Det finns gott om affärssystem med nätverksstöd och även har klienter för Mac och PC. Om du har behovet av ett skräddarsytt affärssystem byggt i tex FileMaker, så är nätverksstödet inbyggt och även stödet för Mac och PC. Men jag skulle faktiskt (trots att jag lever på att utveckla FileMaker-lösningar) avråda från att köpa ett helt skräddarsytt affärssystem i FileMaker om inte din affärsprocess faktiskt kräver det och det inte finns något på marknaden som uppfyller dina krav och det är knappa att jag skulle rekommender det då heller.
Man kan nämligen dela upp din affärsprocess i bitar, tex marknadsföring/säljsstöd, orderhantering, logistik, inköp och slutligen fakturering och redovisning. Man kan bryta loss delar av denna process och köra delar av processen i flera olika färdiga verktyg som man låter prata med varandra med FileMaker eller andra korta snuttar av kod i något språk eller SQL-anrop som klister emellan delarna.
Fördelarna med detta är att det är billigare att bygga på det viset och därmed kan du få ett affärssystem som är exakt anpassat och skräddarsytt efter din speciella affärsprocess. Men som sagt, det är ingen mening att göra allt detta om du är nöjd med alla funktioner man kan få i ett färdigt system och som lök på laxen är tom nöjd med att köra detta i Windows (Uärk).
Sedan är inte FileMaker / PHP en lika bra kombination som FileMaker / Lasso (http://www.lassosoft.com/ ). Den senare är betydligt bättre, enklare och billigare att utveckla i. Du kan söka på Lasso här på 99.se så hittar du en massa snorkiga inlägg från mig i det ämnet där jag lär PHP-nissar att veta hut på löpande band...
Om jag skulle rekommendera något som innebär att du köper något som inte är färdigt, kräver lite mera av dig i inlärning men som ger dig betydligt bättre kontroll och möjligheter att anpassa dina verktyg till din process, så skulle jag rekommendera FileMaker tillsammans med något vanligt bokföringsprogram som kan läsa SIE-filer (vilket kan komma från tex FileMaker) och sedan ett CMS (http://www.joomla.org ) kombinerat med en trevlig webshop som heter VirtueMart (http://www.virtuemart.net ) som är utvecklat just för Joomla.
Jag har byggt sådana lösningar flera gånger, senast för en butik där FileMaker har hand om marknadsföring, säljstöd och orderhantering och skjuter ut meddelanden till kunden (email, papper, fax) när något de beställt kommit in, beställningar till leverantörer på det som inte finns på hyllan och sedan skjuter ut SIE-filer för import till MacHogia (ett numera nedlagt bokföringsprogram som kunden inte vill byta från). FileMaker hämtar sedan även nya kunder, order, orderrader från webbshoppen i Joomla/VirtueMart och lägger upp dessa som order i systemet så att de är med i veckans leverantörsbeställningar mm. Denna kund har en speciell affärsprocess därför fungerar inte ett färdigt verktyg för dem.
Det finns även en massa fördelar med detta system, dels kan man lätt få funktioner som gäller betalningar i webbshoppen med tex kreditkort (en del färdiga redovisnings och affärssystem med inbyggd webbshop har inte det). En annan fördel är att många mycket kompetenta Content Management System (aka CMS) och webshoppar bygger på Open Source, i teorin kan man helt anpassa systemet till sin egen process genom lite skräddarsydd programmering och lägga till små funktioner i det som man behöver (du kanske vill visa fyra bilder på en produkt istället för en, ha ett kommentarssystem/betygssystem på produkter där användarna kan rekommendera grejer för varandra, se produkter andra har köpt då de köpt denna osv osv...). Jag är ganska säker på att SPCS inte har detta men det kan man få i tex VirtueMart.
Andra fördelar är alla snygga templates man kan köpa till sin webbshop, man kan få hjälp med shoppen genom att fråga i forum (VirtueMart) (OSCommerce) helt gratis, man kan också bygga helt nya funktioner i sitt Affärssystem i FileMaker som man kommer på lite senare - behöver du tex hitta alla kunder som beställt Adobe Photoshop CS 2 för att erbjuda dem en uppgradering till Adobe CS 3, så är detta något du kan göra om du har en liten smula FIeMaker-kunskaper och dina order finns i FileMaker.
Jag törs hävda att allt detta inte är möjligt och om det är möjligt så är det i alla fall svårt eller dyrt eller både och i färdiga system.