Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittade gamla Wavestation patcher =)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-20 23:26

Nostalgi =)!

Rensade disken lite idag och hittade då två gamla ljudbanker, väl dokumenterade med beskriving för varje ljud. Jag gjorde dessa för 15 år sedan och sålde till studios etc.

Trodde de var lost forever!'

Men! Jag har inte en susning om vilken typ av format de är i!!!

Filerna har fler än fem tecken innan suffixet så det kan väl inte vara DOS?
De slutar på C36 och C37
Har även en för Matrix6/1000 som slutar på B49..

Vet att jag körde Atari då, Pro 24m tidig Cubase etc....
Men minns inte om jag hade ngn generell editor eller liknande!

De ligger ju på PC nu.'

Jag har ingen Wavestation men tänkte att man kunde testa med Korgs legacy WS! Demo

Någon som känner igen filer med dessa filändelser tro?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-20 23:31

Kul! Det är säkert ren sysexdata? Öppna med en texteditor (t ex notepad) och se om det ser rent och städat ut. Spara inte om!

Jag har provat öppna ws sysexpatcher med legacy WS - gick inge vidare, men nåt kanske hände när dom flyttades ur en mac till en pc.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-21 02:09

Ja, tecken kan bli konstiga när de flyttas cross platform PC, Mac, Atari, Amiga... men det går oftast att lösa genom att man jämför med texteditorer å använder sök & ersätt. Ett bra sätt är att zippa filerna så ska de inte ändras under själva transporten iaf, så att säga. För att rädda ditt bibliotek Crash, öppna nån fungerande bank i en texteditor å jämför med den korrupta du har. Sysexdata brukar vara ganska strikt och faktiskt lite läsbar sådär. Typ "manufacturer" brukar väl så stå med å så. Och så ska det väl vara en EOF eller så. End of file. Ideas.

Ursprungligen av theVOID:

Filerna har fler än fem tecken innan suffixet så det kan väl inte vara DOS?

Spelar förmodligen ingen roll här, men MS-DOS, om det är det du syftar på, använde 8.3-format på filnamn, som LJUDBANK.FIL

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-22 11:48

Ahaa! Du det kan nog vara DOS då ändå! För jag vet att en av de studios jag sålde till ville ha det i det formatet! Vad hette den största DOS sequencers nu igen? Voyetra? Sequencer plus?

Har även en för Matrix6/1000 som slutar på B49..

Filändelsen är helt obekant. Om du vill kan jag titta på filen och se om man kan extrahera patchdata ur den.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-23 16:56

Hej! Vore jättekul om du kunde kolla på en fil åt mig! Skall jag maila?

Hej! Vore jättekul om du kunde kolla på en fil åt mig! Skall jag maila?

Jag kan förstås inte lova att det går att extrahera något meningsfullt ur filen, men det är väl alltid värt att åtminstone försöka. Du kan mejla till "pax-blom*to" (byt x mot 8, - mot snabel-a och * mot .) PM:a mig om något krånglar.

/Peer

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-23 19:32

En annan metod som är skön, är att skicka från t ex dator där sysex är lagrat vidare till nya datorn, rätt kul att det liksom är synten som återuppstått och skickar data igen trots att man som i mitt fall inte har dem kvar. En gång skulle jag bygga en sysexfil som skulle skickas till en JX10, den klarar bara att ta emot om den får någon slags handskakning. Hittade ett sysexprogram som fixade handskakningen. Sparade till en Atari, kopplade upp en till Atari och skickade från dator till dator. På så sätt fick jag ihop en fungerande JX10-dump. Those were the MIDI days... : )

1
Bevaka tråden