Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

midi stepsequencer

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-19 20:45

Någon som kan tipsa om någon bra hårdvaru midi stepsequencer .
Gärna någon äldre modell.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 20:49

Hur menar du stepseq? Som x0x?
Eller trycka in tonen och sedan rest där det inte ska vara någon ton?
Isf är det väl Alesis MMT-8:a som gäller.. Om den fungerar så är det fin. Annars är det något för masochisten..

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-19 21:19

Tänker mig något i stil med 1-16 noter som loopas , gärna något patternbaserat system.
" se bild http://www.sonicspot.com/seq303/seq303.html "
fast då i hårdvaruformat då och att sequencern kan skicka ut till flera kanaler.

xøxbøx \w `sokkaÖS' riktigt bra MIDI SEQ vad det verkar

\±\...en enkelspårig mono seq
\\ kan inte hantera flera step-trax på flera kanaler inte heller polyfoniskt...<ännu?>, men kan sända polyAkkord när man spelar på den ... \\

Senast redigerat 2007-09-19 21:42
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-19 21:27

Så en monofonisk sequencer? eller vill du ha poly?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-19 21:34

x0x vad är det för någon sequencer ?
tänkte en polyfonisk som kan skicka ut på flera midikanaler.

Om jag har fattat frågan rätt finns det väl en uppsjö men dom jag först kommer att tänka på är:

Future Retro Mobius (och Revolution) (www.future-retro.com)
Schrittmacher (http://www.manikin-electronic.com/en/)
P3 Sequencer (http://www.sequentix.com/)
Octopus (http://www.genoqs.com/)

Sen finns det väl gamla Roland (CSQ-100) och Korg (SQ-10), Arpar och Obies om man klarar sig med CV/Gate.

OT!! MPK49 ska kunna slänga ut kvantiserade saker annars -- även shaffel!
- känns som en rätt bra pryl gällande live edits .-. men vet inte -- skulle vilja testas
\\\ → kräver dator eller midi seq innan den lirar

\\

→→→ en gammal MPC2000\XL e en bra seq annars! → bla. zthee kör ju stepSEQ på den [sen MUTEtrax]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-19 21:52

Mitt universal-svar numera: Ensoniq ESQ-1 - vips får du en kompetent synt på köpet!
Snabbfakta:
8 kanaler (interna, midi eller båda)
2400 noter exanderbar till 10000 noter...
Quantisering och transpose med undo.
Step och realtids-inspelning med overdub.
En sång byggs upp av s k sekvenser som kan vara i princip hur lång som helst. Plats för 40 sekvenser finns.

Stepsequencer-delen klarar både monofoniskt och polyfoniskt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-19 22:24

Atari 1040 med Cubase 2 så finns inga begränsningar.

PF → haha ne creator SL hette det ju [hade notator alpha först] ~inte cubase --- det visste jag inte vad det va -- eller ff e ;]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-19 22:35

Cubase var lättare att använda än Creator / Notator tyckte jag.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-09-20 13:22

men cubase på atari hade väl problem med tempoändringar etc?

skulle föredra kroffes förslag...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-20 14:48
Ursprungligen av leere:

men cubase på atari hade väl problem med tempoändringar etc?

skulle föredra kroffes förslag...

W0t! Nej, inga problem där inte. Som sagt, rock solid.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 13:36

Atari är väl rock solid?

Hur som helst. Jag röstar fortfarande för Alesis MMT-8.
Eller MPC som kallback skrev - jag har haft en massa seqs hemma, men MPCn är den ultimata. Steppar och bankar in allt på den. Helt perfekt burk.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-09-20 15:13

PF: ok.

kanske var någon av de tidigare versionerna som inte var så bra?

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-20 17:22

Jag får nog instämma med vad som har sagts i tråden tidigare, om du vill ha något i hårdvaruväg som är kompromisslöst i numerisk ordning

1. AKAI MPC 3000 anledning: förutom att denna är byggd som en tank och att du kan sequenca
64 ljud utan någon som helst lagg, så svänger den som inget annat jag hört, sen är den en sampler också i princip en s 3000 xl.

2. SEQUENTIX P3 anledning: mästerlig byggt (håller länge) super tajt och svängig

3. alesis mmt 8 anledning: snabbjobbad och enkel, begränsad på en del plan men också billig.
Inte så bra byggd så se upp när du köper beg, testa först !

4.atari 1040 st(e) anledning: också väldigt tajt och enkel i synerlighet när man kör cubase.
Då den byggdes till musik så gjordes få kompromisser .
Väldigt billigt då de flesta har glömmt bort hur tajt en sequencer kan vara !
men se upp de var gjorda till ett pris och bygget är inte det bästa, många ataris står också
på sin sista ben nu testa först !

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-20 20:23

Finns bara ett svar från mig, monomachine!

6 midiut-ch
6 med räsersintar, går att köra midiut på dem med...

Vill man snåla finns ju elektribes,rm1x och andra grovboxar, finns nog inte några som är lika bra som monolådan..

• Medlem
  • Mjölby
  • 2007-09-21 09:09

Monomachine är jättefin, men rätt dyr för att använda som sequencer.
Ännu dyrare är dock: Schrittmacher
Svåra att få tag på: MAM SQ16, Sequentix P3
Svår att bygga? MIDIbox SEQ V3. (någon som försökt?)
Gissar att man skulle kunna använda en Electribe som sequencer?
Yamaha RM1X sägs vara helt ok.
ESQ1 är en helskön synth med sequencer, men den har ju inte den typ av stepprogrammering som efterfrågas. Brukar kalla det för Grid/step.
Doepfer har ju regelwerk, schaltwerk och MAQ 16/3
Future Retro har Mobius, men den har bara ett spår (vem köper 4/8/16 sådana? Asdyrt Astungt)

Japp.. förr hade jag en electribe er-1 enbart som trumsequencer till en emu ultra-sampler.. hur schysst som helst för sånt!

Hum, en G2 engine (med valfri midikontroller) är ju också ett intressant alternativ, kan man patcha upp sina egna sequencers.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-09-21 11:13

på tal om s3000XL. är det någon som testat att köra midifiler från den?

har hört att den tydligen har en tendens att "glitcha"

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2007-09-21 11:56

Kan man jamma fram låtar på en Alesis MMT-8? Eller måste man stanna och stoppa hela tiden?

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-09-25 17:12
Citat:

Svår att bygga? MIDIbox SEQ V3. (någon som försökt?)

Jag bygger ju en MIDbox seq! Efter att ha gjort MBsid tror jag att jag kan säga att sequencern är lätt att bygga. En CORE endast och några Digital in och ut för knappar och dioder Midi IIC efter behag max 4 tror jag. Ett minneskort. Allt är ganska simpelt. Det enda som är lite rörigt är de två LCD erna. Men är man lugn så går det bra. Det som är drygt är att det tar tid. (och kostar en del).

Tror dock att det blir den bästa för pengarna. Uppdateringen från V2 till V3 var det som avgjorde saken för mig. Det här är en grym maskin! Vill man kan man ju slänga på CV och DIN sync. Det blir ju den maskin man vill ha. Och gränssnittet eller frontpanelen kan man ju konfigurera helt själv. Ett stort plus är ju att den växer med kvadraten för varje uppdatering. (Mjukvarumässigt)

jag känner efter c:a 20 år [snart e det ju] med SEQ att jag blivit lite tight'are... och vill ha det humana shafflel~flödet framför deadONseq:ar...

MEN saker ska dock få vara sladdrigt tight på nåt vis!
-- trådlös = en term gällande mjukvaruseq sen länge när man går utanför ramarna & den satta tidstråden\banden man SER i vertikalled...när örat styr..

så jag röstar för en drumpad\matta i alla läger alltså!!

1
Bevaka tråden