Sett till mina begränsade erfarenheter är 055PROB ett bra val, det har tjänat mig väl genom åren. 055PROB är stabilt - byggt i aluminium, men tungt (fördel såväl som nackdel beroende på hur man kommer att använda det). Det finns ett stativ som heter 055XPROB på ScandinavianPhoto för 1395,-, undrar om det är samma (eller en vidareutveckling av det gamla?)
Personligen tycker jag att det är väldigt svårt att köpa stativ (behöver själv ett nytt). Det finns alldeles för många modeller att välja mellan. Kolfiber, magnesium, basalt, aluminium? Gitzo, Manfrotto, Velbon, Hama..
Mitt nästa kommer troligen att vara byggt i kolfiber men med tanke på hur dyrt det är så framstår alternativen som mer realistiska.. Ett Gitzo i kolfiber kan kosta tio lax. Hur mycket är du beredd att lägga på din hobby?
Ett tips (som jag själv lutar åt) är jubileumskitet med 055:an för 1995,- komplett med 804RC2 (huvud). Artikelnummer 44624 @ ScandinavianPhoto.
Enbensstativ kan jag inte mycket om - det är väl ytterligare en vetenskap att fördjupa sig i?
EDIT: Jodå, Manfrotto säljer "proffsstativ" - de tillverkar inte skräp. Gitzo är nog proffsigast av dem alla. (Proffsiga priser också..) Velbon och Hama är billigast. Ja, Velbon har dyrare stativ också - men jag vet inte om de säljs i Sverige?