Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Octave Cat

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-09-22 20:56

Lär drälla lite frågor om kissen i denna tråd ..

Det som heter Master/Slave, är det nån form av stereoplug-cv/gate?
External audio input låter otroligt lustifikt men vad går det ut på eg?.. Har ingen annan synth med ingång men man har ju hört om det. Går det att plugga in en mic och experimentera loss?

Det är vad jag kommer på nu

Från soundonsound:

The CAT's CV & Gate technology went through a number of revisions that weren't directly related to the SRM revisions.

The earliest version of CAT had no CV and Gate sockets at all. Later examples of the same model had two sockets marked 'To Slave' and 'From Master'. These were stereo quarter-inch jacks that carried the CV on the tip and the Gate voltage on the ring. If this wasn't strange enough, the Gate voltage was a non-standard 7.5V, which led to unreliable envelope triggering when used with conventional synths. It was only on later SRMs that Octave got its act together, although the synth retained the stereo jack arrangement rather than offering four individual sockets for the CV and Gate inputs and outputs.

• Medlem
  • 2007-09-22 21:17

Tack, Charliecrash! Antar det blir till att löda.

En insertkabel löser ditt problem på 5 röda

• Medlem
  • 2007-09-22 21:52

Men det är ju lysande!.. Finns det någon butik i stockholmsområdet som har ett bra urval?

ps. denhär var bara för skön

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-22 22:24

BMX vart kan man få tag i en kabel liknande den överst på bilden ?
Förgrenas den till minitele eller tele ut ?

• Medlem
  • 2007-09-22 22:25

jag sökte på insert cable på Thomann

• Medlem
  • 2007-09-22 22:42

"If this wasn't strange enough, the Gate voltage was a non-standard 7.5V"

Betyder detta månne att den inte kommer fungera med mitt Kenton Pro-2-interface utan jidder?

Vidare verkar tangenterna ha två "lägen" vilket är lustigt, när de är halvt nedtryckta får man nån form av glide.. Som någon slags ghetto ass aftertouch. Bugg eller feature? Rent allmänt glidear tonerna iväg ibland vilket jag ärligt talat tycker är rätt ballt men betyder det att något är ur funktion?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-23 11:01
Ursprungligen av BMX:

"If this wasn't strange enough, the Gate voltage was a non-standard 7.5V"

Betyder detta månne att den inte kommer fungera med mitt Kenton Pro-2-interface utan jidder?

Vidare verkar tangenterna ha två "lägen" vilket är lustigt, när de är halvt nedtryckta får man nån form av glide.. Som någon slags ghetto ass aftertouch. Bugg eller feature? Rent allmänt glidear tonerna iväg ibland vilket jag ärligt talat tycker är rätt ballt men betyder det att något är ur funktion?

Klavet behöver troligtvis rengöras...

• Medlem
  • 2007-09-23 12:57

As far as I'm told skall det vara rengjort precis innan jag fick det.

• Medlem
  • 2007-10-28 23:36

Aaanyyhoo..

"the Gate voltage was a non-standard 7.5V"

Kan man månne boosta en vanlig gate på något sätt? What to do?

• Medlem
  • 2008-07-30 06:37

Fråga.. Skall on-knappen på octaven lysa när den är på? .. Är det lätt att fixa isf för min är död som ett dörrstopp. Glömmer den på ständigt och jämt så det vore ju jäkligt bra om den lös.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 10:55

http://tonetweakers.com/images/used/octave_cat.v1.2_pics_web/W_octave_cat.v1.2_k.jpg

Svårt att säga om den lyser..

Men öppna och kolla om det sitter en lampa i. Annars är det ju en lätt modd att göra...

1
Bevaka tråden