Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpte en 4GB iPod nano men fick en piratkopia!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte bara dela av mig av ett misstag som jag nyligen gjorde och det var att köpa en ipod nano 4GB till bra pris via en populär budgivningssida. Annonsen sa att det var en helt ny ipod nano 4GB och specifikationerna var inklistrade från apple store. Allt såg ut att vara iordning och priset landade på ca 1400kr inkl. frakt vilket jag tyckte var ett kap. Har länge sett fram emot att köpa en nano och sedan nike+ så förhoppningarna var höga.

Här är bilder från min spelare, notera att förpackningen verkar vara från apple åtminstone:

Det tråkiga med allting är att jag har det rätt tufft ekonomiskt för tillfället då jag bytt jobb och varit arbetslös en månad så jag har inte råd att köpa en riktig nano förens efter sommaren.

Mitt tips till er alla, köp era ipods från auktoriserade handlare. Det där "kapet" kan bli en av era livs sämsta affärer.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-06-07 23:36

Och att gå igenom allt krångel med att häva köpet är inte heller så lockande, antar jag?

Ursprungligen av Spyder:

Och att gå igenom allt krångel med att häva köpet är inte heller så lockande, antar jag?

Har bråkat lite med säljaren. Jag försökte få honom att betala tillbaka mina pengar och jag skickar tillbaka spelaren men han säger att han inte betalar tillbaka några pengar förens han har spelaren i sin hand. Eftersom han redan blåst mig en gång vågar jag inte skicka tillbaka spelaren bara sådär då jag med största säkerhet sitter utan både pengar och spelare sedan.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-06-08 08:48

J-kla sätt. Ursäkta franskan...

Är säljaren privatperson eller företag? Om du vill kan vi säkert hjälpa dig att få tillbaka pengarna från killen - gör du på rätt sätt har han svårt att slingra sig.

Ursprungligen av Björnström:

Är säljaren privatperson eller företag? Om du vill kan vi säkert hjälpa dig att få tillbaka pengarna från killen - gör du på rätt sätt har han svårt att slingra sig.

Privatperson. Riktig typ dessutom, gjorde en koll på honom med ratsit och han hade betalningsarmärkningar och en innestående skuld på över 50 000 hos kronofogden. Dock hade han jobb och hade en normal inkomst.

Hur bör man angripa problemet? Jag har legat lågt nu för jag har inte vetat hur jag ska göra.

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=43350466 där är annonsen. Observera att det tydligt står att det ska vara en apple ipod. Observera att alla hans negativa omdömmen kommit efter att jag vunnit min auktion.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-08 14:23

Polisanmälan kanske kan vara ett bra första drag?

Anmäl till tradera så sköter dom resten.

Fasen vad störande!
De ingår ju i ebay så de bör väl ha vissa garantier mot bedrägerier?
Det skulle ju också gå att använda Payson som har ett system med deponering.
https://www.payson.se/Prod/guarantee/default.aspx?s_m=4&m_m=6

Bilden på auktionssidan var i det minsta laget, redan svårt där att avgöra om det är kopia eller inte som man lägger bud på.
Kollar man noga på bilderna här ovan, så ser man en hel del saker som inte stämmer överens med originalprodukten.

• Teckensnittet på sidan av förpackningen skiljer sig en aning från originalet.
• Texten på baksidan av iPoden är inte alls densamma som originalet se bild
• Konstigare dock-kontakt får man leta efter.
etc etc...
Som tidigare, anmäl til Tradera och se vad dom kan hjälpa dig med.
Posta gärna uppföljningen.

Roligt, jag vann en budgivning på en 4GB Nano av samma person för dryga veckan sen. Anade lite senare att något var fel och jag betalade aldrig. Skönt att få det bekräftat (även om jag tycker synd om dig) att han lurar folk.

  • Oregistrerad
  • 2007-06-09 00:07

Varför finns det så många praktpuckon i den här världen? (Jag syftar alltså på säljaren )

  • Oregistrerad
  • 2007-06-09 06:44

Den här snubben borde du polisanmäla för bedrägeri.

Du skulle kunna erbjuda dig att deponera varan hos länsstyrelsen tills du får pengarna, men risken är då stor att han säljer kopian till någon annan.

Ta upp det med polisen när du gör din anmälan så lär de ta tag i problemet. De inser säkert att kopior inte bör finnas ute till försäljning. De är ju olagliga.

Sen kan du väl upplysa Apple också. Då lär han få stora problem.

Precis som man skriver ovan - detta räcker utan tvekan för polisanmälan. Dessutom MÅSTE du meddela Tradera vad som är på gång!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-09 12:11
Ursprungligen av Björnström:

Precis som man skriver ovan - detta räcker utan tvekan för polisanmälan. Dessutom MÅSTE du meddela Tradera vad som är på gång!

Försäljaren är avstängd på tradera nu så någon måste ha meddelat dem.

Min vän köpte medvetet en av dessa kopior för ett par månader sedan, den funkar inte längre...

  • Medlem
  • 2007-06-10 22:56

det var ju jävligt snyggt förfalskat iallafall boxen verkar ju vara en orginal? skalet såg riktigt bra ut det oxå, var sen när man tittade där nere där det stod, usb och mic som man blev lite förvånad och tittade på undersidan där den var helt annorlunda, men är det en 4gb då?

Jag har faktiskt inte tagit reda på om den rymmer 4GB. Den fungerar inte med min köpta musik i itunes så jag har inte haft någon anledning att testa den.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-13 01:45

F-n vad man ledsen på dessa bedrägerier. Vet själv hur det känns när det är ont om stålar, och då dessutom bli lurad måste kännas för.....ligt.
Du har min sympati, önskar Dig en trevlig sommar trots allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-03 09:12

Det värsta med människor som inte gör rätt för sig på olika sätt, är alla som blir drabbade i andra änden.
Jag är tyvärr en av dom drabbade. Skittråkigt. Men jag har sökt hjälp hos myndigheterna även om jag drog mig för det.

Jag skulle inte tveka att polisanmäla detta uppenbara bedrägeri. Så får man ju inte göra!
Skittråkigt. Bra att han är avstängd på Tradera numera.

Det värsta är att det fortfarande finns massor av falska kopior som säljs på tradera och blocket. Man vill ju sätta dit dom men det är lite svårt.

Såg ett exempel på blocket där bilden var VÄLDIGT suddig. Konstigt. Och specifikationerna var grå ipod 8 GB en modell som Apple aldrig sålt. För jävligt!

Nu har det gått några månader. Har det hänt nåt? Polisanmälan? Har du kvar piratkopian?

1
Bevaka tråden