Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken operatör vill du att iPhone får i Sverige?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har inte hittat nån "ren" tråd om vilken operatör som man vill ha i Sverige.

Vore kul med en seriös diskussion, och med det menar jag att man inte bara skriker ut "Telenor måste det bli!!!!!!" utan berättar varför man vill ha den operatören, för och nackdelar m.m.

Mitt val blir faktist Telia. Varför? Dom har den absolut bästa täckningen i Sverige vad jag personligen tycker, dom har EDGE vilket möjliggör en tidig lansering av nuvarande iPhone. Dom har också ekonomin att lansera iPhone med buller och bång.

Och den bästa fördelen måste vara att dom också har ett stort Wi-Fi nät i Sverige, som också växer hela tiden.

Detta gör att dom kan erbjuda ett "super-abbonemang" med GSM, EDGE och Wi-Fi i ett och samma paket, vilket skulle vara riktigt grymt, om man bor i en storstad så har man tillgång till Wi-Fi ganska ofta om man kollar på deras täckningskarta.

Nackdelen är väl att dom är ganska dyra. Men Telia känns just nu som det enda vettiga alternativet för Telia om dom skulle lansera iPhonen i Sverige i år, Telenor har ju inte ens Edge.

Berätta vilken operatör du vill ha, för och nackdelar så blir det en roligare diskussion

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 11:22

Jag röstade på Telia och just för tekniken och där har du själv skrivit alla argumenten. (Förutom ekonomin att de har råd att slå på stora trumman)

Men personligt så vill jag att Tele2 får den då jag själv alltid haft Tele2 och de har överlägsen täckning i storstan där jag befinner mig 99% av tiden. Men att Tele2 skulle dra ner brallorna och låta sig våldföras av SJ på det vis han kör med alla andra operatörer finns inte på världskartan. Tror faktiskt att SJ kommer få stora problem att få någon operatör att gå med på de villkor han ställer...

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-09-19 11:42

Jag tror att det blir Telenor, men vill att det blir Tele2 eftersom jag har bindningstid där..

Jag önskar också Tele2, men jag tror att det blir Telenor ...

Som man kan läsa så har många operatörer inte hoppat på iPhone tåget eftersom den inte är tillräckligt ekonomiskt givande ...

Jag tror att det blir Telenor eftersom Telenor nog är det företag som är mest villiga att gå med på Apples krav ....

Telia kanske känns som det mest vettiga alternativet för att Telia har Edge MEN detta betyder inte att andra operatörer inte är villiga att anpassa sitt nät ...

än en gång tror jag Telenor är det företag som är mest villiga att gå med på Apples krav...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-19 11:59

Jag önskar också Tele2 men det blir nästan säkert Telenor. Telia gillar inte att dela mied sig av sina sinande intäkter - Djuice och Halebop har ju nästan ingen customer base alls.

telenor har Edge i andra länder så jag ser inte varför inte Telenor skulle intruducera Edge i sammarbete med Sverige lanseringen av iPhone - > http://www.telenor.com.pk/services/edge.php

Både djuice och Halebop är ju virtuella operatörer och därmed är de knappast aktuella. Size matters i detta fall och jag tror att det Telenor ( fd Vodafone SE, fd Europolitan ) som får dealen. De gnidiga TelieSonera har inte råd, men de uppkäftiga norrmännen skulle bara älska att få "trycka till" svenskarna på hemmaplan.

Telia är ett självklart val i Norrland täckningsmässigt. Sen har jag även förstått att dom har bäst EDGE-nät dessutom.

Däremot är Telia dyrast och trögast också, så det är inte bara ros.

Men det jag undrar mest är snarare: Hur mycket kostar abonnemanget? Blir det 400-500 kr/månad är det långt mer än vad jag tycker det är värt, "flat rate" eller inte. Då blir det till att hoppas på upplåsning istället och mer normalt abonnemang.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-19 13:43
Ursprungligen av Adrian B:

Telia är ett självklart val i Norrland täckningsmässigt. Sen har jag även förstått att dom har bäst EDGE-nät dessutom.

Däremot är Telia dyrast och trögast också, så det är inte bara ros.

Men det jag undrar mest är snarare: Hur mycket kostar abonnemanget? Blir det 400-500 kr/månad är det långt mer än vad jag tycker det är värt, "flat rate" eller inte. Då blir det till att hoppas på upplåsning istället och mer normalt abonnemang.

Blir det 400-500 kronor i månaden kommer dom att mista alla i åldersgruppen <25 år tror jag. Kanske kommer iPhone med 3G och 16gb minne snart, och då får man klara sig med iPhone Nano - utan 3G, mindre minne, skönare formfaktor.

Ursprungligen av boris91:

Blir det 400-500 kronor i månaden kommer dom att mista alla i åldersgruppen <25 år tror jag. Kanske kommer iPhone med 3G och 16gb minne snart, och då får man klara sig med iPhone Nano - utan 3G, mindre minne, skönare formfaktor.

Men snälla, detta 3G tjat! Steve Jobs sa ju i London igår att 3G kommer senare nästa år. Alltså om ett år minst.

Blir det 400-500 kronor i månaden kommer dom att mista alla i åldersgruppen <25 år tror jag

Tja, eller för oss >30 år som skickar 10 SMS i månaden och snittar en månadskostnad på 50-100 kr

Tja, eller för oss >30 år som skickar 10 SMS i månaden och snittar en månadskostnad på 50-100 kr

Vi som vill köra en hackad iPhone, även om den finns tillgänglig i Sverige, kommer alltid att finnas. Hoppas bara de som tar fram alla konstiga lösningar lyckas ligga steget för Apple.

/c

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-19 19:14

Eller hur. Nu är jag inte precis i samma åldersgrupp som du, men jag ringer för max trettio spänn i månaden, skickar kanske tre stycken SMS.. månadskostanaden blir ju väldigt låg, förutom när jag ska betala för Supporter-konto.

En månadskostnad på 500 spänn skulle kännas som rent slöseri. Det är ju faktiskt så att folk mest ringer mig, jag slipper allt som oftast göra det.

Och på WiFi klarar man sig långt, åtminstonde i Stockholm.

Eller hur. Nu är jag inte precis i samma åldersgrupp som du, men jag ringer för max trettio spänn i månaden, skickar kanske tre stycken SMS.. månadskostanaden blir ju väldigt låg, förutom när jag ska betala för Supporter-konto.

Men herregud, vad har ni mobiler till? Köp en iPod toch och sen liten skitmobil.

T-Mobile och O2, är det de största operatörerna på sina respektive hemmamarknader? Telia ligger väl bra till här, om det stelbenta gamla statliga verket klarar av Apples samba moves.

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Men herregud, vad har ni mobiler till?

Precis som boris91 har jag sjukt låg samtalskostnad/månad, jag betalar mer för mina parkerings-SMS än för ringda samtal

Men jag tror det beror på att jag skaffade mobil tidigt och det kostade en förmögenhet att ringa, speciellt på dagtid. Så jag utvecklade ett beteende att ringa ytterst korta samtal och helst aldrig på dagtid. Det sitter i ryggmärgen.

Sen så sitter jag vid datorn hela dagarna ändå, så IM och mejl används konstant, skulle jag vara på rörlig fot skulle nog telefon och SMS vara mera använt.

Och för att inte bara vara OT så kopierar jag en text jag skrev i en annan tråd för jag tror den passar här också:

När jag tittar närmare på Telias priser för data via GPRS så får jag en känsla av att ett fast pris-abonnemang ("flat rate") från Telia lätt skulle kosta lika mycket som iPhone-abonnemanget i England. Deras fast pris-abonnemang för vanliga samtal ligger ju på 599 kr i månaden och då ingår *inte* data.

Med tanke på egde, wifi hotspots osv skulle jag nog tro att det blir Telia som tar hem det, men jag har lite inside information om hur Telia är att jobba med och det är en mycket trög organisation. Dessutom har jag ytterligare förstahands-inside info om Telias voicemail och där är det inte på gång något "visual voicemail" under överskådlig framtid vilket talar mot Telia som apples val om dom har just VV som krav för samarbete. Så min röst ligger på Telenor. Har varit dom trogna sen Europolitantiden och aldrig haft problem så skulle inte alls vara missnöjd om dom får iphone.

Ursprungligen av ulfalf:

Dessutom har jag ytterligare förstahands-inside info om Telias voicemail och där är det inte på gång något "visual voicemail" under överskådlig framtid vilket talar mot Telia som apples val om dom har just VV som krav för samarbete.

Om Apple och Telia skulle börja inleda samtal, sedemera förhandlingar och till och med komma fram till ett avtal, skulle antagligen prioriteringen kring Telias voicemail ändras fort. Det finns ingen anledning för dem att bygga funktion som bara stöds av en telefon i världen när de inte vet om de kan erbjuda den till sina kunder.

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Om Apple och Telia skulle börja inleda samtal, sedemera förhandlingar och till och med komma fram till ett avtal, skulle antagligen prioriteringen kring Telias voicemail ändras fort. Det finns ingen anledning för dem att bygga funktion som bara stöds av en telefon i världen när de inte vet om de kan erbjuda den till sina kunder.

/c

Det ligger något i vad du säger. Å andra sidan är Telia mitt uppe i en stor uppgradering av sitt befintliga voicemailsystem och den är beräknad att vara klar runt årsskiftet. Innan dess tror jag inte Telia vill att vi som jobbar med uppgraderingen helt plötsligt ska börja implementera nya interface osv. Dock är det väl inte omöljligt att det försigår någon "gömd" utveckling någonstans... Så den som lever får se helt enkelt.

Jag tror att abbonemangen kommer att ligga på 300-700 i Sverige, eftersom Apple verkar vilja dela på abbonemanget med operatören, det kanske därför abbonemangen är så dyra?

Telia är det enda bolag i Sverige som har edge. Tror inte att Telenor satsar pengar på edge utan dom koncentrerar sig på 3g. 3 har ju bara 3g. Tele2 har inte edge heller. Återstår gör Telia men är telia så villig att släppa en massa pengar till Apple.

Telia och dess konkurrenter gör ju bort sig en del genom att gå med på Apples villkor. Det dom gör är att skifta makten till mobiltillverkarna och hur kan det sluta? SE och Nokia börjar komma med liknade villkor då har operatörerna skjutit sig själv i foten.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-19 12:47

Jag hoppas på Telia p.g.a. att jag bor där det bara finns telia-täckning, men jag befarar att Telenor får det eftersom dom verkar vara på tårna.

Tyskland fick T-Mobile, och i abbonemanget ingår fri access till alla deras WiFi Hot-Spots (blink blink Telia )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 13:38

Nordisk Mobiltelefoni

Då jag personligen inte tror att iPhone kommer att landa snart i Sverige, Vill inte apple ha möjlighet att skapa priskrig mellan operatörerna innan man väljer att lansera den, idag kan dem bara välja Telia efter som (vad det verkar) bara vara Telia som levererar EDGE.

En intressant artikel om varför Iphone blev utan 3G går att hitta här:
http://www.anandtech.com/gadgets/showdoc.aspx?i=3036

Baserat på deras uttalanden så är det inte möjligt med en 3G version än på ett tag.
När den dagen kommer så har operatörerna behövt pressa priserna på 3G ännu mer och ett företag som idag är relativt okänt (Se rubrik) kan med sitt överlägsna teckningsområde och även (bara rykten ännu) extrema hastigheter. En kollega berättade om ett säljmöte där dem talade om hastigheter mellan 50&100mbps vid 2009. Tror inte speciellt mycket på det dock men men...

kontenta: Sverige får vänta på Iphone tills en version med 3G släpps, innan dess har inte apple möjligheten att låta operatörerna kriga om priset.

Vi får nöja oss med en upplåst iphone eller en ipod touch och separat mobil tills det att det finns en 3G version helt enkelt...

Bara mina funderingar..

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-19 13:50

Jag vet. Om du läser så förstår du att 3G är det jag _inte_ vill ha. Vad ska det vara bra för?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 14:00

Snälla, håll 3G borta från denna tråd... finns tillräckligt med trådan om iPhone och 3G.

Vad det gäller operatörerna så verkar somliga tro att EDGE är en funktion man lätt sätter i det egna nätet medans Visual Voice Mail är hypersvårt... själv säger jag tvärtom, EDGE så måste varje basstation uppgraderas medans Visual Voice Mail så är det enbart central i det egna systemet.

Att Telia skulle vara svåra att köpslå med tror jag vi alla kan skriva under på, så rent affärsmässigt så är Telenor det rätta valet, men frågan då är om Apple är redo att skippa EDGE i sverige för de lär komma ut med en 3G lur innan Telenor har EDGE i sitt nät...

Ursprungligen av Trineo:

Snälla, håll 3G borta från denna tråd... finns tillräckligt med trådan om iPhone och 3G.

Vad det gäller operatörerna så verkar somliga tro att EDGE är en funktion man lätt sätter i det egna nätet medans Visual Voice Mail är hypersvårt... själv säger jag tvärtom, EDGE så måste varje basstation uppgraderas medans Visual Voice Mail så är det enbart central i det egna systemet.

Att Telia skulle vara svåra att köpslå med tror jag vi alla kan skriva under på, så rent affärsmässigt så är Telenor det rätta valet, men frågan då är om Apple är redo att skippa EDGE i sverige för de lär komma ut med en 3G lur innan Telenor har EDGE i sitt nät...

Nu tar jag åt mig lite av äran att ha sagt att addering av Visual Voicemail till en befintlig tjänst är hypersvårt Den enda replik jag har är väl att jag just nu jobbar med Telias Voicemail och har insyn i hur hela processen från designförlag till implementation och test av just Telias VM-system fungerar. Därför tror jag att jag kan komma undan med att säga att mina antaganden är gjorda på goda grunder. Sedan hur tung process det är att uppgradera basstaioner till edge låter jag någon annan spekulera i, jag vågar bara göra antaganden inom voicemail

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 15:25

ulfalf: Ok, då är det inte så enkelt som Telenor har gått ut och sagt, för deras räkning i alla fall handlar det om att trycka på knappen så funkar det, enligt de själva.

Men sen vet jag också att Telia har väldigt mycket egna komplexa lösningar istället för att använda färdiga lösningar som andra använder.

Ursprungligen av Trineo:

ulfalf: Ok, då är det inte så enkelt som Telenor har gått ut och sagt, för deras räkning i alla fall handlar det om att trycka på knappen så funkar det, enligt de själva.

Men sen vet jag också att Telia har väldigt mycket egna komplexa lösningar istället för att använda färdiga lösningar som andra använder.

Jag vill inte att det ska bli allt för OT i tråden, men jag blir lite nyfiken på vad för källor du har för båda ovanstående påståenden?

Angående det andra påståendet så har väl alla mobil/teleoperatörer mer eller mindre komplexa lösningar för sina produkter, men när det gäller t ex voicemailsystem så är det regel att operatörerna köper färdiga frameworks som sedan anpassas av leverantören efter kundens önskemål. Så röstbrevlådesystemet skulle jag inte kalla mer komplext än andra operatörers. Sedan är det mycket möjligt att Telia har ovanligt komplexa egna lösningar i några av deras övriga produkter men det kan jag inte uttala mig om...

telenor, telenor

telenor, telenor, telenor

Telenor eller Telia känns som ett givet kort, när man kollar på valet på andra operatörer i andra länder.

Bevaka tråden