Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Med åren när synen blir sämre för en hel del av oss så är 99mac´s sidor svåra att läsa, mycket beroende av färgvalet. Skulle uppskatta att detta kunde lösas.
- Olle
Olle, jag vet inte hur gammal du är, men många som fyllt 40 får ganska snart sämre syn, det blir svårt att se på nära håll beroende på att ögats lins stelnar och har svårare att anpassa sin form och därmed till önskad brytning.
Detta visste du säkert, men läs- och terminalglasögon är ju nästan en folkrörelse.
Tänkte på en annan sak. Jag vet att glasögon inte på långt när är så vanligt i Kina som i Japan. Det sägs att många kineser varje dag gör ögongymnastik som håller linsen smidig.
Jag vet inte hur det är idag, men tidigare fanns i Stockholm något som hette Apeironinstitutet som hade framgångsrika kurser i "Bates metod" som innehåller ett träningsprogram för ögonen. Enligt Apeironinstitutet ska ingen som inte vill ha glasögon behöva använda dessa.
När jag var i 20-årsåldern hade jag ett mindre brytningsfel, astigmatism, som jag genom ögongymnastik lyckades reducera så att jag fick mindre trötta ögon.
Jag funderar på att idag då jag använder glasögon vid läsning åter ta kontakt med institutet ovan.
Olle, även om 99mac ändrar läsvänligheten så har du ju fortsatta problem med miljontals andra siter, tidningar, böcker osv.