Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska mobilnätet och iPhone

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag satt just och funderade lite på vilken riktning den svenska mobilmarknaden kan komma att ta i och med iPhonen och sådär...

Vad tror ni?
Tror ni att iPhonen kommer att vara så pass populär att t ex Visual Voicemail kan komma att användas i Sverige, att operatörerna faller pladask och utvecklar ett sådant system?

Tror ni att internetandet via 3G/EDGE kommer att bli flatrate?

Alltså, vad tror ni att iPhonen kommer att göra för utvecklingen på de svenska mobilnäten?

Nu vill jag ha mycket läsning, så kör hårt!

Jag gissar på att Apples krav på operatörerna är att Visual Voicemail ska funka, sen är nog flatrate är rätt bra idé.

Dessutom tror jag inte att Visual Vociemail är speciellt komplicerat att installera för operatörerna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-17 13:06

jag har flatrate idag... 99:- i månaden på data via GSM/GPRS/3G...

Ursprungligen av Trineo:

jag har flatrate idag... 99:- i månaden på data via GSM/GPRS/3G...

Vilken operatör? Billigaste jag hittat är 169 kr för 1GB med TELE2

Ursprungligen av mmmikael:

Vilken operatör? Billigaste jag hittat är 169 kr för 1GB med TELE2

Vill också veta!

Fast det var ju ändå ganska dyrt, i staterna har de väl det inbakat i abbonemanger eller?
Eller är jag ute och cyklar?
Om inte så en smärre summa, 100 spänn i månaden är ju inte direkt billigt...

Det är säkert inte speciellt klurigt, med 3 kan man ju idag få SMS om vilka som ringt när man har missat samtal, det blir nu nästintill samma grej tänker jag?
Bara det att det ska ha möjlighet att dela upp de olika samtalen smidigare för att kunna välja vilket man ska lyssna på...

Ursprungligen av RockyMontana:

Fast det var ju ändå ganska dyrt, i staterna har de väl det inbakat i abbonemanger eller?
Eller är jag ute och cyklar?
Om inte så en smärre summa, 100 spänn i månaden är ju inte direkt billigt...

Om du ska jämföra med staterna så kostar ett iPhone-abonnamang med fast datakostnad minst 59,99 dollar i månaden, dvs över 400 kr. Där kan du snacka om dyrt.

Ursprungligen av Adrian B:

Om du ska jämföra med staterna så kostar ett iPhone-abonnamang med fast datakostnad minst 59,99 dollar i månaden, dvs över 400 kr. Där kan du snacka om dyrt.

Oh maan!
Ja, då skulle man kunna säga att det inte var så farligt dyrt i Sverige.
Fast jag tycker fortfarande att 100:- extra i månaden är en jobbig summa att betala, speciellt då jag själv redan har höga telefonräkningar.
49:- låter mer rimligt, har inte 3 något i den prisklassen om jag inte minns helt galet?

Ursprungligen av wunderbaren:

Ska bli intressant att se om varenda land som kommer få en iPhone kommer ha en exlusiv operatör.

Nä, det tror jag inte att det kommer bli.
Har för mig att jag läst här någonstans att man inte kan göra sådär i Sverige?

I övrigt så tror jag att morgondagens händelse i London kommer att ge en bra fingervisning om hur europeiska operatörer kan tänkas göra.

Tror du verkligen det?
Länderna är så olika och jag är lite skeptisk till att man skulle kunna dra paralleller till Svenska marknaden genom att se vad som händer på en Brittiska/Franska...

Oh maan!
Ja, då skulle man kunna säga att det inte var så farligt dyrt i Sverige.
Fast jag tycker fortfarande att 100:- extra i månaden är en jobbig summa att betala, speciellt då jag själv redan har höga telefonräkningar.
49:- låter mer rimligt, har inte 3 något i den prisklassen om jag inte minns helt galet?

Amerikanerna är vana vid en högre prisbild (precis som bredband är mycket dyrare i USA), så jag tror inte det kommer att kosta lika mycket här, men kosta kommer det nog.

Tror du verkligen det?
Länderna är så olika och jag är lite skeptisk till att man skulle kunna dra paralleller till Svenska marknaden genom att se vad som händer på en Brittiska/Franska...

Jo visst är dom olika, men om det t.ex. blir en exklusiv operatör (vilket ryktena säger) eller flera och prisbilden är nog mer europeisk (hoppas jag).

• Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-17 13:33

Tror ni att iPhonen kommer att vara så pass populär att t ex Visual Voicemail kan komma att användas i Sverige, att operatörerna faller pladask och utvecklar ett sådant system?!

Visual Voicemail borde inte vara ett problem att fixa i nätet. Telia har ju haft Unified Messaging sen DOF tiden om någon kommer ihåg (hade det 1998). Där kunde man som idag få sina voicemails i mailen. Inget unikt m.a.o.

http://www.telia.se/foretag/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/foretag/produkter_tjanster/mobilt/tjanster/meddelandetjanster/unifiedmessaging.500013946.product

I övrigt så tror jag att morgondagens händelse i London kommer att ge en bra fingervisning om hur europeiska operatörer kan tänkas göra.

Ska bli intressant att se om varenda land som kommer få en iPhone kommer ha en exlusiv operatör.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-17 16:14

Nej, det är inte 99:- extra... det är 99:- i månaden som månadskostnad och då har jag fri data.

Det är Tele2´s "Mobila internet"
http://www.editorial.tele2.se/?page=tele2se_privat_mobiltelefoni_mobiltbredband&t2page=privat_mobiltelefoni_mobiltbredband
Saken är den att det är ett vanligt abbonemang egentligen som de bara lanserat som mobilt internet. Inga problem att ringa eller nånting... och faktiskt till en riktigt sjysst tariff utomlands också. Sen att man får tvillingkort om man vill gör inte saken sämre.

Ursprungligen av Trineo:

Nej, det är inte 99:- extra... det är 99:- i månaden som månadskostnad och då har jag fri data.

http://www.editorial.tele2.se/?page=tele2se_privat_mobiltelefoni_mobiltbredband&t2page=privat_mobiltelefoni_mobiltbredband
Saken är den att det är ett vanligt abbonemang egentligen som de bara lanserat som mobilt internet. Inga problem att ringa eller nånting... och faktiskt till en riktigt sjysst tariff utomlands också. Sen att man får tvillingkort om man vill gör inte saken sämre.

Måste man inte köpa till modem för 100 kr / mån då? Vad har du för minuttaxa?

Ursprungligen av Trineo:

Fast det där är väl såvitt jag förstår något man kopplar in i dator och kör? Eller går det att använda tillsammans med ett vanligt abonnemang så att man kommer åt det även från telefonen?

Ursprungligen av Marcus K:

Fast det där är väl såvitt jag förstår något man kopplar in i dator och kör? Eller går det att använda tillsammans med ett vanligt abonnemang så att man kommer åt det även från telefonen?

Ja. Det ingår till och med ett extra SIM-kort till telefonen om man känner för det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-17 16:17

Innan nån annan säger det så år 2 blir det 199:- månaden... så slår man ut det blir det 150:- i månaden på 2 år då då. Men det är det värt för mig, då har jag internet med mig i skärgården, hos svärfar, på landet osv osv osv. Har haft mycket glädje av det under sommaren.

Aha smart!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-17 16:25

RockyMontana: Att 99:- i månaden skulle vara dyrt... well, då undrar jag var du har dina referensramar. Alla mina kollegor i mitt team (tyskland, italien, holland, frankrike, UK) är hyffsat avis på mitt abbonemang och svarar bara med "yea yea, you swedes are so advanced when it comes to this, but for the rest of us..."

Mina 500:- i mobilräkningar?

om abbonemanget kommer kosta runt 350 är jag nöjd!

Vad tror ni?
Tror ni att iPhonen kommer att vara så pass populär att t ex Visual Voicemail kan komma att användas i Sverige, att operatörerna faller pladask och utvecklar ett sådant system?

Inte nödvändigtvis, men såvitt jag förstått är det inget jätteavancerat system. Men jag kan tänka mig att operatörerna inte är så pass pigga på att komma med en implementation. Vad blir i så fall nästa funktion? Ska operatörerna implementera en funktion så fort en telefon kommer med den? Ska SonyEricsson, Nokia, Samsung och andra större tillverkare få samma behandling av operatörerna? Jag tror inte att de är särskilt sugna på det, såvida tillverkaren inte betalar ordentligt för det.

Tror ni att internetandet via 3G/EDGE kommer att bli flatrate?

Nej, inte på grund av just iPhone. Jag har väldigt svårt att se att operatörerna skulle göra stora förändringar just på grund av en telefon.

Alltså, vad tror ni att iPhonen kommer att göra för utvecklingen på de svenska mobilnäten?

Inget alls. Har operatörerna gjort några egentliga förändringar tidigare just på grund av att en specifik telefon släppts? På samma sätt tror jag inte heller att det skulle komma några iPhone-abonnemang, utan vill man ha den får man i så fall betala för ett vanligt standardabonnemang. Eller är det vanligt även att andra tillverkares telefoner får egna abonnemangstyper när de släpper nya lurar?

Ursprungligen av Marcus K:

Har operatörerna gjort några egentliga förändringar tidigare just på grund av att en specifik telefon släppts?

Det är inte bara vilken telefon som helst, jag tror du underskattar dess betydelse.

Ställ dig frågan: Har tillverkare av bilar, högtalare och annan kringutrustning gjort några egentliga förändringar på grund av en specifik mp3-spelare?

Det är inte bara vilken telefon som helst, jag tror du underskattar dess betydelse.

Ställ dig frågan: Har tillverkare av bilar, högtalare och annan kringutrustning gjort några egentliga förändringar på grund av en specifik mp3-spelare?

Men operatöerna kommer inte göra några stora förändringar så länge iPhone inte säljer otroligt bra. Personligen har jag varit sugen på iPhone sen lanseringen men blir det Telenor som får ensamrätt på telefonen kommer jag att behålla min Nokia, alternativt importera en iPhone och sedan köra Telia med den.

Ursprungligen av bastuman:

Men operatöerna kommer inte göra några stora förändringar så länge iPhone inte säljer otroligt bra.

Jag skulle nog påstå att den säljer bra redan nu. 1 miljon sålda telefoner bara i USA på 74 dagar i den prisklassen slår det mesta. Lägg därtill den hype som finns kring iPhone.

Apple lyckades ju få AT&T att böja sig rätt bra, så jag ser det inte som helt omöjligt att det finns operatörer i Europa som är beredda att gå med på krav de vanligtvis inte skulle gå med på.

Jag skulle nog påstå att den säljer bra redan nu. 1 miljon sålda telefoner bara i USA på 74 dagar i den prisklassen slår det mesta. Lägg därtill den hype som finns kring iPhone.

Apple lyckades ju få AT&T att böja sig rätt bra, så jag ser det inte som helt omöjligt att det finns operatörer i Europa som är beredda att gå med på krav de vanligtvis inte skulle gå med på.

Visst, du har rätt. Det som glöms bort i ditt resonemang är att den svenska mobilmarknaden är betydligt mer prispressad än vad den amerikanska är. Det finns inte lika mycket utrymme för att dela med sig av vinsterna på datatrafik och samtalskostnader till Apple, vilket många bedömmare tror de gör i USA. Apple har ett helt annant förhandlingsläge i USA än i Europa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 11:06

Markus K: Vad tror du sitter i det modemet då, jo ett helt vanligt simkort. Och som sagt, du får med tvillingkort om du vill, vilket jag har.

Flatrate på data... det har Telia, Tele2, Telenor och 3 redan idag... så vad är problemet?

Förändring... ja, det som de skulle behöva göra är att aktivera Visual Voice Mail... som redan finns i systemet och i stort sett bara kräver en aktivering... mycket till uppoffring är inte riktigt vad jag skulle kalla det.
Sist de gjorde specialanpassning i nätet var väl när de började erbjuda musiknedladdning, innan det var det väl positionering, MMS, email osv osv osv osv...

Med andra ord, Markus K, du verkar inte ha jättekoll på marknaden om du ursäktar att jag säger det så rakt ut.... så läs på och säg sen istället för tvärtom.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-18 11:49

3 har ju idag 2 olika tillval
99kr månaden för 1gb
och obegränsat för 199kr och då har man tillgång till 7,2mbit/s

Ursprungligen av Trineo:

Markus K: Vad tror du sitter i det modemet då, jo ett helt vanligt simkort. Och som sagt, du får med tvillingkort om du vill, vilket jag har.

Flatrate på data... det har Telia, Tele2, Telenor och 3 redan idag... så vad är problemet?

Förändring... ja, det som de skulle behöva göra är att aktivera Visual Voice Mail... som redan finns i systemet och i stort sett bara kräver en aktivering... mycket till uppoffring är inte riktigt vad jag skulle kalla det.
Sist de gjorde specialanpassning i nätet var väl när de började erbjuda musiknedladdning, innan det var det väl positionering, MMS, email osv osv osv osv...

Med andra ord, Markus K, du verkar inte ha jättekoll på marknaden om du ursäktar att jag säger det så rakt ut.... så läs på och säg sen istället för tvärtom.

Om vi pratar om nuvarande iPhone så behövs det ju också EDGE, vilket inte heller är en uppoffring iofs.

Det är mycket möjligt att jag gör det. Men till mitt försvar vill jag hävda att det å andra sidan är lätt att sätta alltför stor tilltro till de underverk iPhone kommer innebära.

Ursprungligen av Trineo:

Jag vet inte heller vad problemet är. Om det bara är att köpa ett kort, sätta in i telefonen och sedan ringa som vanligt samtidigt som man har flatrate på datatrafik så borde väl alla vara glada. Om någon har en förklaring till varför vissa inte verkar vara det är jag idel öra.

Ursprungligen av Trineo:

Skillnaden är att om en enda tillverkare haft en telefon som erbjudit MMS så hade det inte varit något vidare initiativ från operatörerna att implementera det. Nu är Apple såvitt jag vet ensamma om Visual Voice Mail. Däremot är jag övertygad om att funktionen skulle komma direkt om flera andra tillverkare också började ha stöd för den.

Ursprungligen av Trineo:

Har jag sagt att jag har jättekoll?
Nej, jag är en enkel amatör när det gäller mobiltelefoni. Det är därför jag avslutat mina tidigare inlägg i tråden med frågetecken, för att fråga er som vet mer om vad som gäller.

Bevaka tråden