nice att veta innan.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-06 11:54

Tror snarare att prissänkingen beror på två saker.
1) 16GB driven kostar nog minimalt mer än vad en 8GB gör för dem att köpa in.
2) De har insett att det är inte iPhonen de kommer tjäna pengar på utan på kundens abonnemang.

Förstå om de får en %sats på allt en kund ringer på. Då vill man ha många telefoner ute på marknaden.

Föresten, dags att börja spåna om vad för uppdatering som kan komma till iPod och iPhone nästa gång?

  • Medlem
  • 2007-09-06 12:16

Vad tror ni om att Apples strategi för pris och produktlanseringar möjligen kan vara LITE mer genomtänkt än bara "vi sålde inte tillräckligt många telefoner" eller "helt plötsligt upptäckte vi att vi tjänar pengar på abonnemang, inte telefoner"?

Jag är personligen imponerad och ganska road av hur Apple går emot strömmen och gör något så här radikalt - de vänder ju helt upp och ned på marknaden inför julen. Är övertygad om att det är något Steve och hans affärsstrateger planerat in i minsta detalj. Ska bli intressant att följa fortsättningen!

Det hela handlar nog om att en 16Gb modell kommer att komma snart.

Man har dock tjänat en slant på Apple sedan 2005 kan jag tillägga, så på det hela taget gör marknaden tummen upp, so far.

Nä, ingen iPhone för min del förrän den är anpassad till den svenska marknaden. Jag vill att allt ska fungera då jag öppnar kartongen

Jag tror, hoppas kanske det heter men vtf, på iPhone för Sverige under Apple Expo Paris 25 - 27 sep. Perfekt sätt att spendera sparpengarna på! Någon mer som törs sticka ut hakan?

Ursprungligen av rikard.agren:

Nä, ingen iPhone för min del förrän den är anpassad till den svenska marknaden. Jag vill att allt ska fungera då jag öppnar kartongen

Jag tror faktiskt de flesta kunder tänker så, så "problemet" med att vissa importerar och hackar telefonen är minimalt.

  • Medlem
  • 2007-09-06 21:48

Jag tänker inte sticka ut hakan, men snarare vänta till Apple Expo innan jag bestämmer mig om jag vill ha en Touch eller inte

Jag tror inte iphone kommer till Europa redan vid Paris Expo utan då presenterar de snarare ett mer precist datum. De sköt ju upp datumet från fjärde kvartalet 07 till första 08 så att den skulle komma redan i september känns en smula osannoligt.

Ursprungligen av antonholmstedt:

Jag tror inte iphone kommer till Europa redan vid Paris Expo utan då presenterar de snarare ett mer precist datum.

Det tror jag också. Det är ju först fjärde kvartalet (okt-dec) som den ska komma till Europa.

Ursprungligen av antonholmstedt:

De sköt ju upp datumet från fjärde kvartalet 07 till första 08 så att den skulle komma redan i september känns en smula osannoligt.

Har dom verkligen det?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-06 23:44

Får Apple procent på AT&T's trafik kopplad till iPhoneköp/abbo?
Var kommer denna info ifrån?

Ursprungligen av mjg:

Får Apple procent på AT&T's trafik kopplad till iPhoneköp/abbo?
Var kommer denna info ifrån?

Jag googlade detta åt dig och kom fram till att det är en spekulation från analytiker än så länge (och kanske alltid kommer att vara det):

Piper: AT&T sharing revenue with Apple

Jag har inte sett några bevis på att det är sant, däremot många som misstänker att det är så. Den finns rykten om exakta summor, men man ska nog ta dom med en nypa salt.

Nu behöver man inte binda upp sig på 2 år. Jag har ett Prepaid abonnemang här i USA med AT&T, som kostar 50 dollar i månaden för 200 minuter och fri data. Det är ingen bindningstid på det.

Bevaka tråden