Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåliga utskrifter i photoshop

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er jag har ett problem, när jag gör fotoutskrifter i element 4 blir dom gråbleka och allmänt dåliga, men om jag flyttar över bilden till iphoto får jag en kanonbild, har provat allt jag kan komma på, men det blir lika varje gång är det någon som har något tips
mvh curt

Ursprungligen av curtan123:

... har provat allt jag kan komma på, men det blir lika varje gång är det någon som har något tips

Skriv gärna vad du har provat, så slipper du få tips om de sakerna en gång till.

jag har provat olika profiler vid utsrift men vad jag tror så skall adobe rgb funka, men det blir lika vilken profil jag använder , det blir också lite svaga steck på bilden, man som sagt klockrent i iiphoto

Well, medan iPhoto är ett program för lekmän som mer eller mindre tar hand om alla inställningar åt dig är Photoshop ett program för folk som jobbar med foto. För att bilden skall funka så bra som möjligt bör du ta reda på vad du skall skriva ut i för LPI (lines per inch), dubbla det värdet i PPI (pixels per inch) på bilden. Alltså: Om din skrivare klarar av 150 Lpi bör du med storleksverktyget i Photoshop ändra din bilds pixeltäthet från vad som antagligen är 72ppi nu till 300 ppi. När det kommer till ICC-profilerna är det viktigt att du har rätt profil till skrivaren och rätt profil till skärmen. Adobe RGB är främst anpassat för skärmar eftersom skrivare skriver i CMYK. Rätt skrivarprofiler finns mest troligen på tillverkarens hemsida.

Men det är väl enklast om du pysslar om bilderna som du vill ha dem i Photoshop, importerar till iPhoto och skriver ut därifrån, no? Manuella utskrifter är en kampsport.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-09-20 18:02

Det var inte mycket rätt där.
Blanda inte ihop en arbetsfärgrymd med din skärm.Exv Adobe rgb

Flöde ser ut så här. Skärm , kalibrerad/ profilerad med en extern utrustning vilket ger förutsättningar att du ser en bild så bra som du kan på just din skärm. Hur bra beror på vilken skärm du har.

Arbetsfärgrymd, här väljer du lämpligen Adobe RGB eller s-RGB. Skilnaden är att Adobe RGB är en något större färgrymd och klarar intensiva färger, grönt, cyan bättre än den mindre s-rgb.

Skrivare, här väljer du den profil som passar ditt papper bäst, olika tillverkare skickar med olika profiler, en del har bra profiler, andra kassa. Här kan du få en profil "tillverkad för din skrivare, bläck och papper.
Har du Photoshop så kryssar du i att Photoshop skall sköta färghanteringen , dvs konverteringen mellan vald arbetsfärgrymd till den skrivarprofil du har valt
Mikael.

Om du tar utskrifter och fotograferande seriöst kan jag inte nog rekomendera en investering i en riktig skärmkalibrator, tex Gretag EyeOne Display II, kostar ca 3100:- men det är en pryl som du kan använda under ca 6-8 år och med fördel dela med kompisen oavsett vilken sorts monitor du/ni har. Det gör en oändlig skillnad. Efter kalibrering använder du din skapade profil i Photoshop och i skrivarmjukvaran under colorsync profiler. Sedan får du äkta WYSWIG (what you see is what you get) Lycka till.O:-)

• Medlem
  • Lund
  • 2007-09-21 00:39
Ursprungligen av macuddevalla:

Om du tar utskrifter och fotograferande seriöst kan jag inte nog rekomendera en investering i en riktig skärmkalibrator, tex Gretag EyeOne Display II, kostar ca 3100:- men det är en pryl som du kan använda under ca 6-8 år och med fördel dela med kompisen oavsett vilken sorts monitor du/ni har. Det gör en oändlig skillnad. Efter kalibrering använder du din skapade profil i Photoshop och i skrivarmjukvaran under colorsync profiler. Sedan får du äkta WYSWIG (what you see is what you get) Lycka till.O:-)

Nej

Håll isär skrivare och skärmprofil.
Skärmprofilen som du skapar används för att bilden skall ses så bra som möjligt på din skärm.

Arbetsfärgrymd = Välj Adobe rgb eller S-rgb i Photoshop.
Välj din skrivarprofil utifrån de profiler du har fått med din skrivare, beroende på vilket papper du använder,eller be exv www.profiler.nu skapa en skrivarprofil till dig, följ anvisningarna på sidan.

Har du Photoshop, kryssa i att färghanteringen sköts av Photoshop och inte av skrivarens drivrutiner

Tack alla! för era ilägg, bara och sätta igång o prova.
mvh Curt

1
Bevaka tråden