Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja synthesizer :S

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hårdvarusynt är inte lika med VA.. visst, en va är egentligen ändå mjukvara, same same.. men kom inte och säg att hårdvarusynthar och mjukvarusynthar per definition är likvärdiga och att allt annat är struntprat. då har ni förmodligen aldrig rört ex. en 808 eller en ms20.
dessutom är en synth i många fall mer än en ljudgenerator, UI't bidrar på många sätt till välljud, om ni förstår hur jag menar.
*lägger ner diskussionen*

  • Medlem
  • 2007-09-18 22:12

Det enda Nord jag har lite koll på är Nord Modular G1, resten vet jag ungefär att de har vita och svarta tangenter och låter "pjupp" om man rattar in ett sådant ljud på dem.

förlåt, kunde inte låta bli. stört mig lite på mina laggiga virtuella på sistone bara, man ska ju kunna vrida allt till elva utan att de ger upp..

om jag var du skulle jag inte lägga alla pengar på en häst. k-station är exempelvis osunt billig och sjukt mycket bang-for-the-buck (förmodligen de nyare novationvarianterna med, bara testat den pyttelilla men den verkade ha för klen cpu för sitt eget bästa), om man kan nöja sig med två oktaver. vet inte hur leadarna är, om de har audio in, men vi kör mer grejer genom kstation än både ms20 och re301 tillsammans..

hade jag runt fem friska lakan att röra mig med skulle jag köpa en sån, en dx200 och nån billig digitalräv (sjukt sugen på k1 men har inte ens såna pengar, hehe) för mer propert /stort klaviatur och lite mer möjligheter, alternativt alpha juno som är en sjukt underskattad och billig pseudoanalogis. dx200 är vansinnigt bra om man skippar tramset, sequencern är jobbig och övriga ljud (de samplade kanalerna) inte mycket att hurra för.

köp inte en grej, köp flera! och sen ännu fler! inget gör dig någonsin gladare än skitmycket blinkande lampor.

Ursprungligen av erikerikerik:

inget gör dig någonsin gladare än skitmycket blinkande lampor.

Amen Broder!

Ursprungligen av erikerikerik:

bara testat den pyttelilla men den verkade ha för klen cpu för sitt eget bästa

Lite OT här kanskem men vilken Novation-burk menar du då? XIO? X-Station? Det är ju i princip en monotimbral KS. Du saknar helt enkelt multitimbraliteten?

Du har redan ett klaviatur va? Många VA-syntar kan bara spela ett eller ett par ljud på samma gång. Det är väl inga problem om man spelar in ljudet som audio, men det blir ändå lite fippligt. Hur har du tänkt dig det där med trummor? Kör du dem i någon mjukvara eller skall du ha hårdvara till detta också?

*Tipsa*
Jag fick tag i en Yamaha EX7 för lite sedan. Fyffan vilken maskin asså! Det är den enda maskine jag provar (i och för sig inte så många) som kan mäta sig med min Roland JP-8000 i breda space synt-stabs. Den låter rent ut sagt förbannat bra, har bra variation av ljud och kan både smör-och-bröd-ljud och monofonisk VA-syntes. Fina och blöta filtersvep är inga problem. Även trummorna låter okej i den. En EX7 ger myyyycket ljud och hårdvara för pengarna.
*/Tipsa*

Jag vill inte verka framfusig eller så, men varför inte köpa min Roland XP-30?
Den kan det mesta, inklusive härma analoga ljud. Den har bra kontrollers för att styra filter, effekter osv via MIDI och är ett bra MIDI-klaviatur. Jag har installerat en extra ljudexpansion i den (förutom de tre som finns från början), synth-expansionen.

Information kan fås här: http://www.zzounds.com/item--ROLXP30

http://www.sonicstate.com/synth/roland_xp-30.cfm

Jag håller på att gå åt andra hållet... övergår till mer virtuella synthar och använder knappt mina hårdvarusynthar längre. Mitt utgångspris är 4500 men det kanske går att diskutera. Jag har orginalkartong kvar så det kan gå att skicka den om det behövs. Den är i perfekt skick, har bara stått i en hemstudio, bara en ägare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 14:34

Om du har 5000:- så ut på vendolin.se och köp dig en Nord Lead. Sen har du den hemma i några veckor och rattar lite ljud. Funkar det inte för dig så slänger du ut den på vendolin igen och säljer den för 5000:-.

Efter det säger vi: Välkommen till köp och sälj-träsket!

Jag menar - det är ju inga köp som är absoluta och definitiva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 16:40
Ursprungligen av zthee:

Om du har 5000:- så ut på vendolin.se och köp dig en Nord Lead. Sen har du den hemma i några veckor och rattar lite ljud. Funkar det inte för dig så slänger du ut den på vendolin igen och säljer den för 5000:-.

Efter det säger vi: Välkommen till köp och sälj-träsket!

Jag menar - det är ju inga köp som är absoluta och definitiva.

Haha jo. Jag har dock fått upp ögonen för Nord Lead 2X, det blir perfekt då jag behöver ett midiinterface med både klaviatur och knobbar/rattar som även kan användas till mina mjukvarusynthar. Så jag harhöjt budgeten till 12.000:-.
Finns det något bättre än Nord Lead 2X i den prisklassen? Nord Lead 3 är ju lite dyrare men jag tyckte inte att den verkade så bra för mina ändamål (eller överhuvudtaget) då dess rotationsknappar inte passar som standard midi-interface.

Borde jag vänta på Nord Wave?

Öppet för diskussion

OT johan, ja, menade xio. nej, inte multitimbraliteten (f.ö är väl även k-station monotimbral?). ljudet försvann liksom när man skruvade för mycket, 'dropouts' eller vad det heter. bara testat som hastigast i en mindre nogräknad affär. den burken verkade förvisso rätt misshandlad, så jag vet inte om det var något annat fel. haft samma 'problem' med diverse andra maskiner, så jag tror inte att xiosynthen är sämre än någon annan.. jag vill ju bara få allt att låta som kevin shields.. onödigt att jag drog upp det, för det är nog inget som händer regelbundet vid vanligt synthplink-användande.

Ursprungligen av erikerikerik:

OT johan, ja, menade xio. nej, inte multitimbraliteten (f.ö är väl även k-station monotimbral?). ljudet försvann liksom när man skruvade för mycket, 'dropouts' eller vad det heter. bara testat som hastigast i en mindre nogräknad affär. den burken verkade förvisso rätt misshandlad, så jag vet inte om det var något annat fel. haft samma 'problem' med diverse andra maskiner, så jag tror inte att xiosynthen är sämre än någon annan.. jag vill ju bara få allt att låta som kevin shields.. onödigt att jag drog upp det, för det är nog inget som händer regelbundet vid vanligt synthplink-användande.

Vi har sålt skitbra av den,
jag har även en X-station (som är samma som XIO men med fler rattar och extra mikingång) själv som ljudkort hemma,
funkar bra - tror nog att det snarare var exemplaret du stötte på som du skriver.

Du får vänta bra länge innan du kan köpa en Nord Wave för 5000:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 22:50
Ursprungligen av Real Parakeet:

Du får vänta bra länge innan du kan köpa en Nord Wave för 5000:-

Nämen jag blev så kär i Nord Lead 2X att jag höjde budgeten till 12.000:- (Nord Wave lär ju kosta 20.000:- iofs, eller?)

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-09-19 18:05

är inte nord wave lite wave table ?

Varför inte en "vanlig" Nordlead 2?

Det finns en för 6000 på vendolin. Då har du sextusen kvar...
Sen finns det en Waldorf Pulse för 2500 (för killerbasarna). Och en
Waldorf Micro Q för 2400 (om du vill spejsa till det lite;))
Den har inbyggda trumset också...

Då har du en asbra klaviatur-VAsynth och två moduler och verkligen synthpower som får grannarna att flytta...

Sen har du 1000 kronor kvar till frakt, kanelbullar & kaffe...

Jag skulle verkligen inte hoppa på en Roland XP-30 eller Novation K-station för den delen. Men smaken är som baken, delad...

Du får väldigt mycket prylar för 12 000 kronor, en hel studio i prinicp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 23:21
Ursprungligen av reverbsvansen:

Varför inte en "vanlig" Nordlead 2?

Det finns en för 6000 på vendolin. Då har du sextusen kvar...
Sen finns det en Waldorf Pulse för 2500 (för killerbasarna). Och en
Waldorf Micro Q för 2400 (om du vill spejsa till det lite;))
Den har inbyggda trumset också...

Då har du en asbra klaviatur-VAsynth och två moduler och verkligen synthpower som får grannarna att flytta...

Sen har du 1000 kronor kvar till frakt, kanelbullar & kaffe...

Jag skulle verkligen inte hoppa på en Roland XP-30 eller Novation K-station för den delen. Men smaken är som baken, delad...

Du får väldigt mycket prylar för 12 000 kronor, en hel studio i prinicp.

Det blir en iMac 24" + Pryttlar för 12.000:- för den budget jag lyckats skrapa ihop ^^

Har hört en del om den där Waldorf Pulse. Det är rätt mycket basar jag vill göra med NL2X.
Som referens kan jag ju säga att detta är typ det coolaste basljud jag nånsin hört:
http://www.youtube.com/watch?v=KriXlZL3Tfc
<3

Här finns ljuddemos från Waldorf Pulse

http://www.rolamtech.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 23:23
Ursprungligen av reverbsvansen:

Här finns ljuddemos från Waldorf Pulse

http://www.rolamtech.com/

Du läste mitt inlägg innan jag postade det! Perfekt!

Tackar ^

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 23:27

Waldorg Pulsen lät ju grym. Men lite enformig och lite för "synthig" (på ett dåligt sätt dårå). Lite "strama" basar, om du förstår hur jag menar... Kan ju vara tweakaren också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-21 13:26

Hur kommer det sig att Nord Lead 2X kan köpas för antingen 999$ (=6500:-) eller 13.000:- (=13.000:-)

Det är ju för fan halva priset, och då har synthen dessutom fått en sightseeingtur över atlanten!

Jag bor några kvarter ifrån Clavia DMI-affären och skulle kunna plocka upp den för hand, men istället tvingas jag frakta hem en från USA.

Vet någon om det finns så billiga priser även i sverige?

Bevaka tråden