Sedan jag köpte min nya MacBook Pro (2,2 GHz) i sommar har jag några gånger, kanske 4-5 stycken, fått en (för mig) ovanlig frysning. Det är som om det som visas på skärmen helt låser sig, sånär som på muspekaren, men dator verkar inte ha hängt sig helt.
Idag hände det igen och den här gången försökte jag undersöka det lite närmare. Jag har inte hittat en exakt gemensam faktor för det som orsakar frysningarna, men jag misstänkte att det var grafikrelaterat på något sätt. Dagens frysning kom precis när tryck kommando-tabb så att "växla program"-grafiken visade sig. Muspekaren gick att flytta, men inget annat hände, inte ens kommando-escape för att få upp dialogrutan om tvångsavslutning.
Då datorn inte gav någon respons alls plockade jag fram min gamla iBook och via Terminalen så testade jag att logga in på min frysta dator (med SSH). Det gick bra och allt verkade som vanligt där. Med
top -o cpu
kunde jag snabbt se att inget program tog speciellt mycket kraft av processorn.
Jag började då avsluta programmen (eller processerna snarare) ett efter ett med
kill -3 PID
(där PID är process-ID:t och -3 betyder "quit", jag antar att det är lite snällare än -9 som är mera likt "force quit" så vitt jag vet).
De program jag avslutade försvann snällt ett efter ett (vilket jag kontrollerade med top), men på skärmen på den frysta datorn hände ingenting. Vissa processer gick inte att avsluta med min användare, men med
sudo kill -3 PID
gick det bättre.
Jag hade avslutat alla normala program och en hel del systemprocesser också utan att något hände, tills jag testade att avsluta processen WindowServ. I samma ögonblick som den avslutades så blinkade skärmen på den frysta datorn till, blev blå (snyggt macigt blå inte windows BSoD-blå ) och sen kom login-fönstret upp och jag kunde logga in med min användare och datorn fungerade som vanligt igen.
Inloggningen var som om jag inte varit inloggad innan, men det kan nog bero på att jag avslutat så många processer redan. (Jag undrar om alla andra program varit igång som vanligt ifall jag börjat med att avsluta WindowServ?)
Att WindowServ var skurken bekräftade mina misstankar om att det var något relaterat till grafiken. Jag vet inte om det beror på en bugg i fönsterhanteringen eller om t.ex. drivrutinerna för grafikkortet är buggiga (eller om det beror på något helt annat och jag bara är ute och cyklar ).