Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DTS/ Dolby Digital 5.1 på Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 23:12

Jag har en liten fråga,

Om en fil har AC3 ljud i 5.1 då borde väl förstärkare klara av att dekoda det då quicktime väl bara skicka ut ljudet via optiskt ut eller tar quicktime in AC3 ljud och gör om det till vad det nu gör om det till och sen skickar ut en egen speciell signal?

Kan någon testa en XviD fil med 5.1 ljud och ifall det funkar vore trevligt

PS Med Intel Mini:n helst då det är den som jag är intresserad av

//adamsen87

digital ljud ut

Hej är det någon som vet varför man inte kan höja eller sänka volymen när man har kopplat in den optiska ljud ut gången i förstärkaren?
har imac g5 2,1 Ghz

Ursprungligen av Anamorphic:

Vore intressant att få ut 5.1-ljud från EyeTV (410) då flera program i Boxer-nätet sänds i surround. Har dock inte lyckats men ska ikväll definitivt prova med den AC3-plugin som nämdes här ovan. Återstår att se om denna fungerar med min Mac mini Core Duo.

5.1-ljud i DVD Spelaren funkar kanon.

Hur gick det?:)

  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 23:18

Det fungerar inte med Quicktime eftersom Quicktime inte stöder 5.1 via SPDIF. Men det går utmärkt med VLC.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-15 00:28

Okej men det hjälper ju inte så mycket när man ska köra Mini:n vid tvn :(.

Finns det något annat sätt att få ut 5.1 till hemma bion från Front Row (quicktime).

//adamsen87

  • Oregistrerad
  • 2006-04-15 00:34

Nä. Front Row använder sig av Quicktime, så det går inte.

Varför funkar det inte med VLC?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-15 00:38

Eftersom att jag hade planerat att använda mig av en http://www.irtrans.de och sedan använda en B&O control att styra allt med men hittade det hr inlägget på MacRumors kan det kanske hjälpa till lite http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=105963 någon som vill testa?

//adamsen87

  • Oregistrerad
  • 2006-04-15 01:25

Jag har testat det där och det fungerar för för Apple DVD Player, men inte för Quicktime.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-15 01:47

Okej

Fan va synd:(

Aja får överväga vad det blir för något. Annars så kan man ju alltid köra Windows MCE;)

//adamsen87

  • Oregistrerad
  • 2006-04-15 22:24

Det går alttså inte att få ut en SPDIF signal med Quicktime även ifall man bara vill ha stereo ljud. Ifall det inte funkar finns det inget sätt runt det som ett extern ljudkort eller något?

//adamsen87

  • Oregistrerad
  • 2006-04-16 05:09

Stereo-ljud går bra med Quicktime. 2-ch till 2-ch eller 5.1 nermixat till 2-ch.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-10 09:49

Jag har inte testat detta själv för jag har min iMac inne för skärmbyte, men:

HowTo - 5 Easy Steps to Output Dolby Digital from Quicktime Player
http://geekwithfamily.com/2007/07/05/home-theater/howto-5-easy-steps-to-output-dolby-digital-from-quicktime-player/

Kolla även in den här tråden om Perian 1.0:
http://www.123macmini.com/forums/viewtopic.php?t=13126

Detta verkar dock bara gälla Dolby Digital. Men stöd för DTS ser ut att vara på väg.

Men om jag förstått det rätt så fungerar Dolby Digital och DTS i VLC med en
minijack-toslink kabel? Är det någon som vet hur det fungerar i Windows (boot camp) ?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-16 09:45

Okej va bra

Men den nermixar bara alltså 5.1 till stereo så den skickar fortfarande ut en optisk signal? Vill bara vara säker så att man inte köper grisen i säcken.

//adamsen87

Det är upp till förstärkaren att sätta volymen när man använder optiska utgången. Vet inte säkert, men jag antar att ljudet bara skickas i rå digital form, och att det inte innehåller någon information om volym. Volym är väl ett analogt koncept tror jag. Rätta mig om jag har fel.

Ursprungligen av capojava:

Det är upp till förstärkaren att sätta volymen när man använder optiska utgången. Vet inte säkert, men jag antar att ljudet bara skickas i rå digital form, och att det inte innehåller någon information om volym. Volym är väl ett analogt koncept tror jag. Rätta mig om jag har fel.

Volym är inget analogt koncept ..

ur programmerings aspekt ser volym ut så här ..

output[x] = input[x] * volym

där x = tiden .. eller samplingen ...

när volym = 0 så blir out tyst
när volym = 1 så är ljudet ut samma som in
när volym = 2 så är ljudet ut dubbelt så högt som in ...

output[x] = input[x] * volym
är den enda programmeringsraden som krävs i en ljud rutin för att påverka volym ..
är det frågan om flera kanaler så ser det ut så här

output[x][k] = input[x][k] * volym

där x är = tiden och k = kanalen ...

fråga: menar ni att det INTE går att höja och sänka volymen med den vita fjärkontrollen som följer med alla nya macar när man är i tex FrontRow och använder den optiska utgången ???
menar ni att man då måste använda stereons fjärrkontroll ????

verkar ju inte direkt smart i så fall ... låter i så fall som en riktigt stor bugg från Apple ..

  • Oregistrerad
  • 2006-04-25 20:15

Nu vet jag inte vad fjärren reglerar för volym, men den övergripande systemvolymen påverkar inte volymen ut från den optiska kontakten. Men om man ändrar volymen direkt i iTunes så äändras det också via den optiska.

Ursprungligen av Stephan H:

Nu vet jag inte vad fjärren reglerar för volym, men den övergripande systemvolymen påverkar inte volymen ut från den optiska kontakten. Men om man ändrar volymen direkt i iTunes så äändras det också via den optiska.

då är det som jag mistänker .. en bugg / miss från Apples sida ... men det kommer säkert en fix för detta .. för det är ju klart att man skall påverka systemvolymen om man kör via optiskt ..

men det svar antyder ju att det går att sänka/höja volym i FrontRow läge med fjärrkontroll ..

anledningen är ju att jag kommer köpa en Samsung HD TV efter sommaren samt en Mac mini ... ochstyra detta med trådlöst tangent bord, mus och min mobiltelefon med Salling clicker ..

hade varit ganska surt om jag var tvungen att använda fjärrkontrollen för stereon för att höja och sänka volymen ...

Ursprungligen av Tussen69:

men det svar antyder ju att det går att sänka/höja volym i FrontRow läge med fjärrkontroll ..

Nej, det går inte.

(Har exakt den konf du tänkt skaffa efter sommaren)

Ursprungligen av iJohannes:

Nej, det går inte.

(Har exakt den konf du tänkt skaffa efter sommaren)

så menar du att man inte kan sänka volymen på en DVD film i FrontRow med fjärrkontrollen om man kör optisk ut ???

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 15:16

På min PC så kan jag iallfal höja och sänka SPDIF output men har inte testat ifall det gör någon skillnad i ljudvolym då jag ej har någt som jag kan koppla den till.

Men jag håller helt med i diit resonomang att det borde bara förstärkaren som bestämmer volymen.

//adamsen87

Dog den här diskussionen ut? Något nytt under taket på senaste?

I dagsläget kan du inte justera spdif volymen med apple remote med några av dessa program.
-VLC spelar dolby digital via spdif.
-Quicktime/Frontrow gör om 5.1 till 2ch ljud via spdif. förutsatt att du har codec för det.
http://perian.org/
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/player/wmcomponents.mspx
http://trac.cod3r.com/a52codec/
-Media central gör om 5.1 till 2ch ljud via spdif.
Om någon har fixar på detta dela gärna med er.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 15:44
Ursprungligen av rijorijo:

-Quicktime/Frontrow gör om 5.1 till 2ch ljud via spdif. förutsatt att du har codec för det.

...Vilket jag tycker är väldigt fascinerande som en gammal windowsanvändare. Har nu Mac Mini som mediacenter och är supernöjd med VLC. Men att stora Apple inte fixar så att man kan få ut 5.1-ljud från QT och därigenom inte heller Front Row är ju rätt obegripligt. Även att man måste köpa Pro-versionen för att kunna köra QT-filmer i fullscreen är ju småsnålt.

Bara mina 2 Eurocent...

True true.
Inte riktigt 2006 precis.

Well, det är likadant i Windows. Det rejält bråkigt innan man kunde köra 5.1 i både VLC o Windows Media Player. Men tillslut löste det sig, i VLC åtmindstånde.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 10:00

Med den viktiga skillnaden att det går att fixa i Windows. Men min plan var inte att starta något PC-Mac-krig. Jag gillar båda plattformarna på sina sätt.

OS X är super att använda och Mac Mini är en fantastisk liten burk för att pumpa HD-filmer till min plasma, inklusive 5.1-ljud :-D.

Ursprungligen av garak98:

Med den viktiga skillnaden att det går att fixa i Windows. Men min plan var inte att starta något PC-Mac-krig. Jag gillar båda plattformarna på sina sätt.

OS X är super att använda och Mac Mini är en fantastisk liten burk för att pumpa HD-filmer till min plasma, inklusive 5.1-ljud :-D.

Så du har löst det på Mac Minin?

Fram med det nu, har man sagt A får man säga B
Externt ljudkort kanske?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 14:46

Eh, sorry, jag menade ju mha VLC då alltså. QT är väl hopplöst vad jag förstått av experterna...

  • Medlem
  • 2006-11-03 08:53

Hur satan kan det vara såhär? Det gör ju Mac Mini´n helt oanvändbar som medieuppspelare med Frontrow. Självklart kräver man 5.1 ljud minst om man tänker spela upp HD.

Eller går det att få in VLC i frontrow på något sätt?

Bevaka tråden