Jag skriver mycket i jobbet -mest dokument på 1-10 sidor. Även om jag inte trivs med Word så är det fn det enda programmet som har de funktioner jag behöver. Tyvärr. Jag utnyttjar ganska mycket av Words funktioner (och Excels också för den delen, men den här diskussionen handlar ju om ord); formatmallar, fält, korsreferenser, fotnötter, tabeller, figur- och tabellförteckning, track changes osv.
Att programmet inte klarar att foga in bilder och figurer rationellt är givetvis frustrerande, liksom begränsningar i mallhanteringen (försök ändra en mall...), men för mer krävande dokument är det bara att kicka igång InDesign.
Vi samarbetar mycket med dokumenten i jobbet, både internt och externt. Bara det gör att det blir svårt att använda andra program än Word. Pages mfl stoltserar med "Word-kompatibelt", men hittills har inga av mina dokument gått att öppna, redigera och spara i annat program utan att formatering eller annan information förvanskas.
För min del står förhoppningen till nästa Office. Precis som man naivt hoppades inför Office 2004. Kanske ska byta jobb istället.