Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur jobbar ni när ni sätter igång ett projekt..

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena. Vet inte om jag postar detta under rätt forum men jag provar.

Säg att ni ska sätta igång ett nytt projekt, ni ska bygga upp en hemsida.
Hur planerar ni och sätter ihop det hela?

Skulle vara kul o veta hur andra gör, man kanske snappar upp ett smartare sätt arbeta.

Punkta upp gärna er lista

/manne

Jag håller på med ett projekt just nu, vilket, förhoppningsvis, lanseras i skarp version i höst.

Projektet ska vara indelat i flera olika delar, bland annat en community, och för att inte den ska vara helt tom när eventuella besökare kommer så började jag med att registrera ett gratisforum på http://forum24.se och lät några speciellt utvalda bekanta börja skriva där. Senare så ska jag köpa loss forumet och lägga det på min server.

Likadant med wikisida och liknande. Allt för att det inte ska vara tomt när eventuella besökare kommer.

Jag tror att det är så jag gör på ett ungefär. Förutom en del kodande.

Började för lite mer än ett år sedan.

Tack, tänkte dock mer inför kodandet och byggnaden/designen av sidan

Haha. Jaha, du menar så... Jag vet inte riktigt. Jag tänker först ut ett utseende, skissar ner det på några papper. Efter det så är det bara att sätta igång. Kolla upp alla färger. Skriva CSS. Koda Xhtml.

Hehe! Som mig då!

Tjena

Research, research, research och en jäkla massa skisser på papper. Precis som vid vilken grafisk produktion som helst. Tillägget blir den tekniska delen. på vilken server ska den ligga, vilken teknik ska den byggas med, vem ska uppdatera den, mm mm. Allt ska vara planerat och klart innan man börjar med att sätta formen.

Jag jobbar mestadels i photoshop och illustrator. Formen måste vara i prinsip helt spikad innan man börjar koda. Bara för att det är så grymt jobbigt och tråkigt att ändra all kod om man ser att inte formen eller gränssnittet inte funkar. Typografin är riktigt viktigt och klurig på webben, den brukar ta en stund att få till så det ser bra ut på alla plattformar.

Sedan är det bara att knacka kod tills fingrarna blöder och hela tiden dubbelkola att det ser bra ut på alla olika webbläsare. Safari, Firefox, Opera mm. Parallel desktop är en gudagåva nu när man direkt kan kolla så att allt funkar och ser bra ut på pc.

Typ så brukar det gå till tror jag..

danke

Som sagts ovan,

Vad har kunden du gör sidan åt för krav? Önsningar? Rita och skissa upp en bild över hur ni vill att den ska se ut. Tänk igenom lösningar, förbättringar och nyttänk.
Börja koda XHTML med CSS och pröva i alla webbläsare.

Väldigt trist att IE7 fortfarande inte visar all CSS 3.0 korrekt. Men vad ska man göra?

1
Bevaka tråden