Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMB problem på en nyinstallerad 10.2 server

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-24 09:26

Har installerat en ny 10.2 fil-server med både afp & smb. Dock vägrar smb att fungera från både pc burkar och 10.x burkar. På 10.x står det bara "An error has occured (error = 5023)" när man försöker ansluta. Har No home Directories som standard. Har inte vågat uppgradera servern till 10.2.1 då senast så slocknade burken helt och startade upp i terminal-läge(!). Någon som vet vad man kan testa med för att sparka igång smb´n?

F.ö.i verkar rättigheterna vara lite annorlunda i 10.2 server och gamla diskar med skriven info på måste man uppdatera rättigheterna på för att överhuvudtaget kunna komma åt dem ifrån servern.

// kimmo

jag har samma problem på en 10.2.1 Server

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-25 09:20

Har mailat Apple om saken. Har testat att uppgradera till 10.2.1 och samma problem återstår.

// kimmo

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-25 11:19

Har löst det nu. Problemet var att i 10.2.1 server så överskrider klient inloggningens "Allow user to log in from Windows" inställningarna under - > System Prefs -> System -> Accounts, oavsett vad man satt i Worgruop Manager. Sen ska Guest Access i Server Settings -> Services for windows vara disable.

Helt galet.

// kimmo

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 10:12

Suck. Samma problem återstår. Det enda ovanstående löste blev att det går att logga in med admin kontot via smb´n. Alltså det funkar, men inga andra konton gör det. Trots att både de och admin kontot fungerar perfekt via afp mot de utdelade share´sen. Har ett ärende hos Apple, men det verkar ta sig sin lilla tid.

// kimmo

Nåt är ju galet med autentiseringen för "mac/samba"-klienter, men en väg runt problemet är att använda "password server". Då fungerar det för både PC & Mac.

/T

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 13:39

Vart aktiverar man password server i efterhand och hur funkar den?

// kimmo

Workgroup Manager:Accounts:Advanced:User Password Type/Password Server (istf. Basic)

/T

Nyare versioner av Windows stödjer bara krypterade lösenord, vilket gör att du måste slå på detta på serversidan också. Antar det är det Password Server gör...

[ 30 Oktober 2002, 18:06: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Väcker upp denna diskussion med lite nya tankar..

Håller på sätta upp en xserve som filserver till win och mac clienter.

Verkar som att efter password server är igång och omstart gjord så fungerar de, men de går bara att logga in från windows med användarens kortnamn, ej de vanliga namnet. Nån som har erfarenheter av detta? Iof inget stort problem men..

edit:
sen en till sak, måste man välja en ny password när man dratt igång passwordserver? Går det inte att få över samma som användaren hade innan?

Hade ett liknande problem med min RedHat 9 (vet tyvärr inte vilken version av Samba som jag använder), fast jag kunde ansluta till en Win2K-burk, om jag i terminalen mountade den. Men, om jag la in en mountning i fstab (att mountas under uppstart (samma i OSX?)) så hängde sig uppstarten. Varför? Vet inte. I RedHat 8 så funkade det klockrent.

Vi har en del liknande problem och det vore kul att höra om några här har några idéer på hur man kan lösa det.

Vi har ett blandat nätverk med både OS X och Win98 alt. WinXP. Användarna är inlagda i NetInfo-domänen och vi lärde oss också att Password Server måste vara aktiverat för att få inloggning från Windows att fungera.

Användarna finns dessutom i en eller flera grupper som har var sin gruppmapp. Behörigheterna för grupperna fungerar bra i OS X men inte alls i Windows. Dvs man tvingas slå på "Everyone-Read/Write" för att Windowsanvändarna ska komma åt mapparna. Däremot fungerar behörigheterna bra för alla på användarmappsnivå. Alltså man kommer bara åt sin egen hemkatalog och ingen annans.

Har detta något med Samba att göra eller är det någon "feature" i Windows som inte tillåter detta upplägg?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Shattapp
Hade ett liknande problem med min RedHat 9 (vet tyvärr inte vilken version av Samba som jag använder), fast jag kunde ansluta till en Win2K-burk, om jag i terminalen mountade den. Men, om jag la in en mountning i fstab (att mountas under uppstart (samma i OSX?)) så hängde sig uppstarten. Varför? Vet inte. I RedHat 8 så funkade det klockrent.

Det är väl enklare att mounta smb shares från /etc/rc.d/rc.local istället med kommandot smbmount. Så gör jag iaf.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Väcker upp denna diskussion med lite nya tankar..

Håller på sätta upp en xserve som filserver till win och mac clienter.

Verkar som att efter password server är igång och omstart gjord så fungerar de, men de går bara att logga in från windows med användarens kortnamn, ej de vanliga namnet. Nån som har erfarenheter av detta? Iof inget stort problem men..

Stödjer SMB-protokollet något annat än kortnamn över huvud taget?

Citat:

edit:
sen en till sak, måste man välja en ny password när man dratt igång passwordserver? Går det inte att få över samma som användaren hade innan?

Nej, det går inte att göra på något enkelt sätt. Det bästa sätt jag kan komma på just nu är att knäcka lösenorden i NetInfo-databasen med antingen Crack eller John the Ripper, och sedan göra lite klipp-och-klistra i Workgroup Manager. Räkna bara med att lösenordsknäckandet kan ta en bra stund.

Howto-guide:
http://cerebus.sandiego.edu/~jerry/blog/article.php?story=20021025140240447

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Det är väl enklare att mounta smb shares från /etc/rc.d/rc.local istället med kommandot smbmount. Så gör jag iaf.

Försökte med det också... Gjorde tyvärr att datorn "hängde" sig lite senare under uppstarten... Åtminstone då jag följde anvisningarna i DMZ #9 2002
Har löst det "temporät" genom att man i Gnome kan automatiskt komma åt ett smb-nätverk (har blivit ännu enklare i RedHat 9 (ungefär som i Windows (dubbelklicka på Nätverk) och se de andra datorerna). Tyvärr så kan jag inte då öppna några filmer exempelvis med Xine :-(... Hur har du skrivit in kommandot i rc.local?

pico /etc/rc.d/rc.local

skämt åsido.

kommandot ser ut såhär :

smbmount //servername/sharename /var/www/html/domain/next.z80.org/files -o username=användarnamn,
password=lösenord

/var/www/domain/next.z80.org/files är alltså den lokala mountpointen på maskinen som smbmount körs på.

Testa alltid sånt här manuellt innan du lägger in det i en uppstartsfil.

Tackar så himskans mycke... Skall testa med en gång...

Märkligt, men detta funkar bara en gång. Vill jag mounta fler enheter så hänger sig uppstarten...

kolla så du inte har en buggig version av samab. jag har haft massor med problem med smbmount i vissa versioner av redhat linux.

Fick det till slut att funka med en nya version av Samba (2.2.8a till Linux). Funkar numer klockrent

1
Bevaka tråden