Tror inte att Apple kommer att aktivt försöka stoppa hackade telefoner, dock kommer det säkert med tanke på hur apple annars hanterar nya program, komma uppdateringar som ändrar APIer etc så att hack program slutar funka. (iMovie v1 kommer i åtanke.. )
Det finns två typer av hack för iPhone:
1) Hack för att öppna telefonen för tredjepartsprogram
2) Hack för att använda telefonen med andra operatörer (upplåsning)
Apple har faktiskt officiellt uttalat sig i båda fall:
1) Apple har sagt att de håller sig neutrala till detta. De kommer inte aktivt att försöka stoppa det, men de kommer inte heller att ta hänsyn till om en uppdatering skapar problem för tredjepartsprogram. Med andra ord: Det är ok, men kör det på egen risk i så fall och det finns inga garantier.
2) Jobs sa vid Londoneventet nyligen att det är en katt-och-råtta-lek mellan Apple och hackarna. Apple har ett uppdrag från Operatörerna att hålla telefonen låst så att de binder upp folk till sig. Detta ger pengar till både operatörerna och till Apple.
Jag antar att det fungerar ungefär som med DRM i iTunes Store: I kontraktet mellan Apple och skivbolagen så finns det ett krav på att Apple aktivt ska täppa till hål och motverka hack. Eftersom pengar är involverade i de låsta iPhone-abonnemangen är det högst troligt att det finns ett liknande kontrakt mellan Apple och operatörerna.
Så vad vi troligtvis kommer att se i 1.1.x-uppdateringen är åtgärder som försvårar upplåsning, men inte åtgärder som aktivt motverkar installation av tredjepartsprogram. Däremot finns risken att Apple ändrat något så att tredjepartsprogram måste justeras för att fungera.
(Jo, jag vet, jag upprepar delvis vad andra redan sagt i tråden.)