Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV - Helnöjd

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-20 11:09

Hittade i dag Soundfly.app, denna sköna applikation som förvandlar Apple TVn till en AirPort Express. Det var kronan på verket för mig, har nu all funktionalitet som jag sökt efter. Efter lite tweakande fungerar nu även min AppleTV som trådlöst högtalarnav (kan det heta så?), Torrent-klient, FTP-Server, Webbserver och förståss mediacenter! Sjukt nöjd!

På skoj installerade jag OS X på en extern USB-disk och lade in AppleTVns boot.efi och ytterligare några inställningar, pluggade in den i AppleTVns USB-port. OS X startade fint, styrde hela kalaset via VNC. Tydligen så finns där inga fungerande ljuddrivare, så det är inte fullt fungerande än. Inget att rekomendera än. Men dock, det går!

Roligt att höra någon som är nöjd med produkten efter allt negativt den får ta Om än efter lite twealk

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-09-21 16:57

så de kommer inget ljud när man kör osx på den?...tråkigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-21 20:32
Ursprungligen av fredHo:

Hittade i dag Soundfly.app, denna sköna applikation som förvandlar Apple TVn till en AirPort Express.

JA!! Tusen tack, du gjorde min fredag.. Sitter hemma och snörvlar, men tack vare det där programmet är jag lycklig ändå, nu är min tv än mer användbar

Jag är också helnöjd med min tv.

?TV-ersättning för Kiss DP-558?

Min mor har haft en Kiss DP-558 som hon varit helnöjd med, men som rasat ihop. Hon fick min, och den gick samma öde till mötes. Ball produkt, men inte helt stabil, tydligen.

Nu försöker jag få henne att ersätta den med någon Apple-lösning. Hon har ett nätverk, men hon vill inte ha datorn igång hela tiden. Jag har föreslagit ?TV och en Elgato/Miglia-inspelare till datorn, men det finns ändå en massa frågetecken:

Hur ska man göra det enkelt så att morsan (65 bast) kan titta direkt på sina inspelade program utan att behöva exportera dem för hand till Movies-mappen?

Att pausa i livesändning är väl bara att glömma om hon inte tittar på datorn istället för tv:n?

Finns det andra saker jag inte tänkt på när jag tänkt föreslå henne en Apple-lösning? Hon suktar ju efter en dvd-recorder, men det känns så 2003!

Det är säkert någon detalj jag glömt, men jag kompletterar gärna om ni frågar efter mer information.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-26 21:49
Ursprungligen av Sverker Åslund:

Min mor har haft en Kiss DP-558 som hon varit helnöjd med, men som rasat ihop. Hon fick min, och den gick samma öde till mötes. Ball produkt, men inte helt stabil, tydligen.

Nu försöker jag få henne att ersätta den med någon Apple-lösning. Hon har ett nätverk, men hon vill inte ha datorn igång hela tiden. Jag har föreslagit ?TV och en Elgato/Miglia-inspelare till datorn, men det finns ändå en massa frågetecken:

Hur ska man göra det enkelt så att morsan (65 bast) kan titta direkt på sina inspelade program utan att behöva exportera dem för hand till Movies-mappen?

Att pausa i livesändning är väl bara att glömma om hon inte tittar på datorn istället för tv:n?

Finns det andra saker jag inte tänkt på när jag tänkt föreslå henne en Apple-lösning? Hon suktar ju efter en dvd-recorder, men det känns så 2003!

Det är säkert någon detalj jag glömt, men jag kompletterar gärna om ni frågar efter mer information.

Om det är inspelade program från TVn hon vill se så är väl en Digitalbox med Hårddisk den bästa lösningen? Då får hon ju dessutom funktionen att pausa live-sändingar. Dagens boxar har ju dessutom funktioner för att planera inspelningar från Tablåer. Mycket smidigt.

  • Medlem
  • 2007-09-28 19:53

Helnöjd med ATV som den är!

Jag är mycket nöjd med ATV som den är, t o m med sin lilla hårddisk. Hos mig är den ändå nästan tom, nu när allt går att strömma. Om jag vill ta med mig ATV någonstans kan jag ju alltid välja vad som skall följa med och då lär 40 GB räcka.

Jag använder Handbrake (smidigast i kombination med MacTheRipper) för att spara ned DVD-filmer på en 500 GB USB-hårddisk ansluten till Airport Extreme basstation. Dessa filmer kan sedan "Läggas till i biblioteket" iTunes för både Mac och PC (Airport Disk installerad). Jag väljer förstås att inte kopiera filer till iTunesbiblioteken på Mac och PC. En nackdel är att jag måste lägga till varje ny film manuellt i iTunes bibliotek.

Olika användare på Mac och PC kan alltså dels strömma innehållet i sina lokala iTunes-bibliotek till ATV men också filmer från familjens gemensamma filmarkiv. Ljudet går via toslink till surroundanläggningen.

Bäst vore nog att ha en Mac Mini som "iTunes server" helst stående utan skärm och tangentbord, fjärrmanövrerad, för att strömma allt gemensamt material. Det får bli nästa projekt.

Ursprungligen av petah:

Bäst vore nog att ha en Mac Mini som "iTunes server" helst stående utan skärm och tangentbord, fjärrmanövrerad, för att strömma allt gemensamt material. Det får bli nästa projekt.

Att fixa en Mac mini som iTunes Server är faktist extremt lätt att ordna, så något "projekt" blir det inte precis

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-26 21:27

Kan du inte lista och länka till exakt de tweakningar du har gjort på Apple TV för att få den så bra?

  • Medlem
  • 2007-10-03 18:29

Vilket program rekommenderar du för att fixa fjärrmanövreringen. Jag har lekt med att starta applikationer "remote" via ssh i Terminalen. Det fungerar ju men jag men det jag söker är någon sorts X-terminal, men inte X11. Är SpyMe en möjlighet?

1
Bevaka tråden