Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen ordentlig kalender på touch?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-13 11:18

Jag har kollat runt, o de verkar inte vara en fungerande kalender på ipoden... Att man bara skulle kunna ändra i den i datorn.. Kan det verkligen stämma??:tveksam:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-13 12:00

det verkar stämma ja. de vill antagligen göra tydliga skillnader mellan iphone och touch. precis som att touchen inte har mailprogram. men det kan ju ändras i framtida uppdateringar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-13 12:07

mm, jag har läst runt lite med, o det verkar som att man kan lägga över program fårn iphone till touchen.. Det är samma system typ

Det är väl så för att det är ju en iPod, inget handdator, men den går ju att knäcka lika lätt som iPhone

Skummaste indelningen någonsin. Räcker inte den uppenbara skillnaden att iPhone har en telefon inbyggd för att få folk att välja den framför iPod touch? Eller att den har kamera?

Apple är fåniga på denna punkt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-13 20:40

Marknadssegmentering kallas det.

Ursprungligen av Gunnar B:

Marknadssegmentering kallas det.

Nähe? Det jag menar är att det, ur min synvinkel, är en jäkligt konstig indelning, då telefondelen i iPhone och allt vad det ger borde vara en tillräcklig segmentering. Eller är jag ensam om att tycka det?

Jag håller med dig Leftrustle. Att man inte kan editera kalendern gjorde att jag inte har beställt en Touch. Jag hade kunnat tänka mig en Touch medan jag väntar på iPhone men inte nu. Nej nej!

Ursprungligen av Leftrustle:

Nähe? Det jag menar är att det, ur min synvinkel, är en jäkligt konstig indelning, då telefondelen i iPhone och allt vad det ger borde vara en tillräcklig segmentering. Eller är jag ensam om att tycka det?

Jag håller med du. Väldigt märkligt av Apple.

Jag ser mer nytta med att kunna lägga in möten och sånt i kalendern än att redigera och lägga till kontakter. Det är då oftare jag kommer på att jag ska lägga in ett möte eller påminnelse än en kontakt.

Om alla klagar riktigt mycket så kommer det i nästa uppdatering

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-14 15:56

Eller så kanske man kan installera det själv, genom att flytta appen från iphone till ipod?

Jag vill att nån testar det och bekräftar att det går! Alla säger bara att det borde vara skitlätt…
jag köper nog en touch iallafall när jag har råd, men kan man installera vad som helst från iPhonen så skulle det kännas som ett fynd.

vill itne apple att man ska kunna använda kalendern på riktigt kommer de se till att man inte kommer kunna göra det med varenda uppdatering av firmware, köp en riktig mobil och en annan ipod istället. så får ni två bra produkter med mycket bättre batteritid än om ni hade köpt en iphone

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-15 08:41
Ursprungligen av dammskog:

vill itne apple att man ska kunna använda kalendern på riktigt kommer de se till att man inte kommer kunna göra det med varenda uppdatering av firmware, köp en riktig mobil och en annan ipod istället. så får ni två bra produkter med mycket bättre batteritid än om ni hade köpt en iphone

Men dom har även sagt att det är fritt fram o skriva egna apps.. Så jag vet inte om jag litar på dej där..

Men de pillar ju in påhittade begränsningar i alla möjliga av sina produkter och jag tror tyvärr det fungerar. Men det är ruskigt dålig stil.

Verkar ju ha något stöd iallafall då det står såhär i iPod Toch manualen:
"Syncing Calendars from Your Computer
If you’ve set up iTunes to sync calendars, iTunes automatically updates your calendar on
iPod touch whenever you connect it to your computer."

Ursprungligen av Gawy:

Verkar ju ha något stöd iallafall då det står såhär i iPod Toch manualen:
"Syncing Calendars from Your Computer
If you’ve set up iTunes to sync calendars, iTunes automatically updates your calendar on
iPod touch whenever you connect it to your computer."

Synkning från datorn till iPoden ja. Det som saknas är möjligheten att lägga till nya händelser i kalendern direkt i iPoden.

Ursprungligen av Rickard A:

Synkning från datorn till iPoden ja. Det som saknas är möjligheten att lägga till nya händelser i kalendern direkt i iPoden.

Måste lära mig läsa inläggen bättre, aja. Jag har iallafall beställt en 16 Gb Touch modell och
såklart hoppas jag att "+" läggs till senare men men... Inte alltför stor smäll om det inte gör det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-09-15 15:24

Kalender och adressbok har synkats till iPod i många år nu, och nu precis som tidigare är det read only på iPods. Jag är inte förvånad, och jag tycker inte det är mycket att bråka om.

Däremot håller jag helt klart med att det vore kul om det gick att göra ändringar även på iPoden. Men det är en iPod, och iPod är ingen PDA. Så enkelt är det.

Jag lutar åt att köpa en touch, och jag räknar med att man (på ett eller annat sätt) kommer att kunna göra mer med den än vad som funkar out-of-the-box just nu.

Ursprungligen av hugin:

Kalender och adressbok har synkats till iPod i många år nu, och nu precis som tidigare är det read only på iPods. Jag är inte förvånad, och jag tycker inte det är mycket att bråka om.

Däremot håller jag helt klart med att det vore kul om det gick att göra ändringar även på iPoden. Men det är en iPod, och iPod är ingen PDA. Så enkelt är det.

Jag lutar åt att köpa en touch, och jag räknar med att man (på ett eller annat sätt) kommer att kunna göra mer med den än vad som funkar out-of-the-box just nu.

Håller inte med. Anledningen till att man inte kunnat redigera saker på iPoden tidigare måste varit att det inte funnits något enkelt sätt att göra det utan tangentbord el. dyl. Nu har iPoden detta i och med tryckkänsliga skärmen, och då borde den möjligheten finnas. Och att de känner att iPod touch hotar iPhone-försäljningen så mycket att de till och med tar bort en sådan klassisk iPod-applikation som anteckningar känns mest löjligt.

Ursprungligen av hugin:

Kalender och adressbok har synkats till iPod i många år nu, och nu precis som tidigare är det read only på iPods. Jag är inte förvånad, och jag tycker inte det är mycket att bråka om.

Däremot håller jag helt klart med att det vore kul om det gick att göra ändringar även på iPoden. Men det är en iPod, och iPod är ingen PDA. Så enkelt är det.

Nej så enkelt är det inte.

En iPod har man aldrig kunnat surfa på- det går på iPod Touch.

En iPod har aldrig haft wifi- det har iPod Touch

En iPod Touch har ett tangentbord vilket gör det möjligt att enkelt mata in nya uppgifter

På iPod Touch kan man lägga in nya adresser men inte kalenderinlägg- varför adresser men inte kalenderinlägg?

En iPod har aldrig haft touchskärm- det har iPod Touch

En iPod har ett scrollhjul- det har inte iPod Touch.

Alltså. Det är fler skillnader än likheter mellan en "klassisk" iPod och en iPod Touch så man kan inte gå på vad en iPod historiskt kunnat göra. Så jag tycker det är helt ok att tycka det är dåligt men en sån här löjlig begränsning. Även mailklient borde finnas.

  • Oregistrerad
  • 2007-09-15 20:58
Ursprungligen av Rickard A:

Nej så enkelt är det inte.

En iPod har man aldrig kunnat surfa på- det går på iPod Touch.

En iPod har aldrig haft wifi- det har iPod Touch

En iPod Touch har ett tangentbord vilket gör det möjligt att enkelt mata in nya uppgifter

På iPod Touch kan man lägga in nya adresser men inte kalenderinlägg- varför adresser men inte kalenderinlägg?

En iPod har aldrig haft touchskärm- det har iPod Touch

En iPod har ett scrollhjul- det har inte iPod Touch.

Alltså. Det är fler skillnader än likheter mellan en "klassisk" iPod och en iPod Touch så man kan inte gå på vad en iPod historiskt kunnat göra. Så jag tycker det är helt ok att tycka det är dåligt men en sån här löjlig begränsning. Även mailklient borde finnas.

Eftersom nu (med prissäkningen av iPhone) så anser sig väl Apple att dom inte vill göra det FÖR lätt att välja en Touch som PDA. Av den anledninge har den inte Bluetooth eller mail.app.

Dom som redan har en bra telefon, en liten telefon eller helt enkelt måste ha en viss telefon (Företagspolicy) uppstår ju behovet av en PDA funktionalitet. Touch skulle bli en strålande pda (även om såklart iphone är en ännu bättre).

Att mail.app inte följer med, men däremot safari får mig att bli rätt fundersam till hur deras segmentering fungerar, det är således helt ok att använda safari för att kolla mail, men inte använda mail.app? Resonemanget håller inte? Detsamma med adressboken - Om man ska ändra sina adresser med touch, som en PDA så borde man väl för tusan kunna få göra det med med sin kalender, den abosult viktigaste funktionen hos en PDA (Men ups, PDA = iPhone...)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-16 07:31

Safari skickades med för att man skulle kunna aktivera Wi-Fi genom webbläsaren. Allt extra surfande är därmed en bonus på touch.

Ursprungligen av Adzam 1:

Safari skickades med för att man skulle kunna aktivera Wi-Fi genom webbläsaren. Allt extra surfande är därmed en bonus på touch.

Ok.... Det låter vettigt.

Ursprungligen av Adzam 1:

Safari skickades med för att man skulle kunna aktivera Wi-Fi genom webbläsaren. Allt extra surfande är därmed en bonus på touch.

heh... det låter väldigt patetiskt och småländskt.

apple kommer väl ta betalt för dessa "bonusar" i framtiden...

Ursprungligen av dammskog:

heh... det låter väldigt patetiskt och småländskt.

apple kommer väl ta betalt för dessa "bonusar" i framtiden...

Steve säger det i keynoten, har berättar att webbläsaren främst är för att kunna logga in på olika wifi-nätverk.

  • Oregistrerad
  • 2007-09-16 10:39

Så du menar att hela argumentationen faller bara för att safari finns där nästan som ett misstag?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-20 22:02
Ursprungligen av studiox:

Så du menar att hela argumentationen faller bara för att safari finns där nästan som ett misstag?

Vad är det som är oklart?!

1. Huvudgrejen med Wi-Fi på touch är för iTunes Store Wi-Fi
2. Många spots på allmänna platser kräver att man loggar in med en webbläsare.
3. Safari bidrar med det. Vad skulle ett mail-program bidra med till en mediaspelare? För det är exakt det Touch är; en mediaspelare. Inte en PDA eller en iPhone utan telefondelen.

Senast redigerat 2007-09-21 23:49
Ursprungligen av Adzam 1:

För det är exakt det Touch är; en mediaspelare. Inte en PDA eller en iPhone utan telefondelen.

Ok, men varför kan man då lägga till kontakter. Och läsa kalender, men inte lägga till kalendertider? Om det bara är en mediaspelare? Och varför finns det t.om. inte vissa funktioner som Apples mediaspelare haft sen dag ett? Och vad tusan gör en miniräknare i en ren mediaspelare?

Ursprungligen av Adzam 1:

Vad är det som är oklart?!

1. Huvudgrejen med Wi-Fi på touch är för iTunes Store Wi-Fi
2. Många spots på almäna platser kräver att man loggar in med en webbläsare.
3. Safari bidrar med det. Vad skulle ett mail-program bidra med till en mediaspelare? För det är exakt det Touch är; en mediaspelare. Inte en PDA eller en iPhone utan telefondelen.

1.
2.
3.
4.
5. Om Safari nu finns där bara för att logga på trådlösa nätverka varför marknadsför då Apple funktionen så här:

Ursprungligen av Apple:

With Apple’s Safari browser built in, iPod touch is the only iPod that gives you wireless access to the web, everywhere you go. See websites the way they were designed to be seen. Sync your bookmarks or add a few as you go. Search the web using the touchscreen keyboard. Zoom in and out by tapping the multi-touch display.

http://www.apple.com/ipodtouch/features.html?feature=safari

6. Läs på och kolla upp saker innan du går lös

Bevaka tråden