Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränd Juno...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-15 13:38

Fick hem en superfin Juno 60 med Kenton MIDI (från Tyskland) rätt nyligen.
Den var och såg verkligen fräsch ut (inte en repa) och fungerade bra...tills igår.

När jag slog igång den var den heldöd och efter nån sekund började det lukta varm elektronik. Ingen rök, bara varm på gräsen till bränd lukt. Stängde då av fort som katten...

Har inte öppna och kolla inuti ännnu.

Kan det ha varit frakten från Tyskland som gjort detta, trots att den var väldigt bra paketerad?
Vad gör man, kan det ens vara värt att laga?

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-15 13:47

Kolla nätaggregatet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-15 16:08

Det är antagligen värt att laga. Nätaggregatet är säkert rökt, men med lite tur så tog det inte med sig något annat till den andra sidan.

Det första jag gör när jag köper en ny(begagnad) synt är att kolla och eventuellt renovera nätaggregatet.

Om du vet vad du gör så öppna och kolla, börja med att se om du kan lokalisera det brända, antingen på lukten eller om du ser någt svart krets. Sedan beroende på vad som har hänt så kan man plugga ur allt annat i synten från nätaggregatet och mäta på det.

• Medlem
  • 2007-09-15 18:10

Fram med skruvmejseln!

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-15 18:26

... och digitalkameran!

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-15 19:10

Skruvmejseln har varit framme....
Nättaggregatet och omkringliggande sladdar är svarta/sönderbrända/delvis smälta. Tyvärr är ett område av det stora kretskortet som finns just ovanför nätaggregatet riktigt medtaget - halvbränt och på gränsen till att ha börjat smälta ser det ut som.

Det ser inte så jäkla ljust ut, bildligt talat...!!!

Killen jag köpte den av i Tyskland kan jag nog inte klandra i detta fall. Han verkade sköta sina synthar som små bäbisar och den här synthen var ju skitasnygg utanpå och även inuti var den fräsch. Han SA att han hade renoverat en del i den när han satte in MIDI kittet för nått år sedan och jag tror honom faktiskt.

Maximal otur kanske...

Får plocka med mig "skiten" till musikaffärn och hoppas på det bästa.

Eller är det nån här på forumet som vill, i värsta fall, ha en Juno-60 hemskickad och göra ett försök?

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-15 19:32
Ursprungligen av bjorx:

Nättaggregatet och omkringliggande sladdar är svarta/sönderbrända/delvis smälta. Tyvärr är ett område av det stora kretskortet som finns just ovanför nätaggregatet riktigt medtaget - halvbränt och på gränsen till att ha börjat smälta ser det ut som.

Ajdå ... Är verkligen det stora kretskortet skadat? Om nätaggregatet sitter under så kan det ju vara så att någon av dess elektrolyterna har gått sönder och då kan det i vissa fall bli lite "kladdigt" ...

• Medlem
  • 2007-09-15 19:17

Huga.

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-15 20:00

Ja, alltså, det ser ut som om det har blivit riktigt ordentligt varmt från nätaggregatet.
Jag märkte ju rätt snabbt att det luktade "varmt" och stängde av fort som fasen.

Däremot hade barnen varit och fingrat på syntharna och rattat på Juno:n. Enligt utsago så skulle det ha "frääst" från den när dom spelade. Men rök hade dom inte sett, tror dom. I och för sig kan ju Junon låta "fräääs" av andra anledningar än att det skullebli kortslutning i nätaggregatet. Sedan är det svårt att få en total rapport ur en 5-åring....

Fast det är skit samma. Den är lik förbenat heldöd.

Kan ett nätaggregat börja brinna egentligen?

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-15 23:09
Ursprungligen av bjorx:

Kan ett nätaggregat börja brinna egentligen?

Jag har ingen exakt siffra men jag skulle gissa på att 70 - 90% av alla gamla analogsyntar som jag lagar har något problem med näraggreagatet. Det är således inte helt omöjligt att nätaggregatet i din Juno har gått upp i rök

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-15 20:02

Dra fram kameran och ta en bild! Sen äre bara att slänga upp på www.imageshack.us

Från egen erfarenhet vet jag mycket väl att nätagg kan överhetta och kortslutas, speciellt om ventilationshål täpps för.

ouffa trist historia, hoppas det går bra

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-16 20:42

Lägg upp bilder Mr. Bjorx.

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-18 22:29

Säger bara Deutschland über alles...

Inga bilder. Synthen på väg tillbaka till Kiel, Tyskland.
Gubben ville promt att köpet skulle gå tillbaka då jag bara hann ha synthen typ en vecka innan den "brann" sönder. Förhoppningsvis är det bara nätaggregatet som behöver bytas. Annars ville han ha den till reservdelar och MIDI-kittet gå ju att plocka ur igen.

Visst blev jag glad och så, men av någon jäkla anledning har jag ändå lite dåligt samvete...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 11:12

Jäklar! Det var allt en reko säljare..

Wow! Det var inte illa!

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-19 19:33

Jo, shysst och seriös snubbe. Snackade synthar och andra värdsliga saker (via mail) med honom en del före själva köpet. Fick intrycket att hans synthintresse funnits rätt länge och att han hade en hel hög med (gammel) synthar. Av någon anledning fick jag även intrycket att han inte heller saknade flis...
Hur som helst, jag är lättad.

Gjorde fö en likande grej när jag sålde en dator för några år sedan. Killen som köpte den hann ha datorn i ett dygn, sedan pajjade moderkort och grafikkort. Jag "köpte" tillbaka skiten igen.

What comes around, goes around i ett nötskal liksom...

1
Bevaka tråden