Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iPod touch och hela iPod-serien uppdaterad

Tråden skapades och har fått 138 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av simonn:

Beställde / Förhandsbokade iPod touch på Apple Store här i Göteborg idag... men den stora frågan till alla eder som beställt på nätet är givetvis vilka datum ni har fått för leverans. Läste någon som fått leveransbesked 11-14 september men någon annan som fått först 3 oktober. Vad har ni för datum alles (bra att veta så man själv har lite koll...:) )

/Simon

Beräknat avsändningsdatum: 28 Sep, 2007.
Beräknad leverans: 02 Oct, 2007 - 03 Oct, 2007.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-09-06 21:07
Ursprungligen av Gawy:

Beräknat avsändningsdatum: 28 Sep, 2007.
Beräknad leverans: 02 Oct, 2007 - 03 Oct, 2007.

Samma för mig!

Beställde också en iPod touch idag! Har redan provat iPhone, så jag vet vad som väntar, ska bli riktigt najs! Synd man får vänta en hel månad innan man får den bara, men inte så mycket att göra åt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-09-06 22:42

Alltså, jag skuller seriöst aldrig köpa en mp3 spelare med touch-skärm. Visst, de gamla poddarna har ju till viss del touch-funktion, men du kan ändå lite diskret ta upp den och byta låt. Hur gör man detta smidigt med iPod touch? Neverever for me.

  • Medlem
  • 2007-09-06 22:50

Fan, är det för mycket begärt att de slänger in bluetooth i nanon, de hade varit sweet med a2dp så man kunde lyssnat på nanon trådlöst med Se´s bluetooth lurar...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-06 23:13
Ursprungligen av gurrizz:

Alltså, jag skuller seriöst aldrig köpa en mp3 spelare med touch-skärm. Visst, de gamla poddarna har ju till viss del touch-funktion, men du kan ändå lite diskret ta upp den och byta låt. Hur gör man detta smidigt med iPod touch? Neverever for me.

Du trycker på home knappen 2 ggr så får du upp pause och nästa, volym, som man snabbt kommer att lära sig vart de sitter på displayen utan att titta.

Finns exempel på "A guided tour" filmen 7:25 in i filmen:
http://www.apple.com/ipodtouch/guidedtour/

Någon här som vet vilka låtar Steve spelade upp när han gick igenom sina ringsignaler som han hade gjort?

Den första är Aretha Franklin - Respect men flera av låtarna lät väldigt sköna men jag har tyvärr ingen aning vad dem hette. Hela keynoten finns på apple.com

tack på förhand

Jag hittade en bra sida som jämför en iPod Touch med en iPhone.

http://www.iphonetower.com/news/news.cfm?id=204

Det är väldigt intressant. Ni ser väl hur Apple börjar hota telefonbolagen från båda sidorna? Sälj ett par miljoner iPhones till. Lägg till en mikrofon till iPhone Touch plus en iChat AV klient, uppgradera iPhones till iChat AV och låt partnerföretagen bygga ut Wi-Fi nätet paralellt med detta och vipps så kan man vända sig om till telefonbolagen och säga: gör som vi säger eller så relegerar vi er till IP backbonetjänster bara.

Samtidigt så går man till tre olika stora telefonbolag i Europa och får dem att lansera iPhone i tre olika länder. De som gör bäst ifrån sig får nog gör resten av Europa. Så telefonbolagen slåss med varandra medan Apple bygger ut systemet som skall relegera dem till IP backbone endast...

Senast redigerat 2007-09-07 09:09

Jisses, blir alldeles snurrig av alla särskrivningar.

Finns det förresten några spel i iPhone Touch?

Ursprungligen av oskarrr:

Jisses, blir alldeles snurrig av alla särskrivningar.

Det är fritt fram att anmärka på mig om jag gjort några

Ursprungligen av oskarrr:

Finns det förresten några spel i iPhone Touch?

Nej [inte ännu]. Däremot tror jag spel från andra som Lights Off kommer att fungera utmärkt.

Vilken dockningsstation / dock skall man köpa om man vill ha en station / dock till Apple iPod Nano 4gb samt använda samma dock till den nya touchen?

Gärna så att man både syncar och laddar iPoddarna i den.
Äsch, valde den där som iaf fungerar till touchen, den för 400kr

EDIT: Funkar Nike sporttillbehöret till touchen?

Senast redigerat 2007-09-07 03:53

Jag vet inte om det postats i andra trådar, men det passar bra i denna hursomhelst, här är ett gäng bilder på uppackning av nya Nano, Shuffle och Classic (men inte Touch förstås, eftersom den inte finns att köpa ännu):

Ars Technica:iPod Classic and 3rd Generation iPod nano unboxing photos
iLounge: New 2007 iPods
Apple Insider: High-quality unboxing photos of Apple's new iPod "tubby" nano

Jag måste säga att jag fortfarande inte riktigt kan se nya Nano som snygg, inte jämfört med dess slankare föregångare (bild från Apple Insider):

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-09-07 14:13

Hur tror ni ny iPod Classic matchar min Macbook pro? Jag menar båda har ju borstad metall finish, det hade varit sjysst om de passar bra ihop!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-08 00:01

Har beställt mig en 16GB iPod Touch, det var bara för svårt att motstå.

1. Fungerar den tillsammans med den "gamla" universal dockan eller bör man köpa en ny? Vill gärna kunna använda dockan med min sambos Nano 2G också.

2. När kan vi räkna med att kunna köpa spel (till ipod touch) och tvprogram/filmer i Sverige?

Ursprungligen av odelsteken:

2. När kan vi räkna med att kunna köpa spel (till ipod touch) och tvprogram/filmer i Sverige?

Det står nog skrivet i stjärnorna än så länge, tyvärr. Spel har inte börjat säljas till varken iPhone eller iPod touch ännu, överhuvudtaget. Och filmer/tv-program verkar trögt. Det beror antagligen inte på Apple utan på att de måste knyta avtal med filmbolagen i varje land. Det dröjde ju rätt länge innan vi ens kunde köpa musik här i Sverige. Och det var bara för någon vecka sedan som England fick tv-program till försäljning.

Ursprungligen av Adrian B:

Det står nog skrivet i stjärnorna än så länge, tyvärr. Spel har inte börjat säljas till varken iPhone eller iPod touch ännu, överhuvudtaget.

Spel verkar dröja, Greg Joswiak på Apple sa just att det inte är aktuellt med spel för iPod touch för tillfället.

(Vad som är ännu intressantare och antagligen värt en egen tråd är att han också förklarade Apples syn på tredjepartsprogram till iPod touch och iPhone: Apple takes a neutral stance - they're not going to stop anyone from writing apps, and they're not going to maliciously design software updates to break the native apps, but they're not going to care if their software updates accidentally break the native apps either.)

Apple Sverige mste vara det slöaste bolaget någonsin. iPod touch finns i varenda tidning sen i onsdags, och ändå mäktar inte Apple Sverige med att få fram skiten på sen egna framsida, eller ens översätta produktsidan när man väl letar sig dit. Kan förstå att det kanske tar en dag, men kom igen! Samma sak med de ny iMac:arna. Känns som de var rappare med sådana uppdateringar förr, kanske bytt system eller sparkat alla värdelösa översättare och inte hittat nya att ersätta dem med.

Och att iPod touch inte har en Notes-funktion fattar jag inte. Alla iPod's har haft anteckningar tidigare. Och nu, när man äntligen får möjligheten att skapa anteckningar på själva iPoden istället för att behöva dra över textfiler, då tar de bort funktionen.

Eftersom jag använder anteckningar på iPoden ofta för t.ex. inköpslistor så får det nog bli en nano tills iPhone kommer och räddar världen även i Sverige. Så länge de fortfarande inte fixat lexikonet när den kommer, då köper jag en Sony Ericsson...

När kan man räkna med att hitta nya iPod nano och iPod classic på t.ex. Elgiganten, Siba och OnOff?

Ursprungligen av WashedUp:

När kan man räkna med att hitta nya iPod nano och iPod classic på t.ex. Elgiganten, Siba och OnOff?

Vecka 38 enligt Sibas och OnOffs hemsidor. Ingen uppgift på Elgiganten.

Hur blir det med Hi-Fin, funkar de nya ipodsen att docka till den? Skulle va sjukt jobbigt och också konstigt om det inte funkar.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-09-09 13:59
Ursprungligen av steelmeister:

Hur blir det med Hi-Fin, funkar de nya ipodsen till den? Skulle va sjukt jobbigt och också konstigt om det inte funkar.

Funderade i liknande banor, men eftersom det ser ut som om fjärrkontrollen är den samma så borde kontakten vara det samma. Det skulle vara om den är förändrad i bredden något?

Mina funderingar gick dock över iTrip och fjärrkontrollen som jag använder. Men nog borde de passa när det ser ut som om det är samma radiofjärr de säljer än?

Tycker att nya iPod Touch är WOW.

Och jag antar att den med tiden kommer bli bättre och bättre, tänk bara på när Apple släpper ett utvecklingskit till den och iPhone.

De som gör coverbuddy jobbar tex på en ny version för att kunna fjärrstyra iTunes. Om detta fungerar bra så är iPod Touch ett givet köp - äntligen kan man ligga i soffan och styra musiken och se omslag och låtar.

Det som lite talar emot den är enkelheten att kunna byta låtar samt ändra volymen när den är i fickan.

Jag var på väg att lägga en beställning på en iPod Touch i går när jag plötsligt i min iver noterade att den ju inte har något minne! 16 Gb räcker ju ingenstans.....suck!

När komemr den med mer minne tro?

Stig

Ursprungligen av Stig af Bussen:

Jag var på väg att lägga en beställning på en iPod Touch i går när jag plötsligt i min iver noterade att den ju inte har något minne! 16 Gb räcker ju ingenstans.....suck!

När komemr den med mer minne tro?

Stig

Hmm, den lanserades förra veckan och börjar levereras om ca 3 veckor så något säger mig att det dröjer innan den kommer med mera minne. Sen har den ju flashminne vilket inte är helt gratis jämfört med en hårddisk.

Ursprungligen av Rickard A:

Hmm, den lanserades förra veckan och börjar levereras om ca 3 veckor så något säger mig att det dröjer innan den kommer med mera minne. Sen har den ju flashminne vilket inte är helt gratis jämfört med en hårddisk.

Fast minihårddiskar är ju inte heller gratis och kostar lite mer att serva..

Priserna för flashminnen rasar kontinuerligt och Apples enorma beställningar pressar priserna ytterligare så jag skulle tro att det relativt snart kommer iPoddar med större mängd flashminne.

Ursprungligen av Simon Templar:

Fast minihårddiskar är ju inte heller gratis och kostar lite mer att serva..

Flash är fortfarande mycket dyrare per gigabyte än hårddiskar. Det finns ett skäl till att det är en hårddisk på 160 GB i iPod classic och inte 160 GB flashminne.

Ursprungligen av Simon Templar:

Priserna för flashminnen rasar kontinuerligt och Apples enorma beställningar pressar priserna ytterligare så jag skulle tro att det relativt snart kommer iPoddar med större mängd flashminne.

Apple är inte ett företag som trycker ut nya modeller i parti och minut. Även om flashminnen sjunker i pris och ökar i kapacitet hela tiden så betyder inte det att Apple kommer med nya modeller. Ta t.ex. iPod nano. Den förra modellen lanserades för ett år sedan. Sedan dröjde det ett helt år innan något hände (dvs förra veckan). Det säger en hel del.

Antagligen så är sjunkande priser medräknat och från början tjänar de inte så mycket på modellerna, men i takt med att komponentpriserna går ner så ökar marginalerna.

Ursprungligen av Stig af Bussen:

Jag var på väg att lägga en beställning på en iPod Touch i går när jag plötsligt i min iver noterade att den ju inte har något minne! 16 Gb räcker ju ingenstans.....suck!

16 GB är rätt mycket för att vara flashminne. Det är ju betydligt dyrare än en hårddisk. Vill du ha mycket utrymme är det iPod classic som gäller, den är fortfarande hårddiskbaserad.

Ursprungligen av Stig af Bussen:

När komemr den med mer minne tro?

Tidigast om ett halvår skulle jag tippa, kanske ännu längre.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-09-10 21:36

Min första indikation från Apple var att den skulle skickas den 11e. Detta ändrades snabbt till den 28e. Ska bli spännande att se om den skickas imorgon ändå... Fast det tror jag inte...

  • Medlem
  • 2007-09-11 20:00

adl kan du inte fixa en ipod touch till mig också från usa...:P jag betalar ...

Bevaka tråden