- R.Prowazeki
- Medlem ●
Hur skruvar man fram schyssta techno chords i stil med Basic Channel, Chain Reaction och dylik aggro-dub-tech på bästa vis?
Mollackord med lågpassfilter. Det är grunden. EQ:a fram de frekvenser du vill ha efter det. Skicka in i delay, EQ:a delaysvar. Reverb om man vill.
Jag gillar bandpassfilter och ibland bandreject (notchfilter) som alternativ till lågpass. Brus livar alltid upp.
Mmmm...Chain Reaction...
Ja, kan bara nicka åt alla inlägg.
Finns ju som sagt både "göra själv"-varianten och sampla/processera varianten.
Med gemensam nämnare är ju som sagt att vikten ligger i effekter.
Bandekon(eko i allmänhet) och EQ, filter och kompressorer, vocoders och annat.
Återkopplingar och splittningar av signaler.
Finns säkert flera olika varianter.
Ahhrrr, vad chordsugen jag blev nu.
Förväntar mig musik med grymma chords från dig R.Prowazeki. Du gör fina grejjer redan ju!
Du menar mer chordsugen än det kroniska chordsuget?
Haha, kroniskt chordsug. Huvudet på spiken.
Brus livar alltid upp.
Helt klart! Intet att förglömma, smyg in lite här och var i signalkedjan.
Bandpass skriver jag under på. Eko genom ett bandpassfilter som styrs av en envelop med ganska lång release som i sin tur triggats av ackordet. Möjligtvis en långsam och svagt påverkande lfo till filtret också (+ några ekon, fulreverb, brus och kompressorer ). Själva ackordet i sig kan vara hur oprocessat som helst, allt låter bra med eko
Maestro, Ostinato ,por favor!
Hem och moll´a lite 3klang.
Och om man skall göra ett chord helt själv då? Vilken synth/plug/modul levererar det fetaste chordet? Det där klassiska aril brihka chordet, vilken synth är det?
Måste erkänna att själv sitter jag med 300Mb chordsamplingar. Bara vadar omkring i dom och njuter...
Gör inte ofta chord med softsynthar, några med Malstroem dock.
/ chord cronic. alltid.
Sagt till Aril: "Erkänn att du använder ESQ-1 för chordsen" och han bara svarade med ett leende...:D
Sedär ja, då får man ta å tjacka en ESQ-M då!
Jag tycker det är väldigt snyggt om man har lång attack på chordet, så att man liksom sugs in i det. Gärna lite i baktakt, så att det liksom får accent på (nu vet jag inte hur jag ska skriva så jag skriver) 01:02:48 även fast det börjar på 01:02:00.
Har man då en sampling får man mappa tempot efter samplingen. Brukar bli mer spännande så, man hamnar på 78.1 ist för 110 som man själv skulle vilja.
Tackar för alla tips, tror jag kanske börjar få ihop det här nu. Alla ljud är ju chords om man spelar ackord.:) Vad jag tror jag behöver är ett uberavancerat delay med massa inbyggda moduleringsmöjligheter. Jag vill ha extrem enformighet utan att det någonsin blir tråkigt.
Jag samplar bara sånt jag vet att jag skulle kunna göra själv om jag hade prylarna.:)
jag fattar inte riktigt vad som menas med såna här chords, kan nån länka en mp3?
Helt rätt Odlarn. Jag har ju ett liggande även.
http://monoton.se/niklas/Node/Chord%201.wav
Peter Ripa, gå in här och lyssna på ljudexempel. Under respektive skiva finns ljudklipp;
http://hardwax.com/label/chain-reaction/
http://hardwax.com/label/basic-channel/
processade trummaskin och pulse+sågtands akord genom vocoder resultatet drogs genom audio trig'ade envelope-filter för att klippa upp det och få rytmiska "parameterlåsta\repetetiva" och levande filteröppningar\tugganden...
effekterna sen har inget med själva akorden att göra...
samplingar e lättare att processa med
- ta ovan redan nämda och sampla av editera pitch\time stretch, reverse, overdub, filter\amp-envelope, EQ...
...addera effektloopar och feedback tillbaka på "egen regel"
aha tack nu vet jag
Ah, JGB din dillplockare:D
Nu kom begäret igen. Satt faktist häromdagen och kokte ihop ett nytt recept på fina chords!
Ska testa det i veckan/helgen. Tänkte uppdatera ljudbiblioteket nämligen.
Meka genom lite filter och delay och lite dist. Det kanske blev för skitigt och oanvändbart - men så låter det!
Fint zthee, kan du inte lägga ut några cleana med?