Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska mobilnätet och iPhone

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Marcus K:

Det är mycket möjligt att jag gör det. Men till mitt försvar vill jag hävda att det å andra sidan är lätt att sätta alltför stor tilltro till de underverk iPhone kommer innebära.

Näe, några underverk handlar det nog inte om. Men det är en telefon med ett stort intresse kring sig, ovanligt stort jämfört med det mesta i telefonväg. Jag tror det kan få operatörer att göra sådant som de inte gjort innan (som t.ex. O2 i England som gått med på Apples krav om vinstdelning och infört Apple-specifika finesser som Visual Voicemail).

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-18 13:15

Flatrate-taxan på datatrafik verkar redan ta ut den mesta kapaciteten i nätet idag enligt följande artikel: länk

Frågan är då hur marknaden, speciellt operatörerna kommer reagera på iPhone om samma köprusch kommer i Sverige?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 13:30

heinz_p: Tror faktiskt inte att iPhone skulle göra att nätanvändningen ökar... med tanke på hur Tele2 satsar på sitt player och 3 på data för allt osv osv...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-18 13:43
Ursprungligen av Trineo:

heinz_p: Tror faktiskt inte att iPhone skulle göra att nätanvändningen ökar... med tanke på hur Tele2 satsar på sitt player och 3 på data för allt osv osv...

Givetvis marknadsför operatörerna tjänster för datatrafik eftersom det är vad som säljer idag. Frågan är dock hur mycket nätets kapacitet klarar av? Telenor och 3 använder sig av samma nät utanför storstäder. Det är väldigt många kunder.

Antagligen kommer inte 1 miljon svenskar köpa iPhone, således bör inte användningen vara ett jättestort problem. Det jag vill belysa är att diskussionerna om fastpris på datatrafik längre upp i tråden kanske är lite orealistiska eftersom det redan finns kapacitetsbrister.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 13:32

Wunderbaren: Nja, det är sanning med modifikation, det handlar inte om mjukvara på centrala servrar som bara skall slås på (som med visual voicemail) utan det handlar om att uppgradera sändarna så att de klarar EDGE också och det är en mycket större deal än mycket annat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 13:50

Data över mobilnätet är fortfarande relativt nytt för gemene man och kapaciteten kommer att ökas på ju fler som använder det... var precis likadant med GSM när folk började flytta över från NMT, hur ofta var det att basstationen inte var full då under en period och hur ofta händer det nu? (Ja, jag hade GSM när det var riktigt nytt i sverige och mina polare sprang runt med NMT telefoner så ja, jag märkte av allt det där)

Ni snackar bara om att surfa. Men inget på själv mottagningen när man pratat i telefon? Det är väl egentligen det stora problemet? Eftersom det bara Telia (vad jag vet) som har edge, så måste man ju binda sig till dom istället. Det är inget vidare enligt mig. Men jag kanske har fel?

Ursprungligen av bobochbob:

Ni snackar bara om att surfa. Men inget på själv mottagningen när man pratat i telefon? Det är väl egentligen det stora problemet? Eftersom det bara Telia (vad jag vet) som har edge, så måste man ju binda sig till dom istället. Det är inget vidare enligt mig. Men jag kanske har fel?

EDGE hjälper dig endast vid datatrafik. Annars är det GSM som gäller. Så förutom med surf så är du inte bunden till en viss operatör (om man hackar telefonen vill säga).

Du är egentligen inte bunden då heller förresten. Men det finns bara ett alternativ om du vill surfa med hastigheten som EDGE erbjuder, och det är Telia än så länge.

Ursprungligen av vilhelmsd:

EDGE hjälper dig endast vid datatrafik. Annars är det GSM som gäller. Så förutom med surf så är du inte bunden till en viss operatör (om man hackar telefonen vill säga).

Du är egentligen inte bunden då heller förresten. Men det finns bara ett alternativ om du vill surfa med hastigheten som EDGE erbjuder, och det är Telia än så länge.

okej

The Guardian om operatörfighten

Det där visar väl lite i vilken handske bollen ligger?
Jag tror lätt att Apple kan och kommer att kräva av företagen att tillmötagå iPhonens specar för att få en deal. I slutändan så tror jag ändock att de tjänar på det.
Telefonen är ju fruktansvärt populär alla redan. den var det ju t om redan innan den släppts...

Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle nog påstå att den säljer bra redan nu. 1 miljon sålda telefoner bara i USA på 74 dagar

Nog för att iPhone är populär, men betänk att Nokia säljer runt en miljon mobiltelefoner om dagen. Har de några specialdealar med operatörerna?

Ursprungligen av Kristofer:

Nog för att iPhone är populär, men betänk att Nokia säljer runt en miljon mobiltelefoner om dagen. Har de några specialdealar med operatörerna?

Jag tycker inte den jämförelsen håller. Nokia har, som redan påpekats, ett enormt utbud, finns på varenda marknad i hela världen och merparten av försäljningen är inte high-end-telefoner. Nokia har ingen wow-telefon i skjortärmen, det finns ingen annan elektronikprodukt i världen som haft sådan hype på senare tid som iPhone.

Bara det faktum att Apple redan offentliggjort tre operatörer i tre länder som går med på specialdealar är väl ett bevis nog?

Jag tycker inte den jämförelsen håller. Nokia har, som redan påpekats, ett enormt utbud, finns på varenda marknad i hela världen och merparten av försäljningen är inte high-end-telefoner. Nokia har ingen wow-telefon i skjortärmen, det finns ingen annan elektronikprodukt i världen som haft sådan hype på senare tid som iPhone.

Bara det faktum att Apple redan offentliggjort tre operatörer i tre länder som går med på specialdealar är väl ett bevis nog?

pft! Jag har ju redan sagt det där Adrian!

Ursprungligen av RockyMontana:

pft! Jag har ju redan sagt det där Adrian!

...därav mitt "som redan påpekats"

Bra sagt, detta är väl första gången någonsin som en operatör går med på en sån här deal med en tillverkare? Vad vi vet om?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-20 14:29
Ursprungligen av wunderbaren:

Bra sagt, detta är väl första gången någonsin som en operatör går med på en sån här deal med en tillverkare? Vad vi vet om?

Nja, SonyEricssons tidigare deal med Vodafone-koncernen var också ganska omfattande. Iofs kanske den var omvänd, det var Vodafones olika tjänster som till en början endast erbjöds i Live-brandade SE-tfner, med "specialknappar" för att nå tjänsten direkt osv. Haha, så efter lite eftertanke har du nog rätt:D

Det var också en konstig jämförelse du...
Tänk även på att Nokia har ca. lika många modeller som antal de säljer och har legat på marknaden fruktansvärt länge. Och på det så tänk när SMS kom, det lär väl varit ett märke som började med det, och sen följde de andra efter, eller? vad förtäljer historien?

Ursprungligen av RockyMontana:

Det var också en konstig jämförelse du...
Tänk även på att Nokia har ca. lika många modeller som antal de säljer och har legat på marknaden fruktansvärt länge. Och på det så tänk när SMS kom, det lär väl varit ett märke som började med det, och sen följde de andra efter, eller? vad förtäljer historien?

Förstår inte vad som är konstigt?

Varför skulle operatörerna vara snällare mot Apple med specialanpasningar för att de inte funnits på marknaden länge? Det som de bryr sig mest om är garanterat antal sålda enheter, och under den perioden iPhonen sålde en miljon exemplar sålde nokia över 70 miljoner telefoner.

SMS är en del av GSM-standarden och har inget med något särskilt mobilmärke att göra.

Fast var det inte som så att först när SMS kom så var det inte alls populärt och de delade ut abbonemang med gratis SMS för att folk skulle använda det? Lite väl OT kanske.
Och med det trycket det är på apples enda telephone-device (vad det nu heter på svenska) så tror jag att det är möjligt att det kan bli en kamp om vilket bolag som ska få rättigheterna, och är det kamp om det så lär de kunna få som de vill. Kolla länken jag bifogade i förra inlägget t ex.
i England har det ju varit en kamp om vem som skulle sälja iPhonen...
Dvs att Apple har övertaget, och jag tror att det även kan bli så i Sverige.

Bevaka tråden