Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iPod touch och hela iPod-serien uppdaterad

Tråden skapades och har fått 138 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hoppas dem kommer på ett program som gör det möjligt att gå in i andras trådlösa nätvärk så att itouch funkar som en bärbar dator

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-09-06 13:01
Ursprungligen av Hermoon:

hoppas dem kommer på ett program som gör det möjligt att gå in i andras trådlösa nätvärk så att itouch funkar som en bärbar dator

Så länge nätverken är öppna så förstår jag inte varför detta inte skulle gå?

Ursprungligen av kainen:

Så länge nätverken är öppna så förstår jag inte varför detta inte skulle gå?

hade en kompis som sa att det inte kanske går för att han va tveksam till att det fanns program som fixar det om inte safari gör det automatisk, kanske borde ringa in till apple och kolla för jag är verkligen sugen på en touch

ipod touch verkar ju kung, men kan någon förklara det här med wifi--funktionen. kan man bara använda ett nät eller vad menar ni? jag har tex trådlöst hemma och på skolan.. det ska väl inte vara några problem att använda wifit på båda ställena? jag förstår inte riktigt...
Mvh Anton

Ursprungligen av anton_m5:

ipod touch verkar ju kung, men kan någon förklara det här med wifi--funktionen. kan man bara använda ett nät eller vad menar ni? jag har tex trådlöst hemma och på skolan.. det ska väl inte vara några problem att använda wifit på båda ställena? jag förstår inte riktigt...
Mvh Anton

Det fungerar precis som på iPhone antar jag, dvs alldeles utmärkt. Om det finns ett öppet trådlöst nät frågar den om du vill använda det. Annars går du in och väljer något av de låsta näten som finns och fyller i lösenord. Lösenordet sparas förstås, så du kan byta mellan olika låsta nät fram och tillbaka.

Ursprungligen av Adrian B:

Det fungerar precis som på iPhone antar jag, dvs alldeles utmärkt. Om det finns ett öppet trådlöst nät frågar den om du vill använda det. Annars går du in och väljer något av de låsta näten som finns och fyller i lösenord. Lösenordet sparas förstås, så du kan byta mellan olika låsta nät fram och tillbaka.

detta med trådlöst nätverk kan jag inte så bra... men alltså om man sitter i skolan ex o vill gå in på internet måstedet finnas ett trådlöst nätverk i närheten för att det ska funka eller funkar det med safari? och om det finns ett trådlöstnätverk i närheten måste man bli medlem osv betala osånt med då?
skulle uppskatta om nån kunde förklara detta med tanke på att jag inte använt det så mycket innan..:)

Ursprungligen av _themusicas:

detta med trådlöst nätverk kan jag inte så bra... men alltså om man sitter i skolan ex o vill gå in på internet måstedet finnas ett trådlöst nätverk i närheten för att det ska funka eller funkar det med safari? och om det finns ett trådlöstnätverk i närheten måste man bli medlem osv betala osånt med då?
skulle uppskatta om nån kunde förklara detta med tanke på att jag inte använt det så mycket innan..:)

För att ansluta med wifi behöver du ett trådlöst nätverk i närheten så du iallafall får kontakt, dock behöver du en inloggning för stängda nät eller t.ex. skolans nät (om det inte är öppet för alla).

Om det finns ett trådlöst nät i närheten som är öppet går det att surfa in på det (bland annat max har trådlöst nätverk man kan gå in på). Däremot stängda nät behövs lösenord för att gå in på och det är företag och privatpersoner som äger de näten för det mesta (men okrypterade öppna nät går såklart att snika på, dock är det inte 100% lagligt vad jag vet).

Åkte runt i min stad (10 minuter~) och hittade ca 200 nät varav ca 50-60% (~100 st) var öppna och okrypterade.

Tror ni den nya firmwaren med coverflow och "halv-menyer" kommer släppas till 5.5g iPod? Är det någon som helst skillnad på processorerna i 5.5g och nya 6g (iPod Classic)?

EDIT: Hittade tråd för detta, men vill ni posta svar här är jag glad ändå...

Senast redigerat 2007-09-07 20:19
  • Medlem
  • Lidköping
  • 2007-09-07 22:12

Någon som vet?

Är det någon som vet om det finns NÅGON återförsäljare som har Ipod Classic inne redan nu? Helst runt omkring Göteborg. Har ringt runt lite med inte fått tag i någon tyvärr..Vill ha en NU!

Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-06 13:13

Först blev jag väldigt glad då jag såg iPod Touch och tänkte reservera en direkt, men ju mer jag tänker på det, desto mer känns det som om Touch'en egentligen bara är en begränsad PDA. Visst, allt funkar som man kan förvänta sig av Apple, men dessa program skulle någon mer eller mindre kunnat gjort på en PDA också, där man dessutom kan göra mycket annat (e-mail, bluetooth, utbredning av minne, lägga till andra program, spel, ...). Hur ser ni på detta? Har jag rätt eller är jag ute och cyklar?

Vet inte om jag skall satsa på denna eller om jag skall satsa på iPod Classic istället. Råd mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-06 13:17

Butiker i Sverige

Någon som vet när den börjar säljas i butik i Sverige ex. OnOff, Siba

Ursprungligen av Jafu:

Först blev jag väldigt glad då jag såg iPod Touch och tänkte reservera en direkt, men ju mer jag tänker på det, desto mer känns det som om Touch'en egentligen bara är en begränsad PDA. Visst, allt funkar som man kan förvänta sig av Apple, men dessa program skulle någon mer eller mindre kunnat gjort på en PDA också, där man dessutom kan göra mycket annat (e-mail, bluetooth, utbredning av minne, lägga till andra program, spel, ...). Hur ser ni på detta? Har jag rätt eller är jag ute och cyklar?

Vet inte om jag skall satsa på denna eller om jag skall satsa på iPod Classic istället. Råd mottages tacksamt!

Så du funderar på att välja iPod classic istället för iPod touch har funktioner som även finns på en PDA? Det låter ju helt bakvänt. Varför inte se iPod touch som en iPod med ett gäng riktigt trevliga extrafunktioner?

Dessutom handlar det inte om vilka funktioner som finns, t.ex. är surfningen på iPhone (och därmed iPod touch också) i en klass för sig, långt bättre än allt annat när det gäller mobil webb.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-06 15:13
Ursprungligen av Adrian B:

Så du funderar på att välja iPod classic istället för iPod touch har funktioner som även finns på en PDA? Det låter ju helt bakvänt. Varför inte se iPod touch som en iPod med ett gäng riktigt trevliga extrafunktioner?

Dessutom handlar det inte om vilka funktioner som finns, t.ex. är surfningen på iPhone (och därmed iPod touch också) i en klass för sig, långt bättre än allt annat när det gäller mobil webb.

Tja, jämfört med en PDA har ju iPod Classic fördelen att den har 80/160GB utrymme + väldigt bra batteritid. Det var mest så jag tänkte.

En följdfråga: Hur stor är en normal film (t.ex. 90 min.) efter att den konverterats till h.264 format (för det är väl formatet som hanteras)?

Ursprungligen av Jafu:

Tja, jämfört med en PDA har ju iPod Classic fördelen att den har 80/160GB utrymme + väldigt bra batteritid. Det var mest så jag tänkte.

Ok, men jag tycker jämförelsen med en PDA inte är så intressant, det finns massor av prylar där ute som kan olika saker, men i detta fall är det mest skillnaden mellan Classic och Touch som är intressant. Och där är ju hårddisken en riktigt stor skillnad. Vill man ha med mycket data så är det bara Classic som gäller. Batteritiden däremot är inte så himla mycket bättre att det skulle spela stor roll.

Vad som däremot talar för Touch är förstås allt annat:
- Det läckra gränssnittet med pekskärm
- Den stora skärmen (stor skillnad!)
- Internet genom Safari och wifi
- YouTube-programmet (mer underhållande än man kan tro)
- Framtidssäker med OS X - dvs man kan vända sig massor av nya program, både från Apple och från de som hackar ihop egna.
- osv...

Jag har en iPod 80 GB idag och har kunnat jämföra med en iPhone och jag skulle utan att tveka offra lagringsutrymmet mot att få allt det andra. Bara en sån sak som att se på video är en helt annan grej.

Ursprungligen av Jafu:

En följdfråga: Hur stor är en normal film (t.ex. 90 min.) efter att den konverterats till h.264 format (för det är väl formatet som hanteras)?

Beror lite på vilka kvalitétsinställningar du gör i konverteringen samt om du väljer maximal storlek eller bara skärmstorlek (iPod stödjer ju högre upplösning än skärmen kan visa).

Jag konverterade en musik-DVD på 1 timme och 44 minuter till H.264-video i 640 x 480 med hög kvalité via VisualHub och den blev 1,1 GB.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-06 15:41
Ursprungligen av Adrian B:

Ok, men jag tycker jämförelsen med en PDA inte är så intressant, det finns massor av prylar där ute som kan olika saker, men i detta fall är det mest skillnaden mellan Classic och Touch som är intressant. Och där är ju hårddisken en riktigt stor skillnad. Vill man ha med mycket data så är det bara Classic som gäller. Batteritiden däremot är inte så himla mycket bättre att det skulle spela stor roll.

Vad som däremot talar för Touch är förstås allt annat:
- Det läckra gränssnittet med pekskärm
- Den stora skärmen (stor skillnad!)
- Internet genom Safari och wifi
- YouTube-programmet (mer underhållande än man kan tro)
- Framtidssäker med OS X - dvs man kan vända sig massor av nya program, både från Apple och från de som hackar ihop egna.
- osv...

Jag har en iPod 80 GB idag och har kunnat jämföra med en iPhone och jag skulle utan att tveka offra lagringsutrymmet mot att få allt det andra. Bara en sån sak som att se på video är en helt annan grej.



Beror lite på vilka kvalitétsinställningar du gör i konverteringen samt om du väljer maximal storlek eller bara skärmstorlek (iPod stödjer ju högre upplösning än skärmen kan visa).

Jag konverterade en musik-DVD på 1 timme och 44 minuter till H.264-video i 640 x 480 med hög kvalité via VisualHub och den blev 1,1 GB.

Tack för det utförliga svaret, Adrian. Du har rätt tycker jag. Skall fundera lite till, men det blir nog en Touch.

Hade gärna sett att de inkluderat samma mailprogram i iPod touch som finns i iPhone.

undrar om det går att nå airport med ipod touch. vore coolt att använda ipoden för airtunes. en funktion jag alltid tror vore nästa steg för apple. inte bara det, utan kunna dela ut bibliotek i lokalt nätverk för att kunna fjärrstyra itunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 14:42

med tanke på Steve´s uttalande om att det skall gå att använda WiFi överallt där det finns WiFi så finns det med största säkerhet en WiFi klient där man kan leta upp nätverk och välja vilket man vill ansluta till.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-09-06 16:07

Vad tror ni om datumet för leverans för iPod touch, är det helt spikat till den 28e eller tror ni att Apple tar ett såpass sent datum i september för att vara säkra på att de ska hinna, men kanske ändå skickar iväg tidigare? Man hoppas ju...

Riktigt tung miss att man inte kan streama till Airport Express > AirTunes. Nu väntar jag nog på iPhone istället. Hade den funktionen funnits, hade jag inte kunnat hålla mig..

16GB Touch beställd. Detta kommer att bli den längsta månaden någonsin.

  • Medlem
  • 2007-09-06 17:58

Något man kan hoppas att någon kreativ programmerare kan få till är ett fjärrkontrollsgränssnitt till iPod Touchen. Fullscreen med reglage för exempelvis VLC som rullar på Mac Minin kopplad till TVn. Hyfsat snygg touchscreen fjärr

Ursprungligen av eQ:

Något man kan hoppas att någon kreativ programmerare kan få till är ett fjärrkontrollsgränssnitt till iPod Touchen. Fullscreen med reglage för exempelvis VLC som rullar på Mac Minin kopplad till TVn. Hyfsat snygg touchscreen fjärr

iPod Touch lär ju ha samma programvara i botten som iPhone. Så om de lyckas med iPhone så borde det gå med iPod Touch, men jag tror inte det är något man ska hoppas på alltför mycket.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-09-06 18:19
Ursprungligen av kallyson:

16GB Touch beställd. Detta kommer att bli den längsta månaden någonsin.

Jag håller med. Usch... Som tur är så har jag ju mitt Nintendo DS att underhålla mig lite med.

orka man vänta på iPhone? eller ska man köpa iPod Touch? känns lite onödigt när man har båda sen ju..

Nästa iPod blir en iPod Touch… när jag har pengar till den

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 18:47

Jag tycker det är en rejäl miss av apple att skrota den vita blanka färgen för classic. Alla jag känner tycker den är absolut snyggast och repor syns minst mot den vita färgen.
Vet ni om det finns något sätt att beställa en custome-classic med den gamla vita färgen? - alltså med nya interfacet och cover flow o.s.v.

Gällande Touch - är det samma anslutning som till de andra iPodarna (classic) M.a.o. funkar sådana tillbehör, som typ docka, diktafon, m.m.?

Då var ett stycke iPod Touch beställt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 20:58

Beställde / Förhandsbokade iPod touch på Apple Store här i Göteborg idag... men den stora frågan till alla eder som beställt på nätet är givetvis vilka datum ni har fått för leverans. Läste någon som fått leveransbesked 11-14 september men någon annan som fått först 3 oktober. Vad har ni för datum alles (bra att veta så man själv har lite koll...:) )

/Simon

Bevaka tråden