Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPRS funkar i iPhone

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En del tror att inte GRPS funkar i iPhone, att den bara stödjer EDGE, men det stämmer inte, EDGE baseras på GPRS, så du KAN alltså surfa med alla operatörer om du vill det, EDGE är inte nödvändigt

Härligt att veta, har funderat en del på om man var tvungen att ha telia för att surfa någonstans där det inte fanns Wi-Fi tillgängligt, men tydligen inte. Fan vad man är sugen på den lilla svarta saken med det omtalade gränssnittet nu... GAAH!

har telenor abonemang edge(eller gprs) funkar på min uplåsta iphone man måste bara aktivera det genom att gå in på settings>Network>edge>och skriva in i apn fället services.telenor.se.och sen e det bara att köra men kostar typ 9kr per dag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 15:57

Funkar på min med tele2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 16:02

Och med tele2 bredbandsabb så ingår även GPRS/GSM data i de 99:- per månad jag betalar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-27 15:18

Jag har kollat runt lite. På Telia, som stödjer Edge, kostar det 20 kr/mb att surfa. Killen sa att det innebär ca 20 kr att kolla på en sida på Aftonbladet!!!

Telenor sa att edge inte fungerar hos dom.

Tele2 sa att de startar en kampanj idag. Obegränsad surfning (tror att det gällde både på dator och på telefonen, det följde visst med ett usb-modem) men dyrt att ringa till övriga telefonbolag 1,69 öre/minut. Men de trodde inte att edge skulle fungera hos dom heller. Jag blev rekommenderad att beställa ett kontantkort från deras hemsida för att testa. Kontantkortet var gratis så det har jag beställt.

Ursprungligen av Eva:

Jag har kollat runt lite. På Telia, som stödjer Edge, kostar det 20 kr/mb att surfa. Killen sa att det innebär ca 20 kr att kolla på en sida på Aftonbladet!!!

Telenor sa att edge inte fungerar hos dom.

Tele2 sa att de startar en kampanj idag. Obegränsad surfning (tror att det gällde både på dator och på telefonen, det följde visst med ett usb-modem) men dyrt att ringa till övriga telefonbolag 1,69 öre/minut. Men de trodde inte att edge skulle fungera hos dom heller. Jag blev rekommenderad att beställa ett kontantkort från deras hemsida för att testa. Kontantkortet var gratis så det har jag beställt.

Tele2 har inte Edge, har Tele2 idag och det funkar bara med GPRS tyvärr, men om man har lite tålamod så är det helt okej, men det blir sjukt dyrt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-27 17:28
Ursprungligen av wunderbaren:

Tele2 har inte Edge, har Tele2 idag och det funkar bara med GPRS tyvärr, men om man har lite tålamod så är det helt okej, men det blir sjukt dyrt.

Dyrt? Vad är skillnaden? Operatören tar väl betalt oavsett vad för typ av paketförmedlad data du använder?

Ursprungligen av heinz_p:

Dyrt? Vad är skillnaden? Operatören tar väl betalt oavsett vad för typ av paketförmedlad data du använder?

Har väl inte påstått att det blir billigare med EDGE eller 3G? Men främst jämför jag med att alla andra iPhone abbonemang har fri data.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-27 17:35
Ursprungligen av wunderbaren:

Har väl inte påstått att det blir billigare med EDGE eller 3G? Men främst jämför jag med att alla andra iPhone abbonemang har fri data.

Ok:) Läste igenom hela tråden och trodde du jämförde med EDGE. Jag som massuppfittade lite. Sry mate;)

Det är bara Telia som har EDGE i Sverige. GPRS är för övrigt sjukt, sjukt segt till surfning. Mail och smågrejer fungerar ok.

Ursprungligen av Björnström:

Det är bara Telia som har EDGE i Sverige. GPRS är för övrigt sjukt, sjukt segt till surfning. Mail och smågrejer fungerar ok.

Rykten säger att EDGE funkar hos Telenor i vissa områden, västkusten bland annat. Tester med andra ord inför en möjlig iPhone lanseringen.

Nån som bor runt västkusten som kan prova och bekräfta?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-27 15:54
Ursprungligen av Björnström:

GPRS är för övrigt sjukt, sjukt segt till surfning

Om det är samma "hastighet" att surfa i mobilen som på datorn så duger det faktiskt ändå. Ja, med lite tålamod i alla fall.
Vår dator använder GPRS när vi är uppe i Kittelfjäll (ligger i södra Lappland) och det funkar riktigt bra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-05 02:39
Ursprungligen av Björnström:

Det är bara Telia som har EDGE i Sverige. GPRS är för övrigt sjukt, sjukt segt till surfning. Mail och smågrejer fungerar ok.

Vi ska nog inte glömma att AT&T bumpade upp GPRS-hastigheterna i och med att iPhone släpptes till 300Kbits/sekund tor jag det var. Kanske kommer man att göra samma sak i Europa?

Ursprungligen av boris91:

Vi ska nog inte glömma att AT&T bumpade upp GPRS-hastigheterna i och med att iPhone släpptes till 300Kbits/sekund tor jag det var. Kanske kommer man att göra samma sak i Europa?

= EDGE
Eller?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-27 19:01

Och jag glömde skriva priset för den obegränsade surfningen! 99 kr/månad kostar det med Tele2

Vad är det för inställningar för att GPRS skall fungera med Tele2Comviq?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-04 22:37
Ursprungligen av iOberg:

Vad är det för inställningar för att GPRS skall fungera med Tele2Comviq?

APN: internet.tele2.se
Anv: gprs
Lösen: internet

Jag har själv Tele2 och har testat GPRS med gott resultat. Dock är det lite segt vid surfning men funkar okej för att kolla mejlen. Se upp med datortrafiken bara

Tack! Ja jag skall försöka att inte youtuba i onödan.

Jag lyckas inte koppla upp ändå.

Går in i Settings -> General -> Network -> VPN -> Settings ->
L2TP vald.
Server: internet.tele2.se
Account: gprs
Password: internet
Secret: -
Proxy: Off

Är jag helt ute o cyklar?

Senast redigerat 2007-10-04 22:53
Ursprungligen av iOberg:

Tack! Ja jag skall försöka att inte youtuba i onödan.

Jag lyckas inte koppla upp ändå.

Går in i Settings -> General -> Network -> VPN -> Settings ->
L2TP vald.
Server: internet.tele2.se
Account: gprs
Password: internet
Secret: -
Proxy: Off

Är jag helt ute o cyklar?

Jag fyller bara i internet.tele2.se och inget lösen eller användare.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-05 09:30
Ursprungligen av iOberg:

Tack! Ja jag skall försöka att inte youtuba i onödan.

Jag lyckas inte koppla upp ändå.

Går in i Settings -> General -> Network -> VPN -> Settings ->
L2TP vald.
Server: internet.tele2.se
Account: gprs
Password: internet
Secret: -
Proxy: Off

Är jag helt ute o cyklar?

Du är nog fel ute där, jag skriver in uppgifterna under Settings > General > Network > EDGE

EDIT: Läste nu att du hade fått det att fungera

prova att bara skriva in internet.tele2.se

jag behövde inget annat iaf

Tack det fungerar nu.

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-03-23 19:25

Förlåt för jag lyfter en såpass gammal tråd, men hur tycker ni att GPRS funkar med iPhonen, hur snabbt går det att ladda in sidor, t ex Aftonbladet, skicka mail osv, skulle vara kul att se någon slags recension eller vad man ska kalla det, folk säger ju ofta att GPRS är extremt slött.

Kan man inte få ut typ 50Kb/s? Då är jag nöjd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-23 19:53
Ursprungligen av qom:

Förlåt för jag lyfter en såpass gammal tråd, men hur tycker ni att GPRS funkar med iPhonen, hur snabbt går det att ladda in sidor, t ex Aftonbladet, skicka mail osv, skulle vara kul att se någon slags recension eller vad man ska kalla det, folk säger ju ofta att GPRS är extremt slött.

Kan man inte få ut typ 50Kb/s? Då är jag nöjd.

Det skrevs om det i en annan tråd här, för några veckor sedan.
Aftombladet var inte läsbart, tog över en minut för förstasidan. Men mobil.aftonbladet.se är helt OK.
För mail är det också ganska OK, däremot inte att ladda ner/installera program.

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-03-23 20:31

Whoops, 6-7kb/s kan man få ut max, eller?

Är också lite nyfiken på hastigheten på vanlig GPRS. Har Edge själv och vill veta om det är värt 100:- extra per månad. Det borde vara det om man utnyttjar det ofta tycker man, men hundra spänn är ju hundra spänn!

In på www.iphonenetworktest.com och meddela ert resultat. Kan nämna att jag får i snitt 190kbit/s på Telias Edge-nät.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-23 21:14
Ursprungligen av iTorsten:

Är också lite nyfiken på hastigheten på vanlig GPRS. Har Edge själv och vill veta om det är värt 100:- extra per månad. Det borde vara det om man utnyttjar det ofta tycker man, men hundra spänn är ju hundra spänn!

In på www.iphonenetworktest.com och meddela ert resultat. Kan nämna att jag får i snitt 190kbit/s på Telias Edge-nät.

Jag får samma hastighet (Telia EDGE). Men med min Powerbook får jag 271 i samma nät.... bättre modem kanske (kan vara 3G...).

Testade precis hastigheten på iphonenetworktest.com och kom upp i 40,5 kbps med Tele2. Ingen EDGE direkt, men billigt är det

/Jesper

  • Oregistrerad
  • 2008-03-23 22:54

60,3 - telenor linköping

Bevaka tråden