Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför tar inte iMovie 08 emot .MOV?!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-11 11:18

Okej, nu blir jag tokig. Programmet vägrar ta emot MOV-filer. WTF?!
Oavsett om det gjorts i IMovie HD eller är en ren MOV/Quicktime-fil så vägrar IMovie 08 ta emot filen. När jag skall importera in den så är alla MOV-filer i ljusgrått, alltså omöjliga att markera....
Jag har letat och letat i troubleshooting men det finns inget som säger något om att iMovie inte skulle ta emot MOV och varför skulle det inte? Makes no sense...
I´m so confused....

Den enda fil jag lyckats få igång är ett filmklipp som jag spelat in med min digitalkamera för ett halvår sen. Det finns ingen logik i att den skulle vägra ta emot detta filformat.
Jag vill börja leka mer med programmet men just nu verkar det omöjligt.

När jag ändå är på G kan jag fråga om varför iMovie 08 inte registerar min USB-cam? Skype/Mercury gör det och även datorn anser att det existerar en USB-cam-enhet men inte IMovie 08. What do I need?

Tacksam för svar.

Vad gäller USB-kameran. Funkar den i iChat? Eller i Quicktime (du måste ha Quicktime Pro)? Syns den i de programmen ska den funka i iMovie.

Här är Apples supportsida om kameraproblem i iMovie '08. Längst ner står det om USB-kameror. Tror dock inget hjälper dig men det skadar inte att kolla.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306090

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-11 11:51

Jag snubblade över exakt samma guide igår när jag försökte lösa problemet själv. Jag testade precis iChat och där fungerar det utmärkt! Crisp & clear! Det är enbart iMovie 08 som spökar.
Jag testade även iMovie HD och där ville det inte fungera heller. En lustig detalj att i rutan "Connection help" så fick man en sån där hjälpsida som säger att den inte hittat något. Bra länkande indeed...

Märkligt... kameran verkar fungera med allt utom iMovie.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-11 11:59

Bara för att vara säker kollade jag precis iMovie HDs förmåga att ta emot samma MOV-fil. Det fungerande utmärkt! Det var mest en misstanke om en uppdatering hade ändrat I Movie HD med som jag inte var medveten om men nej... problemet kvarstår, I Movie 08 vill inte ta emot mina MOV-filer.

Jag provade precis importera en .mov fil in i iMovie '08. Inge problem alls.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-11 12:30

Jag har hört andra (eller var det du?) som sagt det tidigare. Men i så fall måste ju något vara fel... och i så fall... vad?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-11 13:01

Testar nu också och ser att den har problem med vissa .mov filer.

Kolla i Quicktime om din .mov fil har fler ljudspår eller tween spår i "Visa filmens egenskaper" Kringla+i

Jag testade att exportera en .mov fil i Quicktime som vägrades importera i iMovie och då funkade det att importera.

Räkna med att Apple kommer att fixa till detta problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-11 13:10

Newbie-fråga: Hur ser jag att den har fler ljudspår? Om jag hajat rätt så vill du jag skall aktivera en Quicktime-film och sen trycka Command+I. Men sen då? Det står att det är stereo men det är väl knappast det...
Var ser jag om den han fler ljud-/tween-spår?

Tryck command+j i Quicktime. Det är Visa filmens egenskaper.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-11 13:16

Command + J? Tja..det verkade inte fungera för det krävde visst Quicktime Pro.
Men som det låter nu är det något som en buggfix-uppdatering får ordna inom kort.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-11 13:23

Just ja sorry Kringla+J är det, men om du tar Kringla+I som i ivar så under Format så skall du se om det är fler ljudspår då står det t.ex.:
Format: MPEG-4 Video, 853x480, Miljontals
MPEG Layer 3, Stereo, 44,100kHz
MPEG Layer 3, Stereo, 44,100kHz

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-11 13:29

Det står:

Format: ACC, Stereo, 48 000 khzm, sorenson video 3 decrompressor, 480 x 270 milj +

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-11 13:30
Ursprungligen av Dogma:

Det står:

Format: ACC, Stereo, 48 000 khzm, sorenson video 3 decrompressor, 480 x 270 milj +

iMovie kanske inte klarar Sorenson komprimerade quicktime filmer, vilket är skumt

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-11 13:29

Om du inte vill köpa Quicktime Pro så kan du testa att konvertera de i VisualHub:
http://www.macupdate.com/info.php/id/21888

(tror den har en begränsning på 2minuter per clip om du inte köper den)

Jag har inga problem med att importera .MOV filer i iMovie08 däremot funkar det inte med MPG för min del. Alla mina MPG filer är gråmarkerade och går inte att markera. De är i MPG1-format. Väldigt skumt.

1
Bevaka tråden